در عصر کنونی که به عصر انفجار اطلاعات معروف است، کودکان در معرض هجمه اطلاعاتی قرار دارند و وظیفه پدر و مادر در قبال تربیت مهدوی فرزندان شان چند برابر میشود. با توجه به نفوذ پذیری ثانیهای فرهنگ غیر مهدوی و بیگانه و سرمایه گذاری کلان آنها در شست و شوی مغزی توسط ابزار و امکانات دردسترس کودکان، مثل سیدیها و دیویدیها، گوشیهای همراه، اینترنت و فضای مجازی، رادیو و تلویزیون، روزنامه و کتاب و مجله، انواع بازیهای رایانهای و اسباب بازیها، شبکههای ماهوارهای و دیجیتالی و... آشنا ساختن کودک با موضوع «نیمه شعبان» و نهادینه کردن آن در جسم و روح دلنبد هر پدر و مادری که میخواهد خانواده مهدوی داشته باشد، نیازمند شیوههایی است که کاربردی ریشهای دارند.
* دنیای پاک کودکی، همچون آیینهای است شفاف که همه چیز را در خود میتاباند. لکهدار شدن این آیینه با گرد و غبار فرهنگ مهاجم ضد مهدوی، با آن همه رویش شخصیتهای ابر قهرمان ناجی و حامی جدید و اغراق آمیز، ریشههای اعتقادی مهدی باوری و مهدی یاوری آینده کودک را با خطر مواجه میسازد.
* یکی از راههای انتقال معارف مهدوی قصهگویی درباره ظهور آخرین منجی بشریت است که میتواند نقطه شروع آن از تعریف و تفهیم کردن روز «نیمه شعبان» باشد؛ به گونهای که همزاد پنداری روز ولادت امام عصر(عج) و جشن نیمه شعبان در ذهن کودک با روز تولد خود و جشنی که به این مناسبت توسط والدین برگزار میشود، میتواند نقطه عطف و مطلوبی باشد. با این تفاوت که این جشن تولد شخصی است که حضور دارد، اما ظهور نکرده است و برای ظهور این انسان کامل و مهربان و دوستدار کودکان باید اعمالی را انجام داد. گناه نکرد، دروغ نگفت، دزدی نکرد، مؤدب بود، کار زشت نکرد و مهربان بود و... .
* در آماده کردن کودک برای پذیرش این باور و حقیقت نباید شعار گونه رفتار کرد. در آشنایی با معارف مهدوی باید از هر گونه شعارزدگی و گفتار محض اجتناب ورزید و از اهرم عمل گرایی، کمک گرفت. اصالت عمل در بهره بردن از کلام خدا «قرآن» و رسولان به حقش است. سیراب کردن کودک از چشمه محبت اهل بیت و الگو گرفتن از این انسانهای وارسته در زندگی طفل او را با کاملترین و بهترین راههای سعادت آشنا میکند.
* از آنجا که اسلام دین تعادل است، برای عمل به آموزههای دینی و قرآنی در امر یاد دادن به کودک نیز، باید تعادل را حفظ کرد و از افراط و تفریط پرهیز نمود. به عنوان نمونه، «تقدس گرایی» افراط گونه در جشن نیمه شعبان اصل حقیقت موعود و ظهور را نمایان نمیسازد و جنبهای تخیلی و خرافهای به خود میگیرد. حتی عادی شدن این موضوع و دروغ پنداری و دلزدگی را به همراه دارد و اوهام و خیال پردازی، نفس حقیقت را پنهان میکند.
* از ویژگیهای یک خانواده مهدی جو و مهدی پرور، عملگرایی مطلوب است. در درک کودک از موضوع «نیمه شعبان» و مولودش با به کاربردن روشهای صحیح، انتظار میرود که در فردایی روشن، نوجوانی مهدی یاور و مهدی باور قدم به جامعه اسلامی بگذارد؛ همان نوجوانی که قرار است سربازی از لشکر مخلص و عاشق امام عصر(عج) خویش باشد. چه زیبا مولای متقیان امام علی علیه السلام فرمودند: «قلب نوجوانان چونان زمین کاشته نشده، آماده پذیرش هر بذری است که در آن پاشیده شود.»
محدثه علیجان زاده روشن ـ دوماهنامه امان شماره 42