سطح برگزاری این آزمون، عمومی است و این یعنی همه علاقمندان به مباحث مهدویت با شرط حداقل سن ۱۵ سال، میتوانند در آن شرکت کنند؛ بنابراین نیازی نیست که شما قبلاً در دوره آموزشی خاصی شرکت کرده باشید، یا حتماً دانشجو و یا طلبه باشید و یا هر شرط شغلی یا صنفی دیگر. همین که بتوانید منابع مطالعاتی این آزمون را مطالعه کنید و بخواهید در آن شرکت کنید ، کافی است! اگرچه کسانی که مطالعات قبلی کافی در زمینه مهدویت داشته باشند و یا در دورههای آموزشی مربوط به آن شرکت کرده باشند، شانس بیشتری برای موفقیت در این آزمون خواهند داشت.
طراحان و برگزارکنندگان این آزمون در بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود علیهالسلام، برای رسیدن به پنج هدف مهم زیر برنامهریزی کردهاند:
1. سنجش میزان معلومات عمومی مهدویت در میان علاقمندان؛ آنها میخواهند فرصتی را به وجود بیاورند تا عموم افراد علاقمند به مهدویت که به شیوههای مختلف دانستههایی در زمینه مهدویت به دست آوردهاند، اطلاعات خود در این زمینه را بیازمایند و متوجه شوند آنچه درباره مهدویت میدانند، تا چه اندازه صحیح است. همچنین، پس از شرکت در این آزمون، چنانچه مایل بودند تا اطلاعات بیشتری در این زمینه بیاموزند، راهنمایی شوند.
2. ساماندهی فرایند ارزشیابی در رابطه با دانشپژوهان
دورههای معارف مهدوی؛ آنها میدانند که در سالیان گذشته، دورههای آموزشی زیادی (کوتاهمدت و بلندمدت) در سراسر کشور درباره مهدویت برگزار شده و افراد قابلتوجهی در آنها شرکت کردهاند. با این وجود، همه این دورهها در یک سطح هماهنگ و با کیفیت یکسان برگزار نشدهاند و مشکلاتی هم در جریان برگزاری و ارزشیابی آنها وجود داشته است. به همین دلیل و برای برقراری عدالت آموزشی و امکان شناسایی استعدادهای محروم و حذف کاستیهای موجود در ارزشیابیهای موردی و محلی دورههای آموزشی مهدویت، این آزمون به صورت سراسری برگزار میشود.
3. بررسی میزان تاثیرگزاری دورههای برگزارشده معارف مهدوی؛ آنها میخواهند بدانند دورههای آموزشی برگزارشده
در سراسر کشور، تا چه اندازه تأثیر داشته و چه اندازه از آموزشهای ارایهشده به درستی به مخاطبان و علاقمندان منتقل شده است.
۴. نیازسنجی آموزشی و تأمین خلاءهای آموزشی در
نواحی مختلف؛ آنها میخواهند بدانند میزان علاقمندی به مباحث مهدویت در چه مناطقی بیشتر است و چه نیازهای آموزشی در هر منطقه از کشور در رابطه با مهدویت وجود دارد. به همین دلیل، این آزمون میخواهد فرصتی فراهم کند تا نسبت به کاستیهای آموزشی در میان دانشآموختگان و علاقمندان در مناطق مختلف آگاه شوند و جریان آموزش و تبلیغ در هر منطقه را هدفمند کنند.
۵. ایجاد انگیزه و تشویق نسبت به شرکت در آموزشهای
مهدوی؛ آنها میخواهند زمینهای ایجاد کنند تا با توجه به جوایز و نیز جذابیت شرکت در رقابت علمی، تعداد بیشتری از افراد علاقمند به مباحث دینی و فعالان عرصههای فرهنگی، جذب آموزشهای مهدوی شده و بدینترتیب، بر گستره دانشپژوهان و مخاطبان فرهنگ مهدوی افزوده شود.
شرکت در این آزمون، سه مزیت مهم دارد:
۱. دریافت کارنامه ارزشیابی؛ شما پس از شرکت در این آزمون، کارنامه ارزشیابی دریافت میکنید که میزان تسلطتان درباره معارف مهدویت را نشان میدهد و رتبه شما در مقایسه با دیگران را مشخص میکند.
2. هدایت آموزش تکمیلی؛ داوطلبانی که حداقل امتیاز لازم در آزمون را به دست آورند، امکان ورود به نظام جامع آموزش عمومی مهدویت را خواهند داشت و علاوه بر دریافت بسته کتب آموزش عمومی مهدویت، از آنان برای ثبتنام در دورههای آموزشی سال 1394 ثبتنام به عمل خواهد آمد.
3. اهدای جوایز و تقدیر از برگزیدگان؛ به مناسبت بزرگداشت مناسبت نهمربیعالاول، به هر یک از 9 نفر برتر آزمون در سطح کشور جوایزی به مبلغ 000/000/20 ریال اهدا خواهد شد. همچنین، در هر استان، به نفرات اول کمک هزینه سفر عمره مفرده به مبلغ 10/000/000 ریال، به نفرات دوم کمک هزینه سفر به عتبات عالیات به مبلغ 7/000/000 ریال و به نفرات سوم کمک هزینه سفر به مشهد مقدس به مبلغ 2/500/000ریال اهدا خواهد شد.
دوماهنامه امان شماره 50