در قسمت قبل به دنبال بحث از منجی در آیین مسیحیت، مفاهیم و کلیات آن بیان شد و مسیحا در «عهد جدید» مورد کنکاش قرار گرفت. همچنین گفته شد که در عهد جدید با دو چهره از موعود روبهرو هستیم. در این نوشتار پیشگوییهای عهد جدید، پیرامون ظهور منجی مسیحی، بیان میشود:
پیش گوییهایی2 در مورد ظهور مجدّد (رجعت) مسیح
زمان آمدن مجدد مسیح، در عهد جدید مطرح شده است؛ اما زمان دقیق آن مشخص نشده و فقط شرایط آن زمان، مطرح گشته است که به چند مورد آن اشاره میکنیم:
1. فراگیر شدن ایمان انجیلی
معنای این تعبیر، غیر از مسیحی شدن همه مردم است. از نظر انجیل فعلی، مهم نیست که همه مردم در آخرالزمان مسیحی میشوند یا خیر؛ بلکه تکیه بر این است که این ایمان، فراگیر و غالب میشود. شاید هم مراد این باشد که ایمان انجیلی در مقابل ایمان غیر انجیلی، یعنی در مقابل شریعت، قرار میگیرد. زیرا انجیل یعنی بشارت؛ پس ایمان انجیلی یعنی فراگیر شدن ایمان به بشارت که مختصّ مسیحیها است.
در بابهای 13 و 24 متی، شرایط رجعت مسیح مطرح شده است.1 در پارهای از آیات آن، زمان ظهور مجدد مسیح به زمان لوط و نوح2 تشبیه شده است و لذا نمیتوان فراگیر شدن ایمان انجیلی را همان معنای قبلی دانست.
2. باور عمومی ادیان به ماشیح بودن مسیح
مراد آن است که زمان ظهور مجدد عیسی، یهودیان به این باور عمومی رسیدهاند که او همان ماشیح است. در انجیل متی میخوانیم: «از آن پس من را نخواهید دید تا زمانیکه بگوئید او مبارک به نام خود میآید».3
3. ارتداد اول
«وقتی ارتداد اول اتفاق افتاد، منتظر ظهور مجدّد مسیح باشید. پیش از مسیح و همراه با آمدن انسان شریر (انسان هلاکت یا انسان گناه)، این ارتداد اتفاق خواهد افتاد».4
4. به سخره گرفتن انتظار و منتظران
رساله دوم پطرسی میگوید: «در آن زمان، اعتقاد به رجعت مجدد مسیح را به تمسخر خواهند گرفت».5
همه آنچه که آورده شد، پیشگوییهایی مربوط به زمان قبل از ظهور مسیح بود.
حوادث بعد از ظهور مسیح یا علائم ظهور
از منظر عهد جدید، حوادثی در عصر ظهور مسیح اتفاق میافتد. در کتاب مکاشفه یوحنا6 آمده است: «یوحنا اصرار دارد که تمام پیشگوییها در عصر ظهور مسیح محقق خواهد شد تا مزامیر (زبور داوود) با آنچه که در زبور داوود آمده است، منطبق بشود»7 كه آنها عبارتند از: آمدن مسیح با مقدسان (قدّیسان)؟؛ جنگی به نام چاه مجدان یا چار مجدان؛ بسته شدن شیطان؛ نشستن مقدسان بر سریر قدرت و عزت (حکومت کردن مقدسان)؛ آزاد شدن شیطان پس از هزار سال (در دورهای شیطان زنده می شود؛ وقتی مسیح میآید شیطان را آزاد میکند، ولی شیطان دیگر نمیتواند کسی را وسوسه کند)؛ داوری مسیح بر تخت سفید؛ (مسیح داوری میکند که چه كسی بهشتی است و چه کسی جهنمی) و در نهایت، پایان عالم، زیرا این عالم حیات جسمانیاش پایان میپذیرد و بعد از آن، مسیح و پیروانش جاودانه خواهند شد و لذا دوباره به خدا ملحق میشویم و به او میپیوندیم.
هزارهگرایی در مسیحیت
یکی از مفاهیم کلیدی در مبحث موعود مسیحیان، دوره هزاره گرایی است. این مفهوم در عهد جدید، شش بار آمده است و در مکاشفه یوحنا نیز یافت میشود. در این دوره، گرایش مردم به ایمان انجیلی زیاد می شود و مردم رغبت میکنند که عیسی را مسیحا یا ماشیح بخوانند و در مجموع، جهانی پر از ایمان خواهیم داشت.8 در مورد هزاره، دو دیدگاه متفاوت وجود دارد:
1. برخی معتقدند این دوره، پیش از آمدن مسیح شروع میشود و با آمدن او پایان مییابد.9 به این گروه، «هزاره گرای قبل» میگویند؛ چرا که معتقدند بعد از این هزاره، عیسی ظهور می کند.
2. برخی دیگر معتقدند، این هزاره با آمدن مسیح شروع می شود و آن را گروه «هزاره گرای بعد» مینامند. از منظر این عده، با آمدن مسیح، هزاره آغاز میشود؛ گرایش به ایمان انجیلی، زیاد و کلیسا، پر رونق و جهان پر از ایمان خواهد شد. تقویت بنیانهای ایمان، باورکردن عیسی به عنوان ماشیح، پذیرش دعوت کلیسا از سوی دیگر امتها و ترویج ایمان انجیلی از دیگر مشخصههای گفته شده برای این دوران است. غالب مسیحیان به «هزاره بعد» باور دارند.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
*. استاد حوزه، عضو هیئت علمی دانشگاه.
. متی، باب24، آیه14، متی،باب13، آیات32و31.
2. لوقا، باب1، آیه18.
3. متی، باب 23، آیه 39.
4. تسالونیكان دوم، باب3، آیه 2.
5. رساله دوم، پطرسی، باب 3، آیه 3و 4.
6. مكاشفه یوحنا، باب 19 آیه 11 و باب 2 آیه 15.
7. مزامیر، باب 25 آیه 8-3.
8. معجمالایمان المسیحی، ص60.
9. نظام التعلیم فی علم اللاهوت القویم، ج2، ص508.
دكتر روح الله شاكری زواردهی ـ دوماهنامه امان شماره 27