اشاره
ماه مبارك رمضان، پر است از آموزههای تربیتی كه منتظران ظهور میتوانند در این مدرسه تربیتی به تربیت خود و دیگران بپردازند. یكی از این آموزهها، اخلاص است و این مقاله به بررسی آن در سیر تربیتی منتظران به آن میپردازد.
نوید امیرمؤمنان علیه السلام از آمدن حضرت مهدی (عج)
امیر مؤمنان امام علی بن ابی طالب علیه السلام در كلامی نورانی كه امام رضا علیه السلام آن را روایت كرده است به امام حسین علیه السلام درباره خصوصیت حضرت مهدی قائم (عج) نكاتی را می فرمایند كه در بخشی ازآن میخوانیم :«به خدایی كه محمّد صلی الله علیه و آله را به پیامبری برانگیخت و او را از بین تمام پارسایان برگزید سوگند كه مهدی خواهد آمد! ولی آمدن مهدی بعد از غیبت و سرگردانی و حیرتی است كه در آن كسی بر دینش پا برجا نمیماند به جز مخلصین».
فقط مخلصان در ركاب مهدی میمانند
در روایات دیگری نیز به این امر اشاره شده كه فقط مخلصان و آنهایی كه كارهایشان را محض رضای خدا انجام میدهند هیچگاه در غیبت شك نكرده و بلكه در هنگامه ظهور پا در ركاب حضرتش خواهند داشت و به تصریح امیر مؤمنان علیه السلام، وقتی كه دیگران در محاصره گرفتاریها و طولانی شدن غیبت مأیوس میشوند مخلصان آخر زمان به روح إلهی تأیید شده و با «روح الیقین» بشارت مییابند و در حالی كه ایمان در قلوبشان ثبت شده، بر میثاق ولایت پا برجا میمانند.
بنابراین روایات و روایات دیگر، اگر بخواهیم منتظر بمانیم و لایق حضور شویم، چارهای جز مخلص شدن نداریم و در خطیر بودن مهلكه بیاخلاصی همین بس كه غیر مخلصان از جرگه منتظران جدا میشوند و بلكه به تقابل با حضرت مهدی میپردازند.
درباره اخلاص روایات بیشماری وجود دارد كه به فراخور به آنها میپردازیم ولی مهمترین عاملی كه میتواند اخلاص را در وجود ما نهادینه كند و بر اساس لطف خداوند بر ما واجب شده است، روزه هست.
روزه، میانبر کسب اخلاص
همان طور كه حضرت زهرای مرضیه سلام الله علیها در خطبه معروف به فدكیه فرمود: «خدا روزه را برای تثبیت و تحقق اخلاص در آدمی قرار داد»، بنابراین كسی كه در روزهای بلند تابستان با تحمل عطش و گرما روزه را فقط برای خدا پاس میدارد و هیچ چشم داشتی به غیر خدا ندارد، اگر بداند با این صبر مختصر میتواند مشرّف به اخلاص شود و از مهلكه مرتدان از دین درآخرالزّمان خلاص شود نه تنها روزه را سخت نمی بیند بلكه به غیر از روزههای واجب ماه مبارك رمضان، روزه های مستحب طول سال را نیز از دست نخواهد داد.
روزه، جان را پهلوان میكند
اگرچه روزه در ابتدا به ظاهر جسم را ضعیف میكند ولی منجر به قوت روح و جان آدمی میشود و همین روح و جان قوی نیز بدن نحیف را قدرتمند میكند، چنانچه از این جسم كارهایی بر میآید كه قابل تصور نیست. اصولاً امام عصر (عج) و حتی مصلحان گذشت، یارانی از این جنس میخواهند كه دارای روح بلند باشند و روزه، روح و اراده را قوی میكند.
بازوان ستبر و اندام پهلوانی زمانی به كار می آید كه ظرف روحی بلند باشد و الّا كاری از پیش نمیبرد و مهدی(عج) همواره منتظر ارواح و دلهای ما بوده است، نه منتظر ابدان و اجسام ما.
ارتباط رمز آلود سپاهیان طالوت و منتظران مهدی
داستان حکمتآمیز سپاهیان طالوت در سوره مباركه بقره و ارتباط رمزآلود آن با قیام حضرت مهدی(عج) نكات مهمی در این باره دارد، چنانچه وقتی سپاه طالوت به سوی اردوگاه دشمن برای كارزار در حركت بود، به خواست خداوند، قرار شد هزاران رزمنده همراه طالوت به بركه آبی امتحان شوند.
امتحان این بود كه به دستور طالوت قرار شد كه سپاه عطشان كه گرد راه هم بر تن داشت نباید از آن آب گوارا میخوردند و فقط كسانی كه در حال هلاكت بودند مجاز شدند كه یك كف دست از آن آب بیاشامند!
هزاران مرد جنگی تنومند اما بیاراده، ماندند و روح ضعیفشان كار دستشان داد و از ادامه همراهی طالوت بازماندند و عدهای هم كف دستی آب خوردند و فقط 313 نفر با اراده باقی ماندند كه آب نخوردند و در كارزار نیز همین 313 نفر ماندند و بر سپاه انبوه جالوت، پیروز شدند. نكته رمز آلود این داستان در همین تعداد 313 نفر یار با اراده طالوت است كه هم عدد با یاران اولیه امام عصر میباشند.
پس روزهداری به این شوق كه در ركاب امام عصر (عج) بمانیم میتواند ماه رمضان ما را نسبت به گذشته زندهتر و زیباتر كند و در حقیقت روزه، آن گاه روزه است كه نتیجه اش سربازی حضرت مهدی باشد و اگر جز این باشد روزه ما روزهای بیروح و بی نتیجه خواهد بود.
. كمال الدّين و تمام النعمة، ص 565.
. همان.
مسعود شفیعی كیا ـ دوماهنامه امان شماره 48