فرهنگ مهدویت پیام آور بیداری و آگاهی امت بزرگ اسلام و زمینه ساز درک فرهنگ دینی است و افراد جامعه را در برابر تمام بیماریهاى معنوى بیمه میکند. بی تردید جامعهای که به آینده اعتقاد دارد و بر آن باور است عصری دگر فرا خواهد رسید که متفاوت از وضع موجود بوده و به اصطلاح مدینه فاضله معیار دارد، میتواند زندگی امروز خود را نیز بر اساس مدل کامل سازمان دهد.
یكی از مهمترین نهادهایی كه می تواند در این راستا مفید واقع شود سازمان آموزش و پرورش و بویژه معلمین هستند كه در زمینه ترویج فرهنگ مهدویت نقش موثری دارند البته این امر باید با روشهایی به روز و توسط كارشناسان و مبلغان کارآزموده مهدویت صورت گیرد.آنها می توانند در این راستا با برنامه ریزی دقیق و دوراندیشی، نقش موثری را در ایجاد آگاهی و وابستگی روحی و در قالب كارگروه مهدی یاوری به عهده داشته باشند. برخی از این كارگروه ها عبارتند از:
1- كارگروه فرهنگی:
مهدی یاوران می توانند در راستای فعالیتهای ایجاد کننده جامعه منتظر و ایجاد حس انتظار واقعی و تبیین وظایف منتظر واقعی، با نظارت و همراهی معلمان تربیتی، مسئولیت طراحی و اجرای مراسم مختلف را در مدرسه، به عهده گیرند در این ارتباط، دانش آموزان می توانند در مجموعه فعالیتهایی تحت عنوان، امور فرهنگی- مذهبی مدرسه مشاركت نمایند. این دسته از فعالیتها شامل مجموعه ای از فعالیتهای مشاركتی چون؛ طراحی و اجرای بازدیدهای فرهنگی ـ اجتماعی (بازدید از اماكن، مساجد وآثار فرهنگی و اجتماعی شهر، استان)، فعالیت در زمینه امور مختلف مرتبط با برگزاری نماز جماعت در مدرسه ( تجهیز محل نمازخانه، تبلیغات، نظافت، برنامه های جانبی و )، برگزاری مسابقات فرهنگی و مذهبی در مدرسه ( عكاسی، مقاله نویسی، اجرای تئاتر، سرود در زمینه موضوعات فرهنگی و اجتماعی و همچنین مسابقات قرائت و تفسیر قرآن و … )، ، فعالیت در گروههای فرهنگی و هنری مدرسه( گروه تئاتر، سرود، روزنامه دیواری، نقاشی، پوستر و زیبا سازی مدرسه ) و فعالیت د رگروههای دینی و مذهبی مدرسه( گروه تبلیغات و مراسم دینی، سرودهای مذهبی، قرائت قرآن، تواشیح و نمایشنامه مشاعیر… ) باشد.. برگزاری جشنواره های فرهنگی و هنری مدرسه ای، منطقه ای و حتی کشوری و بین المللی با موضوعات: اصل ولایت در نظام اسلام و دین های الهی،اهمیت و اعتقاد به موعود از دیدگاه ادیان و ملل مختلف؛ برگزرای مسابقات و جشنوارههای ادبی و هنری با موضوع انتظار،جامعه منتظر، وظایف منتظر در عصر غیبت؛ برگزاری مسابقات کتابخوانی و سخنرانیهای مختلف درباره وظایف منتظران در عصر غیبت و برگزاری مسابقات قرآنی و نهج البلاغه به مناسبت اعیاد غدیر،نیمه شعبان و نهم ربیع الاول؛
2- کارگروه اجتماعی:
به منظور رشد و تقویت احساس حضور و مشاركت فعال در صحنه های مختلف سیاسی و اجتماعی ملی و بین المللی در دانش آموزان، این کارگروه اقدام به برگزاری فعالیتهایی چون پرسش و پاسخ درباره زمینه سازی برای ظهور،شرح و بررسی حوادث سیاسی و انقلابهای آزادی بخش در سرار جهان و ... به تشریح نیاز جهانی برای ظهور منجی برسیم. همچنین با بررسی دقیق حوادث سیاسی و اجتماعی ملی و جهانی و برداشت های مختلفی که از آنها می شود بعضی از نکاتی را که به دوره آخرالزمان مربوط می شود به روشنی برای دانش آموزان تشریح کنیم
3- کارگروه تبلیغی :
فعالیت هایی این کارگروه شامل مواردی چون؛ مشاركت دهی دانش آموزان در طراحی و اجرای مراسم صبحگاهی مدرسه، مشاركت دهی دانش آموزان در طراحی و برگزاری مراسم به مناسبت های خاص، چون اعیاد و سوگواری ها، مشاركت دهی دانش آموزان در برگزاری مناسبت های دینی، مذهبی، ملی و فعالیت درگروههای مرتبط با انجام تبلیغات در زمینههای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و مذهبی در مدرسه می باشند.
این کارگروه نیز با برگزاری با شکوهمندمراسمهای ویژه اعیاد نیمه شعبان،نهم ربیع الاول(سالروز آغاز ولایت امری حضرت)، عید غدیر یاد آوری اصل ولایت در شیعه و خالی نبودن زمین از حجت در هر زمانی، برگزاری هم اندیشی و پرسمان مهدوی توسط خود دانش آموزان با کمک اساتید مهدوی ومبلغان ،برگزاری ادعیه عهد و آل یس و ندبه و سلامتی و فرج حدیث کساء در مناسبتهای مختلف؛ وبرگزاری حلقه مهدوی در هر هفته ،تاکید بر خواندن دعای فرج به صورت دسته جمعی بعد از نمازهای دسته جمعی در مدرسه و... به خوبی میتواند به پررنگ کردن وظایف منتظر واقعی در عصر غیبت بپردازد
4- کارگروه همدلی:
هدف این کارگروه، زمینه سازی برای رشد سطح مشاركت دانش آموزان در زمینه های چون؛ گردآوری و ارسال كمك برای نیازمندان،فقرا، بهداشت مدرسه،، فعالیت در گروه پیوند و دوستی با سایر دانش آموزان مدارس، شناسایی مشكلات خانوادگی و تحصیلی دانش آموزان و انعكاس آنها به مسئولین و مدیریت مدرسه و همكاری در فعالیتهای تعاونی مدرسه (تجهیز محل تعاونی، تبلیغات، نظافت، اداره، خرید، فروش و حسابرسی تعاونی مدرسه ) خواهد بود.
یکی از ویژگی های مهم افراد در جامعه منتظر حس تعاون و همکاری بین اعضای این جامعه است، بنابراین با استفاده از فعالیت های این کارگروه می توانیم نقش و اهمیت همکاری را بین دانش آموزان رواج داده از فعالیتهای مثبتی که آنان در گسترش و احیای این خصلت انسانی و اسلامی می کنند به نحو شایسته ای تقدیر به عمل آوریم و آنان را برای ورود به جامعه منتظر آماده سازیم،برای مثال برگزاری جشنواره مهدی یاوران ،آگاه کردن دانش آموزان از این نکته که یکی از وظایف منتظران واقعی رسیدگی به حال فقرا و مسکینان و در راه ماندگان است،برگزار جشن های عاطفه و امثالهم در اعیاد و جمع آوری کمک برای بی بضاعتان،کمک گرفتن از دانش آموزان در توزیع آذوقه در مدارس محروم، و......
نتیجه گیری :
جامعه فردا تشکیل یافته از دانش آموزان امروز است اگر آنها فردی مهدوی باشند و آینده ای روشن و مشخص را با برنامه ریزی دقیق امور مبلغین و اساتید مهدوی و اولیای مدرسه برای خود ترسیم نمایند، می توانند فردا ،به عنوان عضوی از جامعه مهدوی به ساختن جامعه آرمانی بپردازند و از جمله زمینه سازان ظهور محسوب شوند.
سیده ربابه ضیاء تبار ـ دوماهنامه امان شماره 44