در وجود انسان یک منبع سرشار از نور و علم و معرفت است که دسترسی به آن ممکن نیست، مگر با ریاضاتی مشروع که مهمترین آنها پرهیز از گناه و لقمه حرام است. این صفت نیکو در صورتی برای انسان پدید می آید که دورهای پی در پی و متوالی از تفکر در زمینههای گوناگون را بگذراند. آن گاه است که چشم انسان به آن سرچشمه باز می شود و قلب آدمی نورانی میگردد.
پس از رسیدن به مرتبه تفکر، عالم هستی، کتاب درسی انسان میشود. با مطالعه بیشتر و دقت فراوانتر، نورافشانی زیادتر میگردد. تا اینکه پس از چندین سال، بینایی چشم، روشنایی دل و نورانیت درونی، نصیب آدمی میشود و در پی آن است که همه معارف اسلام را آن طور که هست، با وجدان مییابد. آنچه حق است مییابد و طهارت درون و باطن همراه او میشود. فکر جریان یافته، محصولات ارزندهای به عالم وجود تقدیم میکند. بسیاری از ابتکارات، خلاقیتها و نوآوریها در پی این حالت نصیب انسان میگردد.
بنده چهار سال مدام مشغول تفکر بودم تا اینکه دریچهای به رویم باز شد. در موضوعی ده سال به فکر و تعمق اشتغال داشتم و سرانجام به نتیجه رسیدم. اگر تفکر در زندگی انسان باشد، عبادات انسان عمق بیشتری مییابد و حال معنوی بهتری خواهد داشت.
تفکر است که بیداری صبحگاهی آدمی را عظمت میبخشد و به تهجد و عبادات او بها میدهد. باید قبل از اذان صبح بیدار شویم و مدتی فکر کنیم تا آثار معجزه آسای تفکر را دریابیم. اگر جای خلوت و مکانی مقدس را انتخاب کنیم، برکات بیشتری خواهد داشت. بنده اغلب جاهایی که میخواستم بروم پیاده میرفتم و راههای خلوت را انتخاب میکردم، تا بتوانم بهتر و بیشتر به فکر خود ادامه دهم. گاهی مسیری سی کیلومتر بود، اما خسته نمیشدم؛ زیرا همیشه مشغول به تفکر و تعمق بودم. بارها پیاده به مسجد جمکران میرفتم، تا بهتر بتوانم چیزهایی را به دست آورم و فکر کنم.
باید بدانیم که فکور بودن، نقش ارزشمندی در رسیدن به مقامات معنوی دارد. بسیاری از معضلات فکری و مشکلات علمی انسان حل میشود، مسائلی همچون حاکمیت خدای متعال بر هستی، مقام و ارزش معصومین و نقش آنان در جهان و عالم تکوین، عظمت قدرت الهی و ضعف خرد بشری و قدرتهای ظاهری در مقابل پروردگار متعال.
آیتالله بهاء الدینی ـ دوماهنامه امان شماره 22