درباره پرسش ۳، به نظر میرسد خداوند به مستضعفان وعده داده است که آنان را جانشین خود در زمین قرار خواهد داد اما در پاسخنامه کلیدی، به گزینه ایمان و عمل صالح اشاره شده است.
در سوره قصص (آیه ۵) آمده است که خداوند اراده کرده که بر مستضعفان منت بگذارد و آنها را «ائمه و وارث زمین» قرار دهد، حال آنکه در سوره نور (آیه ۵۵) «وعده جانشینی خداوند» به اهل ایمان و عمل صالح داده شده است. بنابراین، گزینه 2 صحیح است.
درباره پرسش 11، اعلام شده که گزینه 1 صحیح است حال آنکه طول عمر حضرت خضر نیز دلیلی قرآنی بر طول عمر امام موعود است و حتی در بخشی از منبع مطالعاتی نوشته شده که خضر نه امام بود نه پیامبر بلکه خداوند عمر او را طولانی کرده تا مثالی برای انکارکنندگان طول عمر امام موعود باشد. بنابراین، گزینه ۴ صحیح است.
در این پرسش، «دلیل قرآنی» خواسته شده و نه دلیل روایی و در قرآن هم نامی از حضرت خضر به میان نیامده بلکه سخن از شخصی به عنوان مصاحب موسی علیهالسلام است.
درباره پرسش ۱۴، مگر نه اینکه مهدی یکی از اسمای امام موعود است؟
مهدی لقب امام است و ایشان همنام رسول خدا هستند.
درباره پرسش ۲۱، با توجه به سطر سوم صفحه ۷۵ منبع مطالعاتی، ظاهراً پرسش از اساس اشتباه است.
پاسخ صحیح این پرسش در صفحه ۶۶ منبع مطالعاتی آمده است. این ویژگی تنها برای حضرت نوح علیهالسلام است و حضرت خضر علیهالسلام در غیبت و حضرت عیسی علیهالسلام در ادعای از دنیا رفتن، مورد تشبیه قرار گرفتهاند.
درباره پرسش ۲۵، در منبع مطالعاتی آمده است که ابتدا جعفر، عموی امام، قصد نماز خواندن بر پیکر امام را داشت اما امام عصر علیهالسلام به او میفرمایند من از شما سزاوارترم. در متن پرسش هم به وضوح، کلمه «ابتدا» آورده شده است.
همانطور که در منبع مطالعاتی آمده و به آن اشاره شد، جعفر، هیچگاه ــ چه در ابتدا و چه بعد از آن ــ بر پیکر امام یازدهم نماز نخواند بلکه تنها قصد خواندن نماز را داشت.
درباره پرسش ۲۷، اعلام شده که گزینه ۲ صحیح است اما در پرسش 11 شباهت حضرت عیسی علیهالسلام با امام در «عمر طولانی» معرفی شده است. بنابراین، گزینه ۴ هم میتواند صحیح باشد.
آنچه در پرسش 11 آمده هیچ ارتباطی به این پرسش ندارد چرا که در آنجا صحبت از دلیل قرآنی مبنی بر طول عمر امام موعود است اما در اینجا مجموعهای از شباهتهای امام موعود با پیامبران، خواسته شده است. گزینه ۴ نمیتواند درست باشد چرا که تنها یک مورد از شباهتها صحیح است و سه شباهت دیگر با پیامبران مذکور منطبق نیست.
درباره پرسش 29، اعلام شده که گزینه 2 صحیح است اما با توجه به اینکه در صفحه ۷۴ منبع مطالعاتی، این دلیل جزو ادله اثبات «طول عمر امام عصر» ذکر شده، به نظر میرسد گزینه 1 صحیح باشد.
اگر به عبارت «اتصال آنها به قیامت» توجه کنید، تنها گزینه ۲ صحیح است و گزینه ۱ نمیتواند درست باشد.
درباره پرسش ۳۱، بر اساس منبع مطالعاتی، امامان معصوم، شیعیان را هم از ترک وظایف بر حذر داشتهاند و هم از انکار امام غایب؛ در این صورت، هر دو گزینه 1 و 2 صحیح میباشد.
در صفحه 98 منبع مطالعاتی به صراحت، بیان شده است که «معصومان به موازات خبر دادن به وقوع غیبت، از انکار امام غائب بر حذر میداشتند».
درباره پرسش 39، در بخش اول، عبارت «تنتصر به لدینک» برای این است که مهدی علیهالسلام همان منجی موعود و یاور دین باشد در حالی که در گزینهها چنین چیزی نیامده است. در قسمت دوم سؤال هم عبارت «واجمع لی اصحابی» دعای امام موعود برای یارانش ذکر شده و این مورد در گزینه یک آمده است در حالی که قسمت اول گزینه یک، نادرست است؛ در نتیجه، این سؤال کاملاً اشتباه است.
اینکه میگویید «عبارت تنتصر به لدینک برای این است که مهدی علیهالسلام همان منجی موعود و یاور دین باشد» یعنی دعا برای تحقق وعده خداوند درباره امام مهدی علیهالسلام و لذا بخش اول گزینه یک صحیح است. همچنین، تنها گزینهای که بخش دوم آن صحیح است، گزینه یک میباشد؛ چرا که امام برای یاران خود دعا میکند نه اینکه برای سلامتی، یاران یا منتظران امام دعا شود.
درباره پرسش ۴۴، مگر برای حضرت یونس علیهالسلام غیبتی رخ داده است؟
بله، به کتب قصص پیامبران رجوع کنید.
درباره پرسش ۴۷، اعلام شده که گزینه ۴ صحیح است حال آنکه با توجه به منبع مطالعاتی، دیدار شیعیان با امام موعود به دو عامل بستگی دارد: اول به اعمال و تقوای افراد و دوم به غیر قابل پیشبینی بودن آن. پس دو گزینه صحیح است.
تقوای زیاد و اخلاص فوقالعاده افراد، لزوماً منجر به ملاقات با امام نمیشود و امر دیدار، تنها از طرف امام و با اراده ایشان اتفاق میافتد و اینگونه نیست که هر کس به درجهای از اخلاص یا تقوا رسید، حتماً با امام دیدار کند.
درباره پرسش ۴۹، به نظر من و طبق منبع مطالعاتی، علت غیبت، اعمال انسانهاست و اعمال انسانها در مدت غیبت، تأثیر میگذارد. بنابراین، گزینه ۲ که به عنوان پاسخ صحیح ذکر شده، اصلاً پاسخ کاملی به نظر نمیرسد و گزینه ۴ برای این پرسش، مناسبتر است.
نظر شما درباره وابستگی غیبت به اعمال انسانها هیچ ارتباطی به این سؤال ندارد؛ چرا که در اینجا صحبت از اراده خداوند درباره ظهور است. به همین دلیل، گزینه ۴ نمیتواند صحیح باشند.
درباره پرسش ۶۳، گزینه ۳ صحیح اعلام گردیده اما در صفحه 219 منبع مطالعاتی، به دو رکن اساسی اشاره شده و در صفحه 221 از رکن سومی که مهمتر هم هست یاد شده است. لذا به نظر میرسد گزینه ۴ صحیح باشد.
در صفحه 217 منبع مطالعاتی به دو رکن انتظار به طور صریح اشاره شده و رکن سوم (مسئولیتپذیری) در هیچ گزینهای مطرح نشده است.
درباره پرسش 77، اعلام شده که گزینه 1 صحیح است حال آنکه در صفحه 2۵۳ منبع مطالعاتی آمده: «آنکه به دینش چنگ زده باشد مانند کسی است که آتش به کف دست گرفته» و در صفحه 2۶۳ «در فضیلت چنگزدن به دین آمده است که شکیبا در آن روز مانند کسی است که آتش به دست گرفته باشد» و طبق این دو متن گزینه ۴ صحیح است.
در عبارت حدیث، صحبتی از فضیلت نیست و به بلا و آزمون غیبت و سختی این وضعیت، اشاره شده است. بنابراین، گزینه ۱ صحیح است.
درباره پرسش ۸۰، اعلام شده که گزینه 2 صحیح است حال آنکه در صفحه ۲۴۵ منبع مطالعاتی بیان شده است: «چرا منتظر نامیده شده است: زیرا او غیبتی دارد که روزگارش به درازا میکشد و مدتش طولانی میگردد و مخلصان، خروجش را انتظار میکشند» و طبق این متن گزینه ۴ صحیح است.
در صفحه 2۱۵ روایتی آمده است که به هر دو گزینه اشاره دارد اما در خط نهم همین صفحه به حالت انتظار تصریح شده و بنابراین گزینه 2 صحیح است.
درباره پرسش 81، گزینه3 به عنوان پاسخ صحیح اعلام شده در حالی که بداء به معنای تغییر است. بنابراین گزینه 1 (ظهور) که به معنای آشکارشدن بعد از خفاست، صحیح میباشد .
در صفحه 282 منبع مطالعاتی، به صراحت بیان شده که «بداء به معنای آشکارشدن بعد از خفاست».
درباره پرسش ۸۳، اعلام شده که گزینه ۱ صحیح است حال آنکه در صفحه 288 منبع مطالعاتی آمده: «گروهی که به خسف بیداء اشاره کرده، مبارزه این گروه را با فردی میدانند که در خانه خدا پناه گرفته» و طبق این متن گزینه ۲ صحیح است.
در این پرسش، معنای عبارت «خسف بیداء» خواسته شده که همان گزینه 1 میباشد؛ خسف به معنای فرورفتن است و نه مبارزهکردن.
درباره پرسش 87، اعلام شده که گزینه ۴ صحیح است و با توجه به صورت سؤال، محتوای گزینه ۴ باید نادرست باشد. درحالی که طبق متن منبع مطالعاتی در صفحه 308، محتوای این گزینه صحیح است و لذا نمیتواند جواب سؤال مطرح شده باشد.
چنانچه محتوای گزینه ۴ این پرسش را با عبارت صفحه 308 منبع مطالعاتی تطبیق دهید؛ متوجه میشوید که در این گزینه آمده است: «تطبیق با مصادیق خاص» اما در آن صفحه از این قید خبری نیست. بنابراین، گزاره غلط همین گزینه است و با توجه به اینکه در پرسش، گزاره غلط خواسته شده، پاسخ نیز همین گزینه میباشد.
درباره پرسش ۹۸، طبق صفحه 281 و 282 منبع مطالعاتی، هیچکدام از گزینههای سؤال صحیح نیست و اگر منظور طراح سؤال، مهمترین علائم ظهور بوده است، طبق محتوای صفحه 283 منبع مطالعاتی، گزینه 3 به جواب نزدیکتر است.
علائم حتمی ظهور، سفیانی، خسف بیداء، قیام یمانی، صیحه آسمانی و کشته شدن نفس زکیه است و ظهور دجال در هیچ یک از منابع روایی به عنوان نشانه ظهور مطرح نشده است.
درباره پرسش ۱۰۱، چرا پاسخ صحیح اعلام نشده است؟
این پرسش به علت اشتباه تایپی غلط بوده و امتیاز آن برای همه شرکتکنندگان منظور شده است.
درباره پرسش ۱۰۹، اعلام شده که گزینه 1 صحیح است در حالی که گزینه ۴ هم میتواند صحیح باشد.
از آنجا که استخراج منابع زیرزمینی در اراده بشر نیز هست و امکان آن تا قبل از ظهور هم وجود دارد، امداد ویژهای محسوب نمیشود. بنابراین، گزینه ۱ صحیح است.
درباره پرسش ۱۱۰، اعلام شده که گزینه ۴ صحیح است حال آنکه در صفحه ۳۰۹ منبع مطالعاتی طبق سخن علامه مجلسی، سال 11۵۵ به عنوان سال ظهور اعلام شده و احتمال بداء هم وجود دارد، بنابراین، گزینه ۲ صحیح است.
در این پرسش، گزینه ۲، نمونه یک پیشبینی قطعی بدون
احتمال بداء بوده و قطعا مصداق تعیین وقت میباشد.