تعابیری كه از رهبران معصوم، خاصه امام عصر(عج) درباره فقها و مراجع تقلید رسیده است، از جایگاه رفیع و منیع آنان در نظر خداوند، پیامبر عظیم الشأن صلی الله علیه و آله و امامان معصوم علیهم السلام خبر میدهد، همچون: «الْفُقَهَاءُ أُمَنَاءُ الرُّسُل» و یا « الْفُقَهَاءَ حُصُونُ الْإِسْلَام» و «الْفُقَهَاءَ وَرَثَه الْأَنْبِیاء» و «الْفُقَهَاءِ الْمَأْمُونِینَ مِنْ أَهْلِ وَلَایتِهِ» و «الْفُقَهَاءُ قَادَه وَ الْجُلُوسُ إِلَیهِمْ عِبَادَه». از این تعابیر روشن میشود كه همان وظایفی كه از جانب خدای متعال بر عهده رهبران معصوم قرار داده شده است، عیناً به فقهای جامع الشرائط منتقل شده است و همانگونه كه پیامبر مكرم اسلام صلی الله علیه و آله و ائمه اطهار علیهم السلام مورد عنایت و حمایت كامل خداوند بودهاند، فقهای دارای ولایت نیز مورد حمایت و عنایت كامل ائمه، به ویژه حضرت مهدی(عج) بوده و هستند، از این رو ایشان در خط مقدم جبهه حق علیه باطل میرزمند و «سنگربان امین» امامتاند.
نمونه بارز عنایات و توجهات ویژه حضرت ولیعصر(عج) به فقهای دارای ولایت مطلقه، امدادها و هدایت امام عصر(عج) در طول سالهای پر بركت حیات حضرت امام راحل عظیم الشأن رخ داد، مانند: هدایت و جهت دهی مبارزه امام در دوران پر اختناق و تاریك پهلوی با قوانین استعماری کاپیتولاسیون و انجمنهای ایالتی و ولایتی و نیز مبارزه بی امان با رژیم سفاك پهلوی و بزرگترین حمایت، هدایت و تصرف معنوی امام عصر(عج) در جریان پیروزی انقلاب اسلامی رخ داد و نیز بعد از انقلاب شكوهمند اسلامی در جریان حادثه طبس، كشف و خنثی شدن توطئههای ضد انقلاب و گروههای ملحد و وابسته، پیروزی در جنگ تحمیلی و هشت سال دفاع مقدس و دهها توطئه دیگر كاملاً نمایان است.
پس از امام راحل و در زمان رهبری مقام معظم رهبری، پیروزی ملت همیشه در صحنه در حوادث 18 تیر سال 1378 و شكست عوامل جیره خوار بیگانگان و همچنین پیروزی بزرگ در غائله بزرگ پس از انتخابات 1388 كه با حمایت دشمنان خارجی هدایت میشد و صدها جریان دیگر كه به بركت ارتباط معنوی رهبری با صاحب انقلاب كه در خلوتها و جلوتها برقرار میشود و در سایه آن بزرگوار بهوجود آمده و از این پس هم بهوجود خواهد آمد، همه از عنایت ویژه آن حضرت به فقهای جامع الشرایط به ویژه ولی فقیه به عنوان «سنگربان دوران غیبت» میباشد؛ از اینرو امام هادی صلی الله علیه و آله در وصف مدافعان جبهه حق و «امنای سنگربان» میفرمایند: «اگر در زمان غیبت امام قائم(عج) عالمانی نبودند که دعوت کننده و راهنماکننده به سویش باشند و با براهین الهی از دین او دفاع نمایند و بندگان مستضعف خدا را از دام ابلیس و اعوانش برهانند و از بند نواصب و دشمنان اهلبیت رهایی بخشند، همه مردم از دین خدا دست کشیده و مرتد میشدند، لکن این علماء، کسانی هستند که زمام قلوب شیعیان ضعیف ما را در دست داشته و مهار میکنند، همچون ناخدای کشتی که سکّان آن را در دست دارد؛ آنها برترین افراد در پیشگاه خداوند عزوجل هستند».
* . دانش آموخته مرکز تخصصی مهدویت.
. ر.ک: احتجاج طبرسی، ج2، ص495.
. ر.ک: الکافی، کلینی، ج1، ص46.
. همان، ص38.
. ر.ک: من لایحضره الفقیه، شیخ صدوق، ج4، ص384.
. ر.ك: تهذیبالأحكام، شیخ طوسی، ج4، ص90.
. ر.ك: بحارالأنوار، علامه مجلسی، ج1، ص201.
. همان، ج2، ص6. «لَوْ لَا مَنْ یبْقَى بَعْدَ غَیبَةِ قَائِمِنَا(عج) مِنَ الْعُلَمَاءِ الدَّاعِینَ إِلَیهِ وَ الدَّالِّینَ عَلَیهِ وَ الذَّابِّینَ عَنْ دِینِهِ بِحُجَجِ اللَّهِ وَ الْمُنْقِذِینَ لِضُعَفَاءِ عِبَادِ اللَّهِ مِنْ شِبَاكِ إِبْلِیسَ وَ مَرَدَتِهِ وَ مِنْ فِخَاخِ النَّوَاصِبِ لَمَا بَقِی أَحَدٌ إِلَّا ارْتَدَّ عَنْ دِینِ اللَّهِ وَ لَكِنَّهُمُ الَّذِینَ یمْسِكُونَ أَزِمَّةَ قُلُوبِ ضُعَفَاءِ الشِّیعَةِ كَمَا یمْسِكُ صَاحِبُ السَّفِینَةِ سُكَّانَهَا أُولَئِكَ هُمُ الْأَفْضَلُونَ عِنْدَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ»
محمد حسن دانش ـ دوماهنامه امان 26