تألیف: رحیم کارگر
ناشر: بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج)
در فرهنگ پر افتخار شیعه، دو قیام و نهضت حق طلبانه، جایگاه ویژه و برجستهای دارد؛ یکی «حماسه جاودانه حسینی» است که درگذشته روی داده و دیگری «انقلاب جهانی مهدوی» که در آینده تحقق خواهد یافت.
«واقعه عاشورا» سرآغازی بر حیات، پویایی و بالندگی شیعه، و «ظهور موعود(عج)» نقطه اوج رشد، کمال و سعادت شیعه است. بین این دو نهضت، پیوند و ارتباط وثیق و ناگسستنی وجود دارد و هر دو در امتداد هم و تکمیل کننده یکدیگرند.
مهمترین جلوه هر دو قیام، بروز و ظهور کامل «حق» و تشکیل جبهه «حق» در برابر گروه «باطل» است.
نویسنده محترم این کتاب، تأثیر حماسه حسینی بر قیام مهدوی و مصاف نهایی حق و باطل را در قالب چهار رهیافت و تحلیل
فلسفی ـ تاریخی، روایی، سیاسی و دینی و رهیافت عرفانی ـ اخلاقی ارائه نموده و نوشتار خود را با پنج فصل ذیل، سامان بخشیده است:
فصل اول: در امتداد تاریخ (چهره گروه باطل در عاشورا و عصر ظهور) در دو بخش:
یک: گروه باطل در عصر عاشورا: 1. نفاق گرایی، 2. دنیا گرایی و حرام خواری، 3. دین ستیزی و دین فروشی، 4. خباثتگری و ناپاکی، 5. ظلم و ستمگری، 6. سلطه جویی و سلطنت مآبی، 7. شیطان گرایی و حق ستیزی، 8. بدعت گذاری، 9. حرمت شکنی اهلبیت.
دو: گروه باطل در عصر ظهور: 1. ظلم و ستمگری، 2. دجال گرایی و ظهور دجّال، 3. کفر و گمراهی، 4. سفیانیگری و بیرحمی، 5. فتنهگری و کشتار، 6. نفاق و ناجیگری، 7. سلطهگری اشرار و مشرکان، 8. شیطان و فسادگری، 9. دشمنهای عرب و اهل کتاب.
فصل دوم: جوشش سرخ (مبارزه با دشمنان حق) در سه گفتار:
1. انتقام خون حسین علیه السلام وظیفه همگانی، 2. فریاد انتقام خواهی مهدوی و یارانش، 3. انتقام از تمامی دشمنان خدا.
فصل سوم: راه روشن (بستر سازی و ایجاد آمادگی برای قیام جهانی) در دو بخش:
یک: پیامها و اهداف قیام حسینی.
دو: پیامها و اهداف قیام مهدوی.
فصل چهارم: عرفان و حماسه، در دو گفتار:
یک: مظاهر و تجلیات قیام حسینی.
دو: مظاهر و تجلیات قیام مهدوی.
فصل پنجم: مصاف نهایی حق و باطل
مطالعه این اثر سودمند را به همه محبان حضرت سیدالشهداء علیه السلام و منتظران امام زمان(عج) توصیه مینماییم.
حسینعلی منتظری مازندرانی ـ دوماهنامه امان شماره 27