نشریات و مجلات چاپی

مدرسه و پایگاه های علمی
مدرسه مجازی مهدویت
نشریه امان فعالیت خود را از سال ... آغاز کرده است. هم‌اکنون 348 نفر با این مجموعه مرتبط هستند.

نیابت از ولی‌عصر علیه السلام

قاعده حکمت، قاعده لطف و قاعده لزوم افاضه فیض، دلالت دارد بر این‌که هرگاه دسترسی به امام معصوم، نباشد ـ خواه به واسطه دوری مسافت یا منع ملاقات از سوی دشمن و یا در زمان غیبت مانند زمان ما ـ کسی که دارای نیابت مطلقه از جانب امام معصوم است، باید در میان مردم باشد تا مردم در امر حکومت و بیان احکام به او مراجعه کنند.
قاعده حکمت، قاعده لطف و قاعده لزوم افاضه فیض، دلالت دارد بر این‌که هرگاه دسترسی به امام معصوم، نباشد ـ خواه به واسطه دوری مسافت یا منع ملاقات از سوی دشمن و یا در زمان غیبت مانند زمان ما ـ کسی که دارای نیابت مطلقه از جانب امام معصوم است، باید در میان مردم باشد تا مردم در امر حکومت و بیان احکام به او مراجعه کنند. حضرت امام رضا علیه السلام فرمودند: «هیچ فرقه و هیچ ملّتی را نمی‏یابیم، مگر آنکه بقای زندگی و حیات آنان به واسطه وجود رئیس و رهبر در امور دین و دنیای آنان باشد و اگر خداوند، امام و قیم امین و درستکاری را تعیین نفرماید، هر آینه، اساس ملّت، سست خواهد شد و دین از بین خواهد رفت و سنّت الهی تغییر خواهد کرد.» 1
پس در اصل لزوم نیابت، تردیدی نیست؛ اما از نظر اینکه چه کسی باید نایب باشد نیز عقل به صورت بدیهی حکم می‏‌کند که فردی باید نایب باشد که علاوه بر دارا بودن مقام عدالت و همچنین داشتن قدرت تدبیر، بتواند احکام الهی را از قرآن شریف و روایات استخراج کند تا دین از قیاس‌ها و استحسان‌ها و گرفتن قوانین از بیگانگان و.... محفوظ بماند. چنین فردی در روایات اهل‌بیت علیهم السلام به «راوی حدیث» و در اصطلاح فقیهان به «ولی فقیه» مشهور است.
امام صادق علیه السلام می‌‏فرماید: «ینْظُرانِ اِلی مَنْ کانَ مِنْکُمْ مِمَّنْ قَدْ رَوی حَدیثَنا وَ نَظَرَ فی حَلالِنا وَ حَرامِنا وَ عَرَفَ اَحْکامَنا فَلْیرْضَوا بِه حَکَماً فَاِنّی قَدْ جَعَلْتُهُ عَلَیکُمْ حاکِماً ؛2 آن دو نظر کنند به کسی که حدیث ما را روایت می‌کند و در حلال و حرام ما دقّت می‌کند و احکام ما را می‌شناسد، پس راضی شوید به او به عنوان حاکم؛ پس به درستی که من او را حاکم بر شما قرار دادم».
و نیز امام عصر(عج) می‏‌فرماید:
«وَ اَمَّا الْحَوادِثُ الْواقِعَه فَارْجِعُوا فیها اِلی رُواه حَدیثِنا فَاِنَّهُمْ حُجَّتی عَلَیکُمْ وَ اَنَا حُجَّه اللهِ؛3 در حوادث جدید، به راویان حدیث ما رجوع کنید. به درستی که آنها حجّت من بر شما هستند و من حجّت خدا هستم».
از این جهت، بزرگان دین، مسأله ولایت فقیه را یک امر ضروری در فقه شیعه می‏‌دانند. مؤلّف کتاب شریف «جواهر الکلام» ـ که از مهم‏ترین متون فقهی عالمان اهل تشیع است ـ می‏‌فرماید: «آن کسی که در مسأله ولایت فقیه وسوسه می‏‌کند، چیزی از طعم فقه نچشیده است و چیزی از لحن گفتار مبارک ائمّه طاهرین و اسرار آنان نفهمیده است و در منظور و مراد آنان - که فقیه را به عنوان حاکم و حجّت قرار داده‌‏اند - دقّت و تأمّل نکرده است».4 به بیان دیگر، صاحب جواهر می‏‌فرماید: «اگر کسی منکر ولایت فقیه شود، مجتهد نیست؛ زیرا ذوق فقهی ندارد. علاوه بر این در کلمات فقیهان دیگر نیز درباره این مسأله بحث شده و ضرورت آن، امری روشن فرض شده است. استاد عظیم الشأن ما حضرت امام خمینی‏ ـ که در حقیقت، روشنگر بحث ولایت فقیه در عصر حاضر و بلکه احیاگر آن بودند ـ حکومت اسلامی خود را بر اساس همین اصل بنیان نهادند.5و 6
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1. بحار الانوار، ج 23، ص32.
2. کافی، ج1، ص 67.
3. وسایل الشیعه، ج 27، ص140.
4. جواهر الکلام، ج21، ص 397.
5. برای مطالعه بیشتر در زمینه ولایت فقیه به کتابهای تفصیلی، از جمله کتاب ولایت فقیه و حکومت دینی تألیف آیت الله مظاهری مراجعه نمایید.
6. رساله توضیح المسائل آیت الله مظاهری، بخش عقاید، ص 528-529.

آخرین ویرایش
در 1394/10/20 16:25 توسط فاطمه کاظمی

مطالب پربازدید را ببینید
و یا به فهرست بازگردید.

بازگشت به ابتدای صفحه

تلفن
نشانی
02188998601
تهران، خیابان انقلاب، تقاطع قدس و ایتالیا، پلاک 98
پیامک
30001366