پیامبر، دست یگانه دختر و پاره تنش فاطمه زهرا سلام الله علیها را در دستان گرم و پر از محبت علی بن ابیطالب علیه السلام قرار میدهد و تا خانه علی علیه السلام آنان را همراهی میکند. گرچه خانهای کوچک است، اما سرشار از ایمان، اخلاص، عشق به پروردگار و عبودیت، چونان تالاری است که با نور خدا و عشق به عبادت و انفاق در راه خدا تزیین شده است.
فردای آن شب، پیامبر به دیدار آنان میشتابد و دیده به دیدار دختر و داماد عزیزش منوّر میسازد. پس از اندکی درنگ رو به علی علیه السلام نموده، میفرماید: «علی جان! همسرت فاطمه سلام الله علیها را چگونه یافتی؟» علی علیه السلام جواب میدهد: «نعم العون علی طاعه الله؛ بهترین یاور برای اطاعت خدا». سپس رو به فاطمه سلام الله علیها کرده و همین سؤال را میپرسند، ایشان در جواب فرمود: «خیر بعل؛ خداوند بهترین شوهر را نصیب من کرده».
آری زندگی که بنیان آن بر اساس تقوا و عبادت الهی باشد، شروع آن، انفاق در راه خدا باشد و معیار و ملاک آن، تفاهم در طاعه الله باشد، جز این نخواهد بود که فرزندان آن معصوم باشند و جانشین بر حق رسول خدا صلی الله علیه و آله، همان خیر کثیری که خدا در سوره کوثر مژدهاش را به پیامبر نوید داده بود و مهدی امّت که اسلام، دین مرضی خدا را در عالم بر پا خواهد کرد از نسل علی مرتضی علیه السلام و فاطمه زهرا سلام الله علیها باشد که بالاترین هدف او از ظهور، تحقق عبودیت و بندگی خالصانه خدا در سراسر گیتی است. طبق آیه 55 سوره نور، که خداوند وعده خلافت صالحان را میدهد و سخن از تمکین دین و برقراری امنیت مطلق به میان آورد، در نهایت هدف او از ظهور حضرت را «یعبدوننی لایشرکون بی شئیاً» ذکر میکند. با توجه به آیه و تغییر لحن کلام در آخر آیه که به صورت متکلم بیان میشود و نیز جمله «لایشرکون بی شیئاً» دلالت دارد بر این که در آن زمان خبری نه از شرک جلیّ و آشکار خواهد بود و نه از شرک خفی و پنهان، مانند ریا، خودپرستی و ...، بلکه توحید، معنویت و اخلاص حاکم خواهد شد.
از این رو همیشه باید سعی و تلاش کنیم تا با زمینهسازی هرچه بیشتر برای گسترش معرفت و عبودیت خدا در خود و جامعه خویش، امام زمانمان را برای رسیدن به این آرمان و هدف مقدس یاری کنیم تا زمینه ظهور فراهم شود.
لذا برای اصلاح جامعه و تحقق عبودیت خالصانه و رسیدن به این هدف مقدس، نخست باید از خانه شروع کرده و خانواده را با افکار علوی، فاطمی و مهدوی تربیت کنیم. در این راستا بهترین خانواده و الگویی که میتوان نام برد، خانواده علی علیه السلام و فاطمه سلام الله علیها است، زیرا مصداق و معیار فرد فرد این خانواده «علی طاعه الله» است و در سراسر زندگیشان کاملاً مشهود است.
خانوادههای امروزی به جای این که در تربیت فرزندان خود از مشکلات و گرفتاری زمانه شکایت کنند و از بار عظیم مسئولیتی که دارند، شانه خالی کنند، باید الگوی خود را چنین خانوادهای که سرشار از محبت خداست قرار داده، زیرا خود امام زمان(عج) که آخرین سلاله و ذخیره پاک خاندان پیامبر صلی الله علیه و آله، علی علیه السلام و فاطمه سلام الله علیها میباشد، میفرماید: «و فی ابنه رسول الله صلی الله علیه و آله لی اسوه حسنه؛ دختر رسول خدا برای من اسوه و الگویی نیکو است» وقتی مادر، اسوه و الگوی فرزند باشد، قطعاً پدر نیز بالاترین الگوست و به دنبال آن فرزندانی هم که در دامان این چنین پدر و مادر مهربانی پرورش یافتهاند بهترین الگو میباشند.
پس اگر این خانواده الگوی نیکوی حضرت مهدی(عج) باشد، قطعاً الگوی یاوران حضرت مهدی(عج) هم میتواند باشد که در زندگی خود از مهریهها، جهیزیههای سنگین، چشم هم چشمیها، تجملات و مد و مدگرایی بپرهیزند و از این که رضایت مردم را به جای رضایت خدا جلب کنند، جداً اجتناب نمایند و در عوض مانند اسوه خود، اهل ایثار، انفاق در راه خدا، عفو وگذشت و اهل عبادت باشند، تا فرزندان نیز مانند پدر و مادر در راه خیر قدم بردارند.
بنابراین بر خانوادهها لازم است تا با استفاده از قرآن و راهنماییهای ائمه معصوم و از جمله امام زمان(عج) که به اعلی درجه معرفت و عبودیت حق نایل گشتهاند، به مبارزه با مشکلات و گرفتاریها که ریشه در تهاجم فرهنگی دارند پرداخته و در مسئولیت خطیر تربیت فرزند که خداوند بر عهده هر پدر و مادری نهاده، طبق گفتار و رفتار آنان ـ که مطابق هر عصر و زمانی است ـ فرزندانمان را به سر منزل مقصود رسانده، تا خانوادهای موفق و کارآمد و یارانی نستوه و مقاوم برای امام زمان(عج) و تشکیل دولت مهدوی تربیت کنند.
* . پژوهشگر مباحث مهدویت.
. بحار الانوار، ج43، ص117.
. آن چنان که تنها مرا میپرستند و چیزی را شریک من نخواهند ساخت.
. الغیبة طوسی، ص286، ح245.
م. جوشقانی نائینی ـ دوماهنامه امان 26