جدا از نام سال آتی، بحث اقتصاد مقاومتی مدتهاست که مطرح است؛ بنابراین این موضوع باید از منظر منتظران نیز مورد بررسی قرار گیرد.
اقتصاد مقاومتی نگاه استقامتی و عزیزانه میخواهد. اگر كسی عزیز بود و عزیزانه به هستی نگریست این نگاه مقاومتی، اقتصادی نیز مقاومتی در پی خواهد داشت. روی پای خود میایستد و به دستاورد خود متوجه است.
مقاومت یا دینداری میخواهد یا آزاده بودن. بر فرض دیندار هم نباشد آزادگی اجازه ذلت نمیدهد. اصلاً عزت و نفوذ ناپذیری ویژگی مؤمنین است.«إن العزة لله و لرسوله و للمؤمنین».
مؤمن با اتكا به خدا نه میترسد و نه میهراسد. با تكیه بر او به خود باوری و اعتماد به نفس میرسد. میداند خدایش، او را یاری میكند. میداند «إن الله یدافع عن الذین آمنوا».
آنچه او را نگران میكند دشمن یا رقیب نیست. دغدغه ضعف ایمان و سستی و غفلت از خداست، چون تمام تواناییهایش از خداست و با اعتماد بر او و تمام ضربه پذیری و شكست او در از دست دادن قدرت هستی و خالق و قادر هستی است.
برای تحقق اقتصاد مقاومتی یا هر امر مقاومتی، بخشنامه، كارساز نیست هرچند امر مولوی یا تذكر لازم است اما مهم مقاومت است و استقامت. توکل به خدا، روح قوی، اعتماد به نفس، خود باوری، تكیه بر محرومان و مستضعفان، بندگی یا آزادگی می خواهد.
اگر رهبران جامعه این گونه نباشند و یا خواص و تأثیرگذاران، به رهبران كمك نكنند؛
اگر ترس از دشمن یا توقع محبت و طمع به دشمن و خیالپردازی، جای واقعنگری و خود باوری را گرفت ؛
اگر اطاعت پذیری از ولایت صرفاً شعاری یا تعارف یا ژست شد؛
اگر احساس خستگی و خمودی انقلابیون را در برگرفت؛
اگر غفلت و خواب آلودگی و هوای نفس، خدای ناكرده رجال را احاطه كرد البته نتیجه جز عدم كار جهادی چیزی نخواهد بود؛ در حالی كه جهاد، مایه عزت است.
وقتی عزت و رفتار مؤمنانه از ما رخت بر بست؛
وقتی ترس و طمع ما را احاطه كرد؛ بزرگترین پیر و مراد نیز كاری از پیش نخواهد برد. علی علیه السلام میماند و حوض كوثرش ؛ علی علیه السلام میماند و دشمنیها و جنگهای پی در پی كه اكثر آن دشمنی و جنگها و جنگجویان را خودیها و همراهان دیروز و امروز تشكیل میدهند. جنگهایی كه اسیران عشق به جاه و مقام، یا آنانی كه در مقابل تیز بینی و بصیرت، دچار توهم فهم و اجتهاد شدهاند سردمدار آنند.
اگر توهم فهم و اجتهاد با بیاعتمادی به ولی، گره خورد، نتیجه طلبكاری. پرخاشگری و حتی رویارویی در مقابل اوست. اینجاست كه تزویر به مدد جهل میآید.
بی بصیرتی، بستری میشود برای آگاهان عنود و لشكریان باطل و تو میبینی كرور كرور آدمی با چهره و جمال حقنما- كه حتی به شك و تردید میافتی- جاده صافكنهای حكمیت و برگشت مالك از آخرین خاكریز و از كنار خیمه معاویه میگردند.
وقتی پای منافع آمد، ناباورانه پیروزی جنگ بدر به شكست احد مبدل میشود؛
ناجوانمردانه، دندان مبارك پیامبرصلی الله علیه و آله میشكند؛
و اگر فقط صدمه جسمی بود شاید تحمل پذیرتر بود كه انواع تهمتها و هجمهها پیامبر اکرم و نزدیكان و اهلبیت او را در برگرفت.
وقتی غفلت، سستی، مصلحتسازی و مصلحتیابی، رخ نمود، حتی شهادت بانویی چون حضرت زهراسلام الله علیها هم حرکتی به جامعه و خواص تأثیرگذار جز تأسف نمیدهد و ولیّ خدا، مجبور به تحمل میشود تا اصل دین بماند.
همه اینها برای آن است که در هر کجا که هستیم آنجا را محور عالم بدانیم و با همه وجود زمان را بشناسیم؛ دشمنان زمان را بشناسیم؛ سست عنصر و منفعل نبوده به امام خود و نائب او و ولی فقیه خویش اعتماد و عملاً اطاعت کرده، سخن او و نگاه و عاقبتاندیشی او را با عمق جان باور کرده، لحظهای سستی به خرج نداده، خنجر دشمن را پشت لبخند او ببینیم و همین تلاش برای نشست و لبخند را نشانگر ضعف و اضمحلال او بدانیم.
1. منافقون/ 8.
2. حج/ 38.
. مقام معظم رهبری: «در جمهورى اسلامى، هرجا كه قرار گرفتهايد، همانجا را مركز دنيا بدانيد»؛ 05/ 12/ 1370. «هركس در هر جا مسؤولیتی دارد باید خود را در میدان بزرگ رویارویی ملت ایران با دشمنان اسلام و انقلاب ببیند و با این نگاه وظایف خود را انجام دهد»؛ ۱۳۹۰/۰۳/۰۸.
4.مقام معظم رهبری: «لبخند فریبگرانه دشمن، کسی را دچار خطا نکند»؛ ۱۳۹۲/۰۸/۱۲.
دکتر محمد صابر جعفری ـ دوماهنامه امان شماره 47