نویسنده: رحیم کارگر
ناشر: بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود عجل الله تعالی فرجه الشریف
یكی از پرسشهای اساسی در مورد «عصر ظهور»، چگونگی تعلیم و تربیت مهدوی و امكان اصلاح اخلاقی و تغییر و تحولات روحی و معنوی در انسانها و دوری آنان از معصیت، فسادگری، جنایت و بیداد است؛ یعنی این پرسش مطرح میشود که آیا انسانها واقعاً خوب و صالح میشوند؟ و آیا امكان الگوبرداری از آن جامعه و شرایط برای امروز، وجود دارد؟
بر اساس روایات، پاسخ این سؤال، روشن و مثبت است؛ یعنی، در سایه تعلیم و تربیت و دانایی و پارسایی، انسانها گام در جاده راستی و درستی مینهند و به رشد فكری و اخلاقی میرسند. در واقع، اصلاح كامل و همه جانبه رفتار، اخلاق، پندار و گفتار انسانها به دست امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و در پرتو دولت اخلاقی مهدوی صورت میگیرد و جلوههای ویژهای از تعلیم و تربیت دینی آشكار میشود.
بیان چرایی و چگونگی این دگرگونی روحی و انقلاب اخلاقی، میتواند راهگشای بسیاری از پژوهشها و رویكردهای معرفتی درباره امكان اصلاح انسان و رفع مشكلات عدیده بشر و تعلیم و تربیت او در همه سطوح باشد. بحث تعلیم و تربیت، منحصر به فعالیتهای رسمی آموزش و پرورش ـ آن هم در سطح گروه سنی كودك و نوجوان ـ نیست؛ بلكه انسان در هر حال نیاز به تعلیم و تربیت دارد و این رسالت عظیم پیامبران و امامان بوده است.
در نگاه روشنبینانه ادیان آسمانی، مهمترین مانع رشد و تعالی انسان و فرو رفتن وی در مرداب كاستیها و ناراستیها، عدم تعلیم و تربیت صحیح و الهی است و تنها راه نجات و سعادت او، قرار گرفتن تحت تعلیم و تربیت دینی است. تعلیم و تربیت صحیح و واقعی ـ که در صدر اسلام و به دست نبی مكرّم و عترت پاك او، به اوج رسید ـ در عصر ظهور و به دست امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف ، شكوفا و بارور میشود.
کتاب «تعلیم و تربیت در عصر ظهور» ـ که گامی آغازین، برای درك و فهم تحولات و دگرگونیهای گسترده و فراگیر در آن عصر، و شناخت ماهیت و سازوكار اصلاح و متعالی شدن انسان و در نتیجه، تشكیل جامعه سالم و پاك است ـ در سه فصل، تألیف شده است: فصل اول آن به تعلیم و تربیت قدسی (بصیرت اخلاقی) پرداخته شده و در فصل دوم به ساز و کارهای تعلیم و تربیت مهدوی، اشاره شده است. فصل انتهایی و سوم کتاب را نیز ویژگیهای تربیت مهدوی تشکیل داده که به تشریح خصوصیاتی چون فضیلت محوری، خرد ورزی، هدفمندی، ولایتگرایی، فراگیری، دینگرایی، اعتدال، کمالگرایی و منعطف بودن تربیت مهدوی، پرداخته است.
مطالعه این کتاب سودمند را به همه دوستداران آن حضرت، به ویژه فرهنگیان، معلمان و مربیان گران قدر، توصیه مینماییم.
دوماهنامه امان شماره 32