لباس در قرآن (لباس نو)
«یا بَنی آدَمَ قَدْ أَنْزَلْنا عَلَیكُمْ لِباسًا یواری سَوْآتِكُمْ وَ ریشًا وَ لِباسُ التَّقْوى ذلِكَ خَیرٌ ذلِكَ مِنْ آیاتِ اللّهِ لَعَلَّهُمْ یذَّكَّرُونَ« ؛ ای فرزندان آدم! همانا بر شما لباسی فرو فرستادیم تا هم زشتی (برهنگی) شما را بپوشاند و هم زیوری باشد؛ و البته لباس تقوا بهتر است. آن، از نشانههای خداست، باشد که آنان (پند گیرند و) متذکّر شوند.
نکتهها:
1. توجّه به نعمتهای الهی، عامل توجه به خدا و دوری از غفلت است. « قد انزلنا علیکم ... لعلّهم یذّکّرون».
2. گرچه در تهیّه لباس، علاوه بر عوامل طبیعی، انسانها نیز تلاش میکنند، ولی همه اینها به دست خداست. «انزلنا علیکم لباساً».
3. پوشش و پوشاندن کار خداست، «انزلنا علیکم لباساً یواری»، ولی برهنگی و برهنه کردن کار شیطان است. « فَوَسْوَسَ لَهُمَا الشَّیطانُ لِیبْدِی لَهُما ما وُورِی عَنْهُما مِنْ سَوْآتِهِما».
4. لباس، نعمت الهی است، «لباساً یواری» اما برهنگی و خلع لباس، کیفر گناه است. «فلمّا ذاقا الشجره بدت لهما سَوْآتهما».
5. پوشش و آراستگی، با پوشاک و لباسهای زیبا، مطلوب و محبوب خداوند است. «قد انزلنا علیکم لباساً ... و ریشاً». از این رو آراستن و زینت و بهره بردن از لباسهای زیبا تا آنجا که به اسراف کشیده نشود، مانعی ندارد.
6. معنویّت در کنار مادّیت و تقوا در کنار زینت لازم است. «ریشاً و لباس التّقوی»، و گرنه لباس میتواند وسیله اسراف، تکبّر، فساد، خودنمایی، مدپرستی، شهوترانی، فخر فروشی و امثال آنها که همه عوامل غفلت میباشند.
7. از خاک پنبه میروید، از علف که خوراک حیوان است پشم تولید میشود و از آب دهان کرم، ابریشم، اینها همه از آیات الهی است که میتواند مایه تذکّر و بیداری انسان باشد. «ذلک من آیات الله لعلّهم یذّکّرون».
8. آن گونه که در لباس مادی، پوشش عیوب، حفاظت از سرما و گرما و زیبایی مطرح است، تقوا هم عامل پوشش عیوب است، زیرا هم نگهدارنده از گناه و هم مایه زیبایی معنوی انسان میباشد. « لباس التّقوی».
با توجه به نکات بالا؛ منتظر و یار امام زمان(عج)، خود را به لباس ظاهری و باطنی شایسته و مناسب تقوی میآراید. تا دیدار او دیگران را یاد خدا اندازد و رفتار او، یادآور منتظران واقعی ولی خدا.
. اعراف/26.
. اعراف/20.
. اعراف/22.
. برگرفته از کتاب پرتوی از نور.
حجتالاسلام و المسلمین محسن قرائتی ـ دوماهنامه امان شماره 22