نشریات و مجلات چاپی

مدرسه و پایگاه های علمی
مدرسه مجازی مهدویت
نشریه امان فعالیت خود را از سال ... آغاز کرده است. هم‌اکنون 348 نفر با این مجموعه مرتبط هستند.

همچنان در انتظار حماسه اقتصادی!

به جای سر مقاله

اگر چه بارش برف و پوشانده شدن زمین از آن، یکی از دلایل زیبایی زمستان در نزد ماست اما برف سنگینی در چهار فصل امسال باریدن گرفت که تماشای آن البته، هیچ زیبا نیست و مزه آن، كام همه را همچنان تلخ می‌كند!
نامیده شدن سال حماسه سیاسی و اقتصادی از سوی رهبر فرزانه ما، تدبیر حکیمانه ایشان در این برهه از زمان بود تا کشوری که قرار است با انقلاب اسلامی خود، تمدنی نوین را پایه گذاری کرده و زمینه ساز دوران زیبای حکومت مهدوی باشد، در مواجهه با حق‌ستیزان و ظلم گستران جهانی با جهشی ستودنی آن هم از جنس جهاد و حماسه، نه تنها مکر سیاسی و محاصره اقتصادی ایشان را در هم بشکند بلکه در جهان بحران زده کنونی که تدابیر سیاسی فرعون‌ها و ترفندهای اقتصادی قارون‌های زمانه نیز سودی نبخشیده و راهی باز ننموده، با بهره گیری از آموزه اسلام، طرحی نو افکند و بذر امید بپاشد و البته در بعد سیاسی آن، تا اندازه‌ای موفق بودیم.
اما افسوس که برف سنگین غفلت از حماسه آن هم از جنس اقتصاد، میدان زندگی اجتماعی ما را پوشاند و ما در این باره به غیر از دلبستگی به انبوه عادتهای نامعقول و شعارهای تکراری و همایش‌های ملال آور، کار قابل توجهی نکردیم.
گاهی مردان سیاسی ما به اسم نقد، همدیگر را له نمودند و زمانی خود ما به نیز خاطر چشم و هم‌چشمی‌ها و تجمل‌گرایی‌های مهار ناشدنی، عزت را نه در قناعت که در مصرف بی‌رویه جستجو نمودیم و هر جا که کارد به استخوانمان رسید، تقصیر را به دوش یکدیگر انداختیم.
و امروز دولت و ملت، نه فقط در مقابل رهبر خود، بلکه در برابر امام رهبر خویش یعنی حضرت صاحب الزمان، شرمنده‌ است و سرافکنده!
اما چاره کار چیست؟
قدم اول برای خروج از این وضعیت، بازگشت از مسیر و هدف اشتباه است و این دعوت شفابخش قرآن کریم که:«وَ تُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمیعاً أَیهَا الْمُؤْمِنُونَ اى مؤمنان، همگان به درگاه خدا توبه كنید». اگر همه ما بتوانیم این قدم را صادقانه برداریم، و با پی بردن به اشتباه خود، از درگاه الهی طلب استغفار کنیم به یقین، شایسته این بشارت قرآنی قرار خواهیم گرفت که:«یا قَوْمِ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَیهِ یرْسِلِ السَّماءَ عَلَیكُمْ مِدْراراً وَ یزِدْكُمْ قُوَّه إِلى‏ قُوَّتِكُمْ؛ و اى قوم من، از پروردگارتان آمرزش بخواهید، آن گاه بر آستان او توبه كنید تا باران را پى در پى بر شما فروریزد و بر نیرویتان بیفزاید».
قدم بعدی، داشتن راهبردی است برای رسیدن به این مقصود و تحقق حماسه‌ای اقتصادی که علاوه بر امروز، فردا نیز به آن نیازمندیم و چه راهبردی بهتر و کارآمدتر «فرهنگ انتظار»؛ اما فهم کارآمدی این فرهنگ حتی در زمینه اقتصادی به فهم «حقیقت انتظار» است.
«انتظار» به حالت كسی گفته می‌شود كه از وضعیت موجود ناراحت بوده و برای ایجاد وضعی بهتر تلاش می‌كند. بنابراین «مسأله انتظار حكومت حق و عدالت«مهدی» و قیام مصلح جهانی در واقع مركب از دو عنصر است، عنصر«نفی» و عنصر«اثبات» عنصر نفی همان بیگانگی با وضع موجود و عنصر اثبات خواهان وضع بهتری بودن است و اگر این دو جنبه در روح انسان به صورت ریشه‌دار حلول كند سرچشمه دو رشته اعمال دامنه‌دار خواهد شد. این دو رشته اعمال عبارتند از ترك هر گونه همكاری و هماهنگی با عوامل ظلم و فساد و حتی مبارزه و درگیری با آنها از یك سو و خودسازی و خود یاری و جلب آمادگی‌های جسمی و روحی و مادی و معنوی-برای شكل گرفتن آن حكومت واحد جهانی- و مردمی از سوی دیگر و خوب كه دقت كنیم می‌بینیم هر دو قسمت آن سازنده و عامل تحرك و آگاهی و بیداری است».
نكته بسیار مهمی كه در شناخت حقیقت انتظار و كاربردی نمودن آن در زندگی ما، باید به آن توجه نمود، قرینه و فضایی است كه این چشم به راهی در آن فضا مطرح می‌شود؛ این نكته همان مطلب قابل توجهی است كه بی‌توجهی به آن باعث برداشتهای متفاوت از این آموزه و در نهایت، عدم جریان فرهنگ انتظار در متن زندگی ما به گونه‌ای شایسته و مؤثر است. برای دستیابی به چنین درک صحیحی به این روایت توجه کنید:
شخصی از امام صادق علیه السلام پرسید: نظرتان درباره كسی كه ولایت امامان را قبول داشته و انتظار ظهور حكومت حق را می‌كشد و در همین حالت از دنیا می‌رود،‌ چیست؟ امام فرمود: «او همانند كسی است كه با حضرت قائم(عج) در خیمه او باشد- آنگاه اندکی سكوت كرد- و فرمود: مانند كسی است كه با پیامبر اسلام (ص) در مبارزاتش همراه بوده است» . علاوه بر این حدیث، روایات دیگری نیز وجود دارد که با کلماتی شبیه آن نقل شده و منتظر ظهور را همانند کسی می‌داند که: «در راه خدا شمشیر زده است» و یا «همانند كسی است كه در لشگر و بلكه در زیر پرچم قائم بوده باشد» و حتی«همانند كسی است كه با پیامبر شهید شود».
این شباهت‌سازیها روشن‌گر آن است كه میان «انتظار» و «جهاد» رابطه قابل درنگی وجود داشته و اساساً، انتظار ظهور در فضای نبرد حق و باطل، توأم با یك مبارزه و حماسه گسترده و همه‌ جانبه برای آمادگی فردی و زمینه‌سازی اجتماعی جهت پذیرش و شركت در بزرگترین حماسه تاریخی نبرد حق و باطل به رهبری امام قائم بوده، و باید منتظر را به مجاهد و مبارز و زندگی او را، زندگی جهادی معنا نمود كه عامل حیات انسانی است؛ به فرموده مقام معظم رهبری:«زندگی جهادی یعنی این كه ما آرمانها و ارزشها و هدفهای والای زندگی را مشخص كنیم و بعد با تمام قوا برای تحقق آن بكوشیم. اصلاً زندگی جز این معنا ندارد و گرنه، اگر انسان از جهاد برای ارزشها و هدفهای والا خالی باشد به یك جماد تبدیل خواهد شد».
حرف آخر آنكه اگر حقیقتاً می‌خواهیم به آرمان بزرگ انقلاب اسلامی یعنی زمینه‌سازی برای ظهور از طریق ایجاد تمدن بزرگ و جذاب اسلامی و ارائه آن به جهانیان برای رغبت عمومی به حكومت مهدوی، دست یابیم، باید فرهنگ انتظار صحیح كه متضمن روحیه حماسی و جهادی است در آحاد جامعه و كارگزاران حكومت اسلامی دمیده شود، چرا كه تنها در این صورت است كه شعار حماسه اقتصادی و دیگر شعارهای اصیل انقلاب، محقق و ملت ایران بیش از پیش بر تمام دشمنان فریب‌كار خویش غلبه خواهد نمود.


. مدير علمی نشريه امان.
.نور/31.
. هود/53.
. تفسير نمونه، ج7، ص 382.
. بحار الأنوار، ج‏52، ص 125.
. «بِمَنْزِلَةِ الضَّارِبِ بِسَيْفِهِ فِي سَبِيلِ الله»؛الكافي، ج‏8، ص146.
. «ِمَنْزِلَةِ مَنْ كَانَ قَاعِداً فِي عَسْكَرِهِ لَا بَلْ بِمَنْزِلَةِ مَنْ قَعَدَ تَحْتَ لِوَائِهِ»؛ الكافي، ج‏1، ص371.
. « بِمَنْزِلَةِ مَنِ اسْتُشْهِدَ مَعَ رَسُولِ اللَّهِ»؛ الغيبة نعمانی، ص 330.
. سخنان مقام معظم رهبری در تاريخ 29/11/1370
آخرین ویرایش
در 1394/8/13 14:26 توسط زهره رجبی شیزری

مطالب پربازدید را ببینید
و یا به فهرست بازگردید.

بازگشت به ابتدای صفحه

تلفن
نشانی
02188998601
تهران، خیابان انقلاب، تقاطع قدس و ایتالیا، پلاک 98
پیامک
30001366