ماجرای غدیر، نه تنها یک دستمایه مهم رسانهای که بیشتر یک منبع بزرگ و ناتمام از آثار هنری است که میتواند خودش را به شکل و گونههای متفاوتی نشان دهد. ماجرای غدیر به جز خود غدیر و واقعه غدیر، در بردارنده تاریخ اسلام از صدر تا زمان خود غدیر است که عصارهاش، محتوایش، راهش، برنامهاش و اصولش به صورت مستقیم به غدیر میرسد. بنابراین اگر کسی بخواهد غدیر را به خوبی بشناسد، باید تاریخ اسلام را از زمان ظهورش تا زمان غدیر بشناسد. از سوی دیگر، غدیر بر هر آنچه بعد از آن اتفاق افتاده، سایه افکنده است. ماجرای غدیر، در عاشورا و کربلا خودش را نشان میدهد و همچنین این مهم، ادامه پیدا میکند تا به مهدویت برسد. اساسا پرداختن به مهدویت هم بدون پرداختن به غدیر، بی معناست چرا که مهدویت، خودش امتداد و استمرار غدیر و ولایت در گستره زمان است.
به کلام دیگر، اگر کسی بخواهد درباره غدیر کار بکند، یک منبع بزرگ و الهام بخش در همه معانی و مفاهیم اسلامی در اختیار دارد که میتواند از هر نقطه آن ورود پیدا کند و به نتیجه شگرفی برسد. با این حال، این رویکرد تا به حال در تولید محتوای رسانهای و هنری مورد استفاده قرار نگرفته است.
نکته مهم این ماجرا اینجاست که تولید محتوای غدیر، نه تنها متناسب با نیازهای ملی که بیشتر متناسب با نیازهای بینالمللی است. امروزه خصوصا با توجه به قابلیت فضای مجازی و اینترنت، گستره بسیاری از مخاطبان، تشنه مفاهیم منبعث شده از غدیر هستند. این مفاهیم، توسط یک رویکرد امروزی و در قالب آثار هنری، قابلیت نفوذ بیشتری خواهد داشت. با استفاده از فضای مجازی و اینترنت، مخاطب بینالمللی بدون سانسور و بدون جلوگیری دولتها و گروههای معاند به راحتی میتواند با غدیر در قالب این آثار هنری، آشنا شود.
برای آنکه درباره غدیر کار شود، به یک جهاد هنری در این عرصه نیاز است. هنرمندان با گرایشهای مختلف باید قسمتی از کارشان را وقف غدیر سازند و فقط به خاطر ترویج و معرفی هر چه بیشتر غدیر و نه چیزی به جز آن، اقدام به تولید محتوای رسانهای و هنری کنند.
در جامعه امروز ما، بیشتر از آنکه نیاز به کمک مادی وجود داشته باشد، نیاز به کمک معنوی وجود دارد. سنت وقف فرهنگی و هنری، میتواند سرآغاز تلنگر توجه بیشتر به غدیر باشد. اگر این سنت حسنه وقف، در قشر هنرمندان گسترش پیدا کند، دیری نخواهد گذشت که بازار تولید محصولات، شاهد آثار متفاوت و متنوعتری در حوزه غدیر خواهد شد.
تا کمیت آثار وجود نداشته باشد، کیفیت آثار بالا نخواهد رفت. زیرا کیفیت آثار در یک بازار رقابتی که کمیت، بازار آن را رقم میزند به وجود میآید. بنابراین مسیر حرکت از کمیت به سمت کیفیت خواهد بود تا آثاری با قابلیت جهانی شدن در حوزه غدیر به وجود بیاید.
بیایید هر کدام از ما هر مقدار که میتوانیم، قسمتی از وقت و زندگیمان را وقف غدیر کنیم. بیایید هر کدام از ما نسبت به اینکه چرا در کتاب فروشیها کتابی درباره غدیر وجود ندارد، حساس باشیم و نسبت به آن کاری انجام دهیم. هر کاری که میتوانیم..
امان 52 - 53، سینا کرمزاده