در آیندهای که چندان دور هم نیست، امام زمان(عج) به همراهی یاران یکدل، صادق، مؤمن و شجاع خود، انتقام خون سالار شهیدان حضرت حسین بن علی علیه السلام و هفتاد و دو شهید کربلا و همه شهدای والامقام را از یزید و یزیدیان خواهد گرفت و عدالت را در سراسر عالم خواهد گسترانید. همه کسانی که طالب یاری کردن امام زمان(عج) میباشند و خواهان آنند که در گرفتن انتقام از یزیدیان به کمک حضرت صاحب الامر(عج) بشتابند، لازم است که مراحل سهگانه انتقام را با موفقیت پشت سر بگذارند تا شایستگی حضور در سپاه امام منصور و منتقم را بیابند. مراحل سه گانه انتقام عبارتند از: 1. برائت زبانی؛ 2. برائت فرهنگی 3. جهاد در میدان اصغر. در شماره گذشته، در خصوص برائت زبانی و فرهنگی، مطالبی تقدیم شما دوستان و منتظران امام زمان(عج) گردید و اینک ادامه سخن:
وقتی با نگاه ژرف و عالمانه به قرآن مجید و روایات حضرات معصومین و سخنان عالمان ربّانی و عارفان مینگریم، در مییابیم که ایرانیان، زمینهسازان ظهور حضرت خاتمالاوصیا، امام عصر(عج) خواهند بود و جامعه جهانی را آمده پذیرش ظهور امام زمان(عج) خواهند کرد. حرکت زمینه سازان ایرانی، به طور یقین، حرکت فرهنگی است و این حرکت، هم در مرحله برائت زبانی ـ فرهنگی و هم برائت عملی ـ فرهنگی خواهد بود.
سیمای زمینه سازان ظهور در قرآن مجید این گونه ترسیم شده است: «یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُواْ مَن یرْتَدَّ مِنكُمْ عَن دِینِهِ فَسَوْفَ یأْتِی اللّهُ بِقَوْمٍ یحِبُّهُمْ وَیحِبُّونَهُ أَذِلَّه عَلَى الْمُؤْمِنِینَ أَعِزَّه عَلَى الْكَافِرِینَ یجَاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللّهِ وَلاَ یخَافُونَ لَوْمَه لآئِمٍ ذَلِكَ فَضْلُ اللّهِ یؤْتِیهِ مَن یشَاء وَاللّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ؛ ای کسانی که ایمان آوردهاید! هرکس از شما که از دین خود برگردد، در آینده، خداوند گروهی (قومی) را میآورد که آنها را دوست دارد و آنها نیز او را دوست دارند. در برابر مؤمنان، متواضع و در برابر کافران، با صلابت هستند. در راه خدا جهاد میکنند و از سرزنش هیچ ملامتکنندهای نمیترسند. این است فضل خداوند؛ که به هر که خواهد، عطا میکند و خداوند دارای رحمت وسیع نامتناهی است و به احوال هر که استحقاق آن را دارد، داناست».1 طبق این آیه شریفه، زمینه سازان انقلاب حضرت مهدی(عج) کسانیاند که:
خداوند، محبّ آنهاست؛
آنها، محبّ خدایند؛
در برابر ملّتهای مظلوم، فروتن و سر به زیر هستند؛
در برابر سرکشان و ستمگران، استوار و با صلابت هستند؛
در راه خدای متعال در ابعاد مختلف (فرهنگی، سیاسی و نظامی) جهاد میکنند؛
و تیرهای ملامت را به جان میخرند، امّا از هیچ کس و هیچ چیزی خوف و ترس ندارند.
وقتی که آیه مورد نظر نازل گشت، از پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله درباره قومی که دین خدا را احیا میکنند، سؤال شد که آنها چه کسانی هستند؟ وجود مقدس پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله در حالی که دست به شانه جناب سلمان فارسی گذاشته بود، فرمود: «هذا وَ ذَوُوهُ؛ ثُمَّ قالَ: لَو کانْ الدّین مُعلّقاً بِالثُّریّا لَتَناوَلَهُ رجالٌ مِن اَبناءِ فارْسْ؛ این مرد و هم وطنان او هستند؛ سپس فرمود: اگر دین به ثریا آویخته باشد، هر آینه مردانی از فارس به آن دست مییابند».2
در روایتی دیگر، نقل شده است که وقتی این آیه، نازل شد، اعراب از پیامبر خدا صلی الله علیه و آله سؤال کردند: «اینان که اگر ما از دین خدا، روی برگردانیم، خداوند آنها را به جای ما قرار میدهد، چه کسانی هستند؟» پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله در حالی که دست بر شانه سلمان فارسی میگذاشتند، فرمودند: «هذا وَ قَوْمُهُ وَ الّذی نَفسی بِیَدهِ لَو کانَ الایمانُ مَنُوطاً ؛ این مرد و هموطنانش. قسم به کسی که جانم در دست اوست، اگر ایمان به ثریا آویخته باشد، مردانی از فارس به آن دست مییابند».3
پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله از زنان و مردان مؤمنی سخن میگوید که اولاً احیاگر دین خداوند هستند؛ ثانیاً صاحب دین ناب هستند و ثالثاً به بالاترین درجه ایمان دست مییابند.
با دقت در آیه احیاگران دین خدا و توضیح پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله درباره آیه یاد شده، میتوان فهمید که: حرکت مردم ایران، حرکتی فرهنگی و در نهایت، نظامی خواهد بود. اینک باید پرسید، چرا ایرانیان؟ چرا قوم و ملّتی دیگر برای احیای دین خدا و مهیا ساختن زمینه ظهور امام زمان(عج) برگزیده نشدهاند؟
تجربه بلند تاریخ و آزمونهای بزرگ تاریخ، نشان میدهد که ایرانیان:
دارای روحیه حق طلبی و حقیقتجویی هستند؛
از تعصّب متنفر هستند و بر باطل پای نمیفشارند؛
در برابر شداید طبیعی و غیر طبیعی استوار و پابرجا هستند؛
دارای فرهنگ عمیق و ریشهداری هستند؛
انسانهای شجاع و دلاوریاند؛
به علم و به ویژه علم دینی، عشق میورزند و عالمان را دوست میدارند؛
مدافع مکتب اهلبیت هستند؛
اهل ادب و هنرند؛
مردان حماسه آفرین هستند؛
و عرفان آنان حماسی و حماسه آنان آمیخته با عرفان است.
در روایتی، بنیانگذار اسلام ناب محمدی، حضرت خاتمالانبیاء صلی الله علیه و آله فرمود: «اعظم الناس نصیباً فی الاسلام اهل فارس؛ بزرگترین نصیب را در اسلام، اهل فارس دارند».4
مولی الموحدین، امام علی بن ابیطالب علیه السلام نیز از یک حادثه بزرگ فرهنگی در گذرگاه تاریخ، خبر میدهد و میفرماید: «گویی عجم را میبینم که در مسجد کوفه، چادر بر پا کردهاند و قرآن را همانگونه که نازل شده است، به مردم میآموزند».5
برای این که ایرانیان بتوانند پس از چهارده قرن، مکتب انسانساز اسلام را احیا کنند و زمینه ظهور حضرت مهدی(عج) را مهیا سازنند، احتیاج بود که یک حرکت توفنده فرهنگی در ایران به وجود بیاید؛ حرکتی که بیش از یک حرکت نظامی، آثار داشته باشد.
زیرکترین مدیر عالم، حضرت امام خمینی پرچمدار حرکت فرهنگی مردم ایران بود. او برای این که مردان و زنان ایرانی بتوانند به بالاترین درجه ایمان و دانش دست یابند و زمینه آمدن امام زمان(عج) را مهیا سازند، مکتبی را برای اولین بار در عالم تأسیس کرد که نام آن، خواب ستمگران را برآشفت و انسانهای خاصی را در دامن این مکتب پرورش داد که فراتر از آب و خاک میاندیشند.
امام خمینی مکتب بسیج را بنیان گذاشت که تمام مکتبهای غربی و شرقی را به بوته فراموشی سپرد. بسیج یک مکتب کاملاً فرهنگی است که برای مقابله با فرهنگ ویرانگر غرب، تأسیس شد و احیای دین خدا، یکی از اهداف بزرگ این مکتب است. مکتب فرهنگی بسیج، انسانهای خاص خود را داراست که به عنوان «بسیجی» شناخته میشود. بسیجی یار و یاور امام زمان(عج) است.
حضرت آیتالله خامنهای در خصوص ارتباط بسیج و امام زمان(عج) میفرماید: «بسیج به معنی حضور و آمادگی در همان نقطهای است که اسلام و قرآن و امام زمان (ارواحنا فداه) و این انقلاب مقدس به آن نیازمند است؛ لذا پیوند میان بسیجیان عزیز و حضرت ولیعصر(عج) ـ مهدی موعود عزیز ـ یک پیوند ناگسستنی و همیشگی است».6
بسیجی یعنی سرباز امام زمان(عج)؛ که برای رسیدن به قلّههای بلند ایمان و دانش، هر روز تلاش میکند و برخوردار از تفکر ناب اسلام محمدی و دارای فرهنگ اصیل اسلامی است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
* . استاد و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی.
. سوره مائده/54.
2 . میزان الحکمه، ج10، ص4570.
3 . همان، ص4568.
4 . کنزالعمال، حدیث 34126.
5 . بحارالانوار، ج52، ص364.
6 . بیانات رهبر معظم انقلاب در هفته بسیج و روز ولادت امام زمان، 3/9/1378.
دکتر محمود رفیعی ـ دوماهنامه امان شماره 27