از میان 5651 نفری که به پرسش «چگونه در جریان برگزاری این آزمون قرار گرفتید؟» پاسخ دادند: 750 نفر ــ حدود 13% ــ به تبلیغات تلویزیونی و رادیویی اشاره کردند، 935 نفر ــ حدود 17% ــ از طریق فضای مجازی و خبرنامه الکترونیک آگاه شدند، 1796 نفر ــ حدود 31% ــ به توصیه دوستان و همکاران خود در آزمون ثبتنام کردند و 2170 نفر ــ در حدود 39% ــ از طریق دستاندرکاران بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود علیهالسلام در سراسر کشور برای شرکت در آزمون ترغیب شدند.
از میان 5621 نفری که به پرسش «برگزاری این آزمون چه نتیجهای دربرخواهد داشت؟» پاسخ دادند: 1674 نفر ــ حدود 30% ــ آشنایی افراد بیشتر با موضوع مهدویت و مباحث آن را انتخاب کردند، 1139 نفر ــ حدود 20% ــ به تصحیح باورهای نادرست و غیرمستند درباره مهدویت اشاره کردند، 2652 نفر ــ حدود 47% ــ ارتقای آگاهی عمومی علاقمندان به موضوع مهدویت را برگزیدند و به اعتقاد 1۵۶ نفر ــ حدود ۳% ــ این آزمون نتیجه چندانی نداشته و اثرگذار نخواهدبود.
از میان 5607 نفری که به پرسش «ارزیابی شما از کیفیت اجرای آزمون چیست؟» پاسخ دادند: 265 نفر ــ حدود ۵% ــ
اطلاعرسانی، ثبتنام و برگزاری آزمون را ضعیف ارزیابی کردند، 1178 نفر ــ حدود ۲۱% ــ از برگزاری آزمون رضایت داشته اما اطلاعرسانی و ثبتنام آن را ضعیف دانستند، 575 نفر ــ حدود 10% ــ اطلاعرسانی و ثبتنام را مناسب و برگزاری را ضعیف ارزیابی کردند و 3589 نفر ــ حدود ۶۴% ــ به اطلاعرسانی، ثبتنام و بالاخره برگزاری آزمون نمره خوب دادند.
از میان 5549 نفری که به پرسش «ارزیابی شما از منبع و سؤالات آزمون چیست؟» پاسخ دادند: به نظر 221 نفر ــ حدود
۴% ــ انتخاب منبع و طراحی سؤالات، هر دو ضعیف بوده است.
603 نفر ــ حدود 11% ــ انتخاب منبع را ضعیف اما طراحی سؤالات را خوب توصیف کردند،
558 نفر ــ حدود 10% ــ
عکس این اعتقاد را داشتند و انتخاب منبع را خوب اما طراحی سؤالات را ضعیف دانستند و در نهایت، 4167 نفر ــ حدود 75% انتخاب منبع و طراحی سؤالات را خوب قلمداد کردند.
از میان 5462 نفری که به پرسش «سهم مهدویت در سبد مصرف فرهنگی شما چیست؟» پاسخ دادند: 1027 نفر ــ حدود
19% ــ به خرید کتب، محصولات و اشتراک نشریات مهدوی اشاره کردند، 1365نفر ــ حدود
25% ــ استفاده از محتوای مهدوی در رسانهها و فضای مجازی را برگزیدند، 1373 نفر ــ حدود
25% ــ شرکت در کلاسها، مسابقات و همایشهای مهدوی را انتخاب کردند و
1697نفر ــ حدود
31% ــ به گزینه شرکت در برنامههای مذهبی مساجد و مجالس مهدوی
رأی دادند.
از میان 5513 نفری که به پرسش «به نظر شما سرمایهگذاری بر روی چه مخاطبی در آموزش معارف مهدویت اهمیت بیشتری دارد؟» پاسخ دادند: 1228 نفر ــ حدود
22% ــ گزینه کودکان و مادران را ترجیح دادند،
2478نفر ــ حدود
۴۵% ــ نوجوانان و دانشآموزان را پاسخ شایستهای برای این پرسش دانستند،
725 نفر ــ حدود
13% ــ دانشجویان و طلاب را برگزیدند و 1082نفر ــ حدود 20 % ــ سرمایهگذاری بر روی مربیان و معلمان را مهمتر از دیگران توصیف کردند.
از میان ۵۴۸۶ نفری که به پرسش «اجرای چه فعالیتهایی را در سطح کلان برای توسعه و ترویج فرهنگ مهدویت پیشنهاد میدهید؟» پاسخ دادند: 1734 نفر ــ حدود 32% ــ مشارکت بنیاد در برنامههای رادیویی و تلویزیونی را برگزیدند، 1120 نفر ــ حدود
20% ــ نقشآفرینی بنیاد در فضای مجازی را انتخاب کردند، 1692 نفر ــ حدود 31% ــ همکاری بنیاد با ارگانها و نهادهای دولتی و خصوصی را پیشنهاد دادند و 940نفر ــ حدود 17% ــ به سرمایهگذاری بنیاد در ارتباطات فرهنگی بینالمللی اشاره کردند.
میترا سمیاری ـ دوماهنامه امان شماره 51