به این آزمون از چند زاویه میتوان نگاه کرد. زاویه اول این است که این آزمون با توجه به زمان برگزاری آن، یک بزرگداشت و به عبارتی تعظیم شعائرالله محسوب میشود. مستحضر هستید که نهم ربیعالاول، سالروز آغاز امامت حضرت مهدی علیهالسلام است و در واقع برای ما که در این عصر زندگی میکنیم، به جهت اینکه باید با امام عصر خود بیعت کنیم و عهد ببندیم، یادآور غدیر و عیدالله الاکبر است. از این جهت، گرامیداشت این مناسبت بسیار با اهمیت است و چه بهتر که این گرامیداشت از جنس معرفتافزایی باشد و در آن، از خرافات و آسیبها نشانی دیده نشود. زاویه دوم این است که این آزمون مانند یک ماراتن علمی است که در آن، تمام علاقمندان به وجود مقدس امام زمان علیهالسلام و کسانی که مهدیباور هستند و انشالله میخواهند مهدییاور هم باشند، با هم به رقابت میپردازند و در یک خیر بزرگ، که همان معرفت امام عصر است، مسابقه میدهند. از این جهت، این آزمون یک رویداد شورآفرین در میان فعالیتهای آموزشی و فرهنگی در رابطه با مهدویت است که باید بیش از این، به آن پرداخته شود. اما زاویه سوم این است که این آزمون به یک معنا میتواند به کنکور شبیه باشد؛ بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود علیهالسلام در نظر دارد طرح نظام جامع آموزش عمومی مهدویت را از سال آینده برگزار نماید و لذا برگزیدگان این آزمون، به عنوان ورودیهای آن طرح شناسایی خواهند شد و طبق روالی که درنظرگرفته شده و اجرا خواهد شد، در آن طرح ثبتنام میشوند.
آیا این طرح، یک دوره آموزش عالی است؟
خیر. اساساً حوزه فعالیت بنیاد در بخش عمومی است و آموزشهای تخصصی درباره مهدویت، در ارگان آموزش تخصصی آن در حوزه علمیه قم، به نام «مرکز تخصصی امامت و مهدویت» برای طلاب و فضلای سطح سه صورت میگیرد. همچنان که عرض کردم، صحبت از طرح نظام جامع آموزش عمومی مباحث مهدویت است که برای عموم افراد علاقمند در سطح جامعه که به نحوی خواهان شرکت در دورههای آموزشی منظم و برنامههای مطالعاتی روشمند در زمینه مهدویت هستند، برگزار خواهد شد.
به نظر شما چه انگیزهای میتواند باعث شود تا افراد در این آزمون شرکت کنند؟
انگیزه اصلی معرفتافزایی است. به تعبیر روایات، شناخت امام هر عصر بر مردمان آن عصر واجب است و طبق حدیث نبوی، شناخت امام زمان راه نجات از مرگ جاهلی است. این آزمون فرصتی به وجود آورده که مهمترین مباحث زندگی ما به شیوهای صحیح آموخته و آزموده شود. داوطلبان محترم میتوانند در این ماراتن علمی، ابتدا منابع مطالعاتی ارزشمندی که برای این آزمون تدارک دیده شده را مطالعه کنند و با مباحث اساسی و کلیدی درباره مهدویت آشنا شوند و سپس در آزمون شرکت کنند و بدانند تا چه اندازه آن معارف را فراگرفتهاند و در آینده هم این جریان را ادامه دهند.
انگیزه دیگر میتواند این باشد که این آزمون، مسیری برای علاقمندان به معارف مهدوی باز میکند که مطالعه روشمند داشته باشند و در آن طرحی که عرض شد، با برنامهریزی آموزشی و با همراهی اساتید و کارشناسان فن، به مطالعه و معرفتافزایی مهدوی بپردازند تا علاوه بر ساماندهی مطالعات خود، از خطرات و انحرافات فکری که ممکن است در پیگیری مباحث مهدویت به وجود آیند، برکنار بمانند.
انگیزه دیگر میتواند این باشد که اگر کسی واقعاً از علاقمندان مباحث آموزشی و فرهنگی مهدویت است و بنا به هر دلیل ممکن فرصت شناختهشدن و فعالیت در این زمینه را پیدا نکرده است، با شرکت در این آزمون میتواند خود را به مدیران و دستاندرکاران این امر معرفی کند و در کانون توجه قرار بگیرد. البته جوایز مادی هم برای برگزیدگان در سطح کشوری و استانی درنظرگرفته شده که صرفاً برای قدرشناسی و تشویق عمومی است و گمان نمیکنم بتوانند جای انگیزه اصلی را بگیرند.
نقش شعب و دفاتر نمایندگی بنیاد در برگزاری این آزمون چیست؟
مدیران و همکاران محترم بنده در مراکز استانها و شهرستانها که در گذشته زحمات بسیاری در امر توسعه و ترویج فرهنگ مهدویت متقبل شده و دورهها و کلاسهای آموزشی متعددی برگزار کردهاند، آماده راهنمایی داوطلبان هستند و انشالله نسبت به برگزاری آزمون هم اقدامات لازم را انجام خواهند داد. از خوانندگان شما هم دعوت میکنم برای کسب اطلاعات دقیقتر درباره آزمون، علاوه بر پورتال جامع مهدویت، به دفاتر نمایندگی ما در سراسر کشور مراجعه کنند تا چنانچه مشکل و یا ابهامی در ثبتنام وجود داشت، انشالله از این طریق مرتفع گردد.
گفتگو با مسعود دریس ـ دوماهنامه امان شماره50