امتحانات و آزمونهای الهی، به نفع ماست؛ البته اگر انسان، با خدا باشد، اما اگر خدا را فراموش کند بیتردید گمراه و از راه، خارج خواهد شد.
در آخرالزمان، همه شیعیان امتحان میشوند. «آزمایشهای آخرالزمان، منافقکُش است و آدمهای پیچیده را نیز روشن میکند». امتحانات و آزمونهای آخرالزمان، یک نوع تمرین سربازی برای امام زمان(عج) است. برای ظهور دولت یار، باید غربال شد؛ چنانچه خدای متعال در آیه 154 سوره آلعمران میفرماید: «تا خدا آنچه در سینههایتان پنهان میدارید، بیازماید و هر چه در دل دارید، پاک و خالص گرداند و خدا از راز سینهها آگاه است». مرحوم علامه طباطبایی نیز در این زمینه مینویسد: «سنت خدای تعالی بر این جاری شده است که ابتلا و خالص سازی، عمومی باشد؛ هم شامل آنان (جبهه باطل) میشود و هم شامل شما... و با آزمایش افکار باطنی شما، خالص سازی ایمان و برطرف شدن شرک قلبیتان، یکی از دو طرف سعادت و شقاوت برایتان متعین شود».
در همه دورانها، حق و باطل در تقابل بودهاند، و از این میدان کسانی پیروز بیرون آمدهاند که بصیرت داشتهاند. اما سؤالی مطرح است و آن اینکه گاهی آنقدر فتنه سنگین میشود که تشخیص حق و باطل، دیگر ممکن نیست. مثلاً معاویه به ظاهر نماز میخواند و امیرالمؤمنین علیه السلام هم نماز میخواند؛ حال در چنین مواقعی که برخی فتنهگران، شیوه منافقان را پیش میگیرند، چه باید کرد؟ چگونه باید تشخیص دهیم که کدام طرف، حق است و کدام طرف، باطل؟
توجه به قرآن و سفارشات پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و اهلبیت معصومین، دوستی با دوستان خدا و اهلبیت، دشمنی با دشمنان خدا و اهلبیت، توجه به مسأله ولایت در عصر غیبت و التزام به ولایت فقیه که به فرموده امام خمینی «همان ولایت رسولالله هست» از مهمترین شاخصههای حق محوری است. یک بررسی اجمالی در طول تاریخ نشان میدهد که در بروز فتنهها، کسانی سربلند و پیروزند که همیشه پشت سر ولایت معصومین و نائبان آنها حرکت کردهاند. در حقیقت، جدا شدن از ولایت جدا شدن از صراط مستقیم است. بنابراین همیشه باید دو امر مهم را ـ که وصیت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در حدیث ثقلین نیز هست ـ فراموش نکنیم و آن «اقتدا به قرآن و اهلبیت» است. اگر به این دو متوسل شویم، از نفوذ فتنهها در امان خواهیم بود.
. استاد عليرضا پناهيان، شام غريبان امام رضا علیه السلام سال88.
. ترجمه تفسير الميزان، ج4، ص75.
. صحيفه امام، ج10، ص308.
معصومه بهرامی ـ دوماهنامه امان شماره 28