با توجه به آنکه امام زمان(عج) آخرین وصیّ پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله آخرین پیامبر خدا میباشد نام جشنواره «خاتم تا خاتم» نهاده شد. در این جشنواره فعالیتهای فرهنگی تبلیغی زیادی انجام شد که به بخشی از آنها اشاره میشود.
بخش همایشها
در مدت برگزاری جشنواره خاتم تا خاتم؛ همایشهای مختلفی بر پا شد که به صورت گذرا معرفی میشود.
1. همایش طلاب (برادران): در این همایش علاوه بر سخنرانی از طلاب ممتاز دوره مقدماتی مباحث مهدویت تقدیر به عمل آمد.
2. همایش دانشجویی: در این همایش بعد از سخنرانی، اختتامیه «ره انتظار دوست» ویژه دانشجویان در دانشگاهها اجرا شد و از میان شرکتکنندگان در نمایشگاه برای دوره جدید مباحث مهدویت ثبت نام به عمل آمد و در ضمن برترینهای دوره چهارم مورد تقدیر قرار گرفتند.
3. همایش خواهران طلبه: در این همایش با برپایی سخنرانی از برترینهای دورههای گذشته تقدیر شد.
4. همایش کانونهای مساجد: با دعوت از مسئولین کانونها برنامههای مهدوی در حضورشان به اجرا گذاشته شد.
5. اختتامیه جشنواره وبلاگ نویسی «ربیع الأتام» که از بهترین وبلاگها و وبلاگ نویسان با اهدای جوایز قدردانی شد.
بخش سینما و آخرالزمان
در بخش سینما و آخرالزمان نیز نه فیلم به موضوع پایان و نجات بخش و توسط کارشناسان نقد شد که استقبال خوبی از آن شد و در زیر به نامها و موضوعات آن اشاره میشود:
1. فیلم knowing با موضوع گفتمانهای اساسی در آینده پژوهی.
2. فیلم 2012 با موضوع روایت نجات جهانی در بستر بحران زیست محیطی.
3. فیلم 10000BC با موضوع پیشینه موعود باوری در ادیان و اساطیر.
4. فیلم war of the worlds با موضوع مرزبندی هویت در ساحل بحران و نجات.
5. فیلم home of nine با موضوع طرح نامتناهی نجات.
6. فیلم children of men با موضوع افق انحطاط تمدن انسانی.
7. فیلم the day earth stood still با موضوع رویکرد اخلاقی به بحث نجات.
8. فیلم wall-E با موضوع ضد آرمانشهر گرایی فانتزی.
9. فیلم shindler list با موضوع الگوی یهودی نجات.
در بخش کودک و نوجوان هم علاوه بر بازیهای سرگرم کننده و پارک بادی نیز، باعث بالا بردن جذابیت این بخش برای کودکان شده بود، موضوعات سفال، مسابقه و... با موضوع مهدویت برای بچهها بر پا بود و هر روز صبح و عصر تعداد زیادی از دانش آموزان به همراه مسئولین مدارس و یا با پدر و مادر خود به این قسمت مراجعه میکردند.
محصولات فرهنگی
بخش دیگر این جشنواره هم نمایشگاه آثار و محصولات فرهنگی مهدوی بود که به تعدادی از آنها اشاره میشود.
غرفههای معارف مهدوی و مشاوره مانند راز خانه پدری، کلینیک انتظار، پرسش و پاسخهایی برای بزرگ سالان و غرفه پرسش و پاسخ که توسط نوجوانان برای همسالان خود فعال بود و با اهدای جوایز به استقبال آنها میرفتند. غرفههای هنری مانند خطاطی، معرق، نقاشی، عکاسی، غرفههای غرب و مهدویت و نقد شیطانپرستی که با پوسترها و کلیپهای مختلف این بخش را جذاب کرده بود و نیز غرفههای عرضه محصولات مهدویت مانند کتاب، cd ، بروشور، پوستر و... .
در ضمن بعضی از مراکز و مؤسسات مهدوی مانند مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم، شعب بنیادهای استانهای تهران و اصفهان، و مؤسساتی مانند آینده روشن، طلیعه ظهور، هنرکده مهدوی و دانشگاه علامه طباطبایی در بخش نمایشگاهی جشنواره شرکت کردند.
این جشنواره به خواست الهی از سال بعد در مصلی بزرگ امام خمینی(عج) تهران به طور سالانه و بین المللی برگزار خواهد شد.
*. مدیر عامل بنیاد فرهنگی مهدی(عج) استان تهران
حجتالاسلام حاتمی ـ دوماهنامه امان شماره 29