آیا ظهوربسیار نزدیک است ؟
باسمه تعالی
چند سال قبل آقایی بود که هر روز اطلاعیه هایی می داد و به در و دیوار می زد و یا پخش می کرد و در آن چند مطلب آمده بود : یا مژده ظهور بود و فرا رسیدن ظهور و یا علامت سازی برای ظهور و یا تطبیق علائم بر افراد . زمانی که آقای هاشمی رفسنجانی رییس جمهور بود بر اساس روایتی که اصلش هم ضعیف است با توجه به عبارتی گفته بود خفیف الحیه و کوسج (به معنای محاسن کم و نداشتن ریش ،) یعنی اقای هاشمی. بعدها با تمام شدن دوران ریاست ایشان باز اطلاعیه زده بود که چه نشسته اید ظهور نزدیک است و شما خوابید و همین روزها آقا می آید . نشانه اش این است که شعیب بن صالح معلوم شد. دوران ریاست جمهوری آقای هاشمی تمام شد . معلوم شد ایشان شعیب یا فرمانده امام زمان نبوده است . آقای محسن رضایی که از فرماندهی سپاه رفت و آقای رحیم صفوی که اتفاقا خیف الحیه هم هست فرمانده شد می گفت صفوی شعیب است . البته بعد او هم از فرماندهی کناره گرفت و شد همان سردار قدیمی . بعدها با وزارت آقای علی شمخانی در دفاع ، کسی که اتفاقا در منطقه خود به شعیب معروف است این بار اطلاعیه عوض شد . اما وزارت تمام شد و او هم معلوم شد شعیب نبود و فرمانده ای که منتظرش بودیم نشد . با مدیریت و ریاست آقای احمدی نژاد و با استفاده از سایت ها و سی دی ها و ... ؛ اصرار بر این دارند که او شعیب است . شعب یعنی مردم و مردمی بودن لابد فرزند صالح بودن هم منظور این است که جامعه صالح و خوب بودن و ....این ماجرا ادامه دارد.
زمانی آیت الله میرزا جواد خراسانی تعریف می کرد جنگ جهانی دوم و شتابزدگی برخی و پندار ظهور
وقتی آدمی عجول و شتاب زده باشد ، همه چیز را آنجوری که دلش می خواهد یا تصور می کند توقع می کند . وقتی سواد نداشته باشد آنگونه که متوهم است از آیات و روایات می فهمد .وقتی بدنبال فرار از مسئولیت باشد به جای انجام وظیفه توهم می کارد و علائم برداشت می کند . بعد نتیجه می شود که هر روز گزینه ای جدیدی ارائه می دهد و چه بخواهد و نخواهد برای ظهور حد و مرز و وقت تعیین می کند . گرچه آمادگی در روایات تأکید فراوان شده است اما ، در روایات ما « شتابزدگی در ظهور « بسیار نكوهش شده است. مرحوم شیخ صدوق در كمالالدین نقل كرده كه امام جواد علیه السلام فرمود: «یهلك فیها المستعجلون[1]؛ در دوران غیبت، شتابزدگان در امر ظهور هلاك میشوند.»حکایت این است که عدهای با خواندن یا شنیدن چند روایت در علایم ظهور،شتابزده آنها را بر افراد یا حوادثی تطبیق میدهند. اینان به صرف خواندن یك یا دو روایت و بدون بررسی آیات و روایات و مطالب تاریخی و قدرت تشخیص صحیح و سقیمِ ، و بدون داشتن تخصص به اظهار نظر میپردازند .متاسفانه بدلیل شوق فراوان روایات را نه آن گونه که هست ، بلکه آن گونه که می خواهند می فهمند حتی گاه روایتی را تقطیع کرده بخشی را استفاده و از بخش دیگر می گذرند. به کتب و منابع غیر معتبر مراجعه می کنند . بعد دچار تعیین زمان می شوند و با عدم تحقق ظهور در وقت تعیین نموده یا تغییر گزینه های که معرفی کرده بودند ؛ دچار نا امیدی و بی اعتقادی شده و حتی ظهور را انکار می کنند[2]. وقتی دلسوزانه تذکر می دهی به مخالفت با ظهور و امام عصر متهم می شوی .
بیایید جدی تر و صریح تر سخن بگوییم:
1- شکی نیست ، همه مشتاق ظهوریم و آرزوی وصال آقا و آن امان زمین و اهل آن را داریم .
2- روشن است ، هر کاری بایستی عالمانه و محققانه انجام پذیرد و هر کاری نیازمند به متخصص است و عشق به امام ، دلیل بر ورود و تحلیل بی تخصص در بحث مهدویت نیست.
3- کسی زمانی برای ظهور نمی تواند تعیین نکند اما وظیفه این است که هر لحظه منتظر باشیم و آماده . منتظر کسی است که گوییا در محضر امام است [3].
4- انقلاب اسلامی به عنوان حرکتی الهی و بر اساس مبانی آیات و روایات تحقق یافته و در مقابل تمام کفر و شرک تمام قامت ایستاده و مبارزه کرده و هرچه می گذرد دشمنانش شکست خورده تر و حقانیت این مسیر الهی روشن تر می گردد و شیب به سمت ظهور را تند تر کرده و روز به روز به ظهور نزدیک تر شده ایم .
5- با تمام دشمنی ها و شرارت ها پس از سی و چند سال از انقلاب به اعتراف دشمنان و ایادی آنان، نه تنها کوچکترین نقطه سیاه بلکه نقطه خاکستری ای نیز در زندگی امام و مقام معظم رهبری [4]وجود ندارد .
6- به تعبیر امام و مقام معظم رهبری، انقلاب با هیچ کسی عقد اخوت نبسته است . هرکسی کج رود مردم و انقلاب او را طرد می کنند .
7- وضعیت جهان به اعتراف بیگانگان از انقلاب اسلامی تأسی گرفته و آنان مسیر مبارزه با طاغوت و ایادی استکبار را از جمهوری اسلامی آموخته اند.
حال با این نکات می گوییم امام خمینی ، چه روایتی که روح الله در آن است به معنا و اسم ایشان باشد و چه نباشد همانطور که نیست ، ذره ای از عظمتش کم نخواهد شد و او احیاگر اسلام ناب محمدی است و کسی است که صف حق و باطل را تبیین نمود . چه رهبر فرزانه و خراسانی ما ، سید خراسانی باشد و چه نباشد. چه روایات سید خراسانی را بر ایشان منطبق بدانیم چه ندانیم . او سید و آقای است که سردمدار و پرچم دار مبارزه با مخالفان شرافت و انسانیت و عدالت و در یک کلمه در سراسر جهان حافظ ترین فرد برای دین و دشمن ترین با استکبار و نفاق و مخالفان مهدویت است.و امروز اگر ذره ای کسی دغدغه دین و امام عصر را داشته باشد بایستی او را همراهی کند.
روایات سید خراسانی، نهایت مردی الهی را می رساند که به حضرت کمک می کند . اما ویژگی ها ی او در روایات معتبر نیامده[5] ، خال در دست راست ، در روایات دیگر دست چپ ، شانه راست و شانه چپ آمده است [6]و دلیلی بر ترجیح احتمال دست راست و تغییر خال به خلل نیست . موارد ادعا شده بر این که خود آقا تأیید کرده اند بی دلیل است . بزرگانی که نام برده شده اند که آقا را سید خراسانی دانسته اند اگر چنین استناداتی درست باشد ، از منظر کارشناسی روایت ، خود باید پاسخ گوی ادعای خود باشند . توقع پاسخگویی آقا و دادن بیانیه در هر مسأله ای نادرست است . گرچه نقل های است که آقا به صراحت از ورود به این مطلب منع کرده اند .شعری که آقا خود سروده اند « هر چند امین بسته دنیا نیم اما دلبسته یاران خراسانی خویشم» در اشتیاق به انجمن ادبی و شاعران خراسانی است که قبلا با هم نشست های شعری داشتند و ربطی به ظهور و سید خراسانی ندارد.
روایات شعیب بن صالح از اسم سخن می گوید نه کنیه و لقب تا مستعار بگوییم و منظور شعب بگیریم و مردم .گرچه اصل روایات شعیب ضعیف است . اگر 72 ماه بعد آمدنش ظهور باشد پس 6سال بعد از گزینه شعیب وقت ظهور است یعنی امسال.؟
استفاده از روایاتی که مردی از قم بر می خیزد برای نزدیکی ظهور یا لزوم بودن شخصیت های ظهور نا رواست . آن روایت از صحیح بودن قیام رهبری از قم و پیروزی آنان سخن می گوید اما زمان و حدی برای ظهور تعیین نمی کند
روایتی که از روح الله[7] سخن می گوید سخن از اسم شخص نیست و ربطی هم به آخرالزمان ندارد. روایات فراوانی روشن می کند[8]؛ چنانکه مرحوم مجلسی می گوید منظور رحمت خدا است و روایت مربوط به قیامت است .
روایاتی که در تأیید قیام های قبل از ظهور است [9].گرچه انقلاب اسلامی ایران را در بر می گیرد اما فاصله تا ظهور را معلوم نمی کند اگر برداشت نزدیک بودن هم بشود باز معلوم نیست منظور انقلاب اسلامی ایران باشد [10]که بگوییم به اندازه عمر یک انسان معمولی تا ظهور بیشتر نمانده است .
گرچه جناب سید حسن نصر الله ، مبارزی خستگی ناپذیر و مطیع و همراه مقام عظمی ولایت است اما انطباق قیام یمانی بر او قابل تأمل است . در روایات ما اسمی از نصر برای یمانی نیامده است. البته در روایتی از اهل سنت نام نصر آمده آن هم به صورت لقب یعنی به او نصر میگویند زیرا نصر خدا برای اوست و در همین روایت اشاره شده نام او سعید است.
چون عبدالله اردن به زعم خود ، خود را مهدی نامیده دلیل نمی شود منفعلانه او را سفیانی بدانیم
چون در روایتی سخن از عبدالله گفته شده پادشاهی که خبر مرگ او ضمانت قیام است[11] ، دلیل نمی شود این عبدالله ملک عبدالله عربستان باشد و ظهور همین چند ساله و چند ماهه باشد.
انقلابات امروزی مسلمانان و کنار زدن و خلع ید شاهان از حکومت ها ، گرچه شیرین است و در روایاتی از علائم غیر حتمی ظهور[12]ولی مقدار مانده تاظهور در هیچ یک معلوم نیست.
مطالبی که به برخی بزرگان نظیر آیت الله بهجت نسبت می دهند اگر استناد درست باشد با توجه به این که کسی نمی تواند زمانی برای ظهور تعیین کند منظور تأکید بر این است که هیچ کسی حتی پیر ترین افراد نباید از ظهور ناامید باشد و برای آن آماده باشد. چنانکه بشارت های بزرگان بر نزدیکی ظهور به همین معناست نه تعیین وقت و زمانی برای ظهور که روایات به صراحت می گویند : کذب الوقاتون.[13] ؛ وقت تعیین کنندگان دروغگویند
همه این ها را گفتیم تا بگوییم ما نسبت به علائم و نشانه ها نهایت وظیفه شناخت را داریم . آن هم توسط کارشناسان و اندیشمندان متخصص . هنگام ظهور حضرت مهدی ، نشانه ها معلوم شده و حقانیت ظهور را روشن می کنند اما وظیفه مهم ما به عنوان منتظر حرکت خستگی ناپذیر و تلاش برای معرفی مسیر الهی و دعوت پنهان و آشکارا به دین خداست [14]که در دوران غیبت از زمان شناسی، دشمن شناسی و پیروی و یاری ولی فقیه قابل تفکیک نیست.
________________________________________
[1] . صدوق، كمال الدین ، ج 2 ، باب 36 ، ص 378.
[2] . امام جوادعلیه السلام فرمودند: لو عُین لهذا الامر وقت لقست القلوب و لرجع عامّه الناس عن الاسلام و لكن قالوا: ما اسرعه! ما اقربه! تألفاً لقلوب الناس و تقریبا للفرج ؛ اگر برای این امر وقتی تعیین شود دل¬ها را قساوت می¬گیرد و توده مردم از اسلام بر می¬گردند. بگویید: چه زود است! چقدر نزدیك است! تا دل مردم آرام گیرد و فرج نزدیك شود.؛كلینی، الكافی، ج 1، باب كراهیه التوقیت، ص 389؛ نعمانی، الغیبه، ص 296.
[3] . صارت الغیبه عندهم بمنزله المشاهده ؛ طبرسی، الاحتجاج، ج 2، ص 317.
[4] .عطالله مهاجرانی از سران فتنه 88 و از لندن نشینان به صراحت می گوید: من از آغاز تا کنون در نظام بوده ام . نماینده بوده ام مسئول بوده ام . کوچکترین نقطه سیاه که نه , حتی نقطه خاکستری نیز در زندگی آیت الله خامنه ای و نزدیکان او وجود ندارد. 16/12/89
[5] .ویژگی ها به کتاب فتن نعیم بن حماد بر می گردد از منابع اهل سنت که خود اهل سنت هم آن را قبول ندارند.
[6] . الفتن ، نعیم بن حماد،ج1، ص321، ح914.و ج 1، ص312، ح901.
[7] .بحارالانوار، ج 65،ص139.
[8] .کتاب کافی، ج2،ص124.
[9] . امام كاظم)ع) فرمود: رجل من اهل قم یدعو الناس الی الْحقِّ یجتمع معه قوم كزبر الحدید لاتزلّهم الریاح العواصف ولایملّون من الحرب ولا یجبنون وعلی الله یتوكلون والعاقبه للمتقین؛ مردی از اهل قم، مردم را به حق دعوت می كند. طرفداران و یاران او، مردمی استوارند و آهنین كه از جنگ خسته نمی شوند و از دشمن نمی هراسند و تنها به خدا توكل می كنند و عاقبت نیز از آن كسانی است كه اهل تقوا هستند.؛ شیخ عباس قمی، سفینه البحار، ج 7، ماده قم ، ص 7؛ مجلسی، بحارالانوار، ج 57 ، ص 216، باب 36. در روایت دیگر، امام باقر )ع) نیز آنان را تأیید و کشته های آن ها را شهید می نامد : « َ كَأَنِّی بِقَوْمٍ قَدْ خَرَجُوا بِالْمَشْرِقِ یطْلُبُونَ الْحَقَّ فَلَا یعْطَوْنَهُ ثُمَّ یطْلُبُونَهُ فَلَا یعْطَوْنَهُ فَإِذَا رَأَوْا ذَلِكَ وَضَعُوا سُیوفَهُمْ عَلَى عَوَاتِقِهِمْ فَیعْطَوْنَ مَا سَأَلُوا فَلَا یقْبَلُونَهُ حَتَّى یقُومُوا وَ لَا یدْفَعُونَهَا إِلَّا إِلَى صَاحِبِكُمْ قَتْلَاهُمْ شُهَدَاءُ أَمَا إِنِّی لَوْ أَدْرَكْتُ ذَلِكَ لَأَبْقَیتُ نَفْسِی لِصَاحِبِ هَذَا الْأَمْرِ» نعمانی، الغیبه، باب 14، ص 273.
[10] .... قَتْلَاهُمْ شُهَدَاءُ أَمَا إِنِّی لَوْ أَدْرَكْتُ ذَلِكَ لَأَبْقَیتُ نَفْسِی لِصَاحِبِ هَذَا الْأَمْرِ» نعمانی، الغیبه، باب 14، ص 273.
[11] . الغیبه للطوسی، ص 447.
[12] . تَظْهَرُ بِالْمَشْرِقِ طُولًا وَ تَبْقَى فِی الْجَوِّ ثَلَاثَه أَیامٍ أَوْ سَبْعَه أَیامٍ وَ خَلْعُ الْعَرَبِ أَعِنَّتَهَا وَ تَمَلُّكُهَا الْبِلَادَ وَ خُرُوجُهَا عَنْ سُلْطَانِ الْعَجَمِ وَ قَتْلُ أَهْلِ مِصْرَ أَمِیرَهُمْ وَ خَرَابُ الشَّامِ وَ اخْتِلَافُ ثَلَاثَه رَایاتٍ فِیهِ وَ دُخُولُ رَایاتِ قَیسٍ وَ الْعَرَبِ إِلَى مِصْرَ؛ ارشاد، شیخ مفید، ج2، ص: 369.
[13] . نعمانی، الغیبه، ص 293.
[14] . انّ اهل زمان غیبته و القائلین بامامته والمنتظرین لظهوره افضل من اهل كل زمان... اولئك المخلصون حقّاً و شیعتنا صدقاً و الدُّعاه الی دین الله سرّاً و جهراً ؛...آنان خستگی ناپذیر، در آشكار و نهان دیگران را به دین خدا فرا می¬خوانند. طبرسی، الاحتجاج، ج 2، ص 3ظ
نشریه امان دوماهنامه 29