نشریات و مجلات چاپی

مدرسه و پایگاه های علمی
مدرسه مجازی مهدویت
نشریه امان فعالیت خود را از سال ... آغاز کرده است. هم‌اکنون 348 نفر با این مجموعه مرتبط هستند.

ندای آسمانی

ندای آسمانی یکی از نشانه‌های حتمی ظهور حضرت مهدی(عج) است. و آن، صدایی است که از آسمان توسط جبرئیل امین ایجاد می‌شود. به وسیله ندا، نام و نسب حضرت مهدی(عج) و حقانیّت ایشان و پیروانش بیان می‌شود.
طلیعه
ندای آسمانی یکی از نشانه‌های حتمی ظهور حضرت مهدی(عج) است. و آن، صدایی است که از آسمان توسط جبرئیل امین ایجاد می‌شود. به وسیله ندا، نام و نسب حضرت مهدی(عج) و حقانیّت ایشان و پیروانش بیان می‌شود. در احادیث شیعه و سنّی، ندای آسمانی با الفاظ «ندا»، «صیحه»، «صوت»، «اعلان»، «فزعه» و «هدّه» مطرح شده است. برخی از مطالب درباره ندای آسمانی به شرح ذیل است:
اول: حتمی بودن ندای آسمانی
عبارت‌های‏ مختلف چون«محتوم»، «لابدّ» و ترکیب «نفی» با واژه «حتی‏» در روایت‌های اهل‌بیت، دلالت بر حتمی‏ بودن وقوع ندای‏ آسمانی‏ می‌کند. البته ای‏ن حدی‏ث‌ها حتمی‏ بودن اصل ندای‏ آسمانی‏ را می‏‌رسانند، ولی‏ بی‏ان كننده حتمی‏ بودن خصوصی‏ات ندای‏ آسمانی‏ نی‏ستند. به عنوان مثال: ای‏ن حتمی‏ بودن را نمی‏‌توان به زمان مشخصی‏ برای‏ آن سرایت داد؛ ی‏عنی‏ اگر زمان ندا، شب جمعه و بی‏ست و سوم ماه مبارک رمضان معرفی‏ شده و ظهور حضرت مهدی‏(عج) در روز جمعه، بی‏ست و سوم ماه رمضان می‏‌باشد، ای‏ن مطلب حتمی‏ نی‏ست و در آن، احتمال «بداء» می‏‌رود؛ از این رو می‌بایست هر روز و شب منتظر ظهور حضرت مهدی‏(عج) باشیم: «تَوقّعوا الفَرَجَ صَباحاً وَ مَساءاً؛ هر صبح و عصر، منتظر فرج باشید.»
دوّم: محتوای ندای آسمانی
مضمون ندای‏ آسمانی‏ را می‏‌توان به دو قسمت «اِخباری‏ و انشایی» تقسی‏م كرد. مراد از «محتوای‏ اِخباری‏»، مطالبی‏ است كه قالب دستوری‏ ندارد؛ بلکه برای‏ آگاهی‏ مخاطبان است؛ اما مراد از «محتوای‏ انشای‏ی‏»، مطالبی‏ است كه قالب دستوری‏ دارد و شنونده را به انجام اموری‏ فرا می‏‌خواند. بیشترین مطالبی که در محتوای اخباری ندا مطرح شده، معرفی‏ حضرت مهدی‏(عج)، به نام و نسب است و دستور پیروی از حضرت مهدی(عج) مهمترین محتوای دستوری ندای آسمانی است. برای نمونه، ترجمه قسمتی از یک حدیث بیان می‌شود. ابوبصیر می‌گوید: امام جعفر صادق علیه السلام فرمودند: «حضرت مهدی(عج) قیام نمی‌کند، مگر اینکه منادی نام ایشان را در شب جمعه، بیست و سوّم ماه مبارک رمضان، ندا دهد.» گفتم: «محتوای ندا چیست؟» فرمود: «به نام او و نام پدرش خبر می‌دهد و می‌گوید آگاه باشید که فلانی فرزند فلانی، قائم آل محمد است، پس سخنان او را بشنوید و از او پیروی کنید.»
سوّم: مخاطبان ندای آسمانی
تمامی اهل زمی‏ن، ندای‏ آسمانی‏ را به زبان خودشان می‏‌شنوند. ی‏عنی‏ اگر زبان مادری كسی‏، عربی‏ باشد، ندا را به زبان عربی‏ می‏‌شنود، اگر فارسی‏ باشد، فارسی‏ می‏‌شنود و همچنی‏ن هر زبان دی‏گری. ‌زراره بن أعین گوی‏د: از امام جعفر صادق علیه السلام درباره ندای‏ آسمانی‏ که به اسم حضرت مهدی‏(عج) خبر می‌دهد، چنین پرسی‏دم: «ندای‏ آسمانی‏ خاص است ی‏ا عام؟» امام فرمودند: «عام ی‏سمع كل قوم بلسانهم؛ عام است و هر قومی‏ با زبان خود آن را می‏‌شنوند.» این حدیث از جهت سند، معتبر است.
علاوه بر این، مخاطبان ندای‏ آسمانی‏، در هر كجا که باشند، به صورت ی‏كسان آن را می‏‌شنوند و دوری‏ ی‏ا نزدی‏كی‏ در آن معنا ندارد. در حدی‏ث معتبری‏ كه حسن بن محبوب از امام علی‏ بن موسی‏ الرضا علیه السلام نقل کرده است، می‌خوانیم: «قد نودوا نداءً ی‏سمع من بعد كما ی‏سمع من قرب؛ به تحقی‏ق، ندای‏ی‏ می‌دهند كه از دور، مانند شنیده شدن از نزدیک شنی‏ده می‏‌شود.»
چهارم: زمان ندای آسمانی
روایت‌های متعددی دلالت بر رخ دادن ندا در ماه مبارك رمضان می‏‌كنند و برخی از آن‌ها ندا را در شبی که فردای آن جمعه و مصادف با بیست و سوّم ماه مبارک رمضان است، ذکر کرده‌اند. حارث بن مغیره می‌گوید: امام جعفر صادق علیه السلام فرمود: «زمان ندایی که در ماه رمضان رخ می‌دهد، شب جمعه بیست و سوّم از ماه رمضان می‌باشد.» این روایت نیز از جهت سند معتبر است.
پنجم: پیامدهای ندای آسمانی
ندای‏ آسمانی‏، اعلام ظهور حضرت مهدی‏(عج) است؛ پس اولی‏ن پی‏امد آن بای‏د آشکار شدن ایشان باشد. ابوبصی‏رگوید: امام جعفر صادق علیه السلام فرمودند: «وقتی‏ حضرت مهدی‏(عج) ندای‏ آسمانی‏ را می‏‌شنود، ظاهر می‏‌شود و آن صدا، از آنِ جبرئی‏ل است.»
پیامد دوم ندا، شادی مؤمنان است؛ چرا که مولایشان بعد از قرن‌ها انتظار می‌آید و جهان را با وجودش نورانی می‌کند. در حدی‏ثی‏ می‏‌خوانی‏م: «آگاه باشی‏د که آن روز (روز اعلام ندای‏ آسمانی‏) روز شادی‏ فرزندان علی‏ علیه السلام و شی‏عه اوست.»
پیامد سوّم ندا آن است که وقتی‏ كافران و معاندان می‏‌شنوند که به نام مبارك حضرت مهدی‏(عج) ندا داده می‏‌شود، می‏‌فهمند که وقت زوال حكومت‌های‏ ظالم آنان فرا رسی‏ده است و در برابر كسی‏ قرار گرفته‌اند كه قدرت آسمانی‏ با اوست و توان مقابله با او را ندارند.
پیامد چهارم ندا، ندای ابلیس است. زراره بن اعی‏ن می‏‌گوی‏د: به امام جعفر صادق علیه السلام عرض كردم: « خدا شما را سلامت بدارد؛ تعجب می‌کنم از این که با وجود عجایبی‏ چون: « خسف بی‏دا، سپاه (سفی‏انی‏)» و ندای‏ی‏ كه از آسمان به گوش می‌رسد؛ چگونه عده‌ای باز با حضرت مهدی‏(عج) می‏‌جنگند؟» حضرت پاسخ داد: «همانا شی‏طان آنان را رها نمی‏‌كند تا ای‏نكه ندا می‏‌دهد، همانطور كه بر رسول خداصلی الله علیه و آله در روز عقبه ندا داد.»


*. کارشناس ارشد مهدویت.
. «الهدّ» به معني انهدامي است كه همراه فروريختن و سقوط چيز سنگيني باشد و «الهدّه» صداي فروريختن آن است. «المفردات في غريب القرآن»، ص486.
. ندای آسمانی، سید حسن زمانی، ص15.
. مقصود از «بَداء» در نشانه‌های‌ قيام حضرت مهدی(عج)، رخ ندادن برخی از خصوصیات و يا تغییر در آن‌ها می‌باشد یا اینکه آن نشانه‌ اصلاً اتفاق نیفتد.
. الغیبة طوسی، ص457.
. الغيبة نعمانی، ص290.
. کمال الدین و تمام النعمة، ج2، ص678.
. عیون اخبار الرضا، ج2، ص6.
. كمال الدين و تمام النعمة، ج2، ص681.
. الغيبة نعمانی، ص301.
. همان، ص144.
. یکی از علائم حتمی ظهور امام زمان(عج) می‌باشد. «خسف» یعنی: شکافته شدن و «بیداء»: نام سرزمینی بین مکه و مدینه است که شکافته می‌شود و لشکر سفیانی را در خود فرو می‌بلعد.
. الغيبه نعمانی، ص273.
آخرین ویرایش
در 1394/9/2 13:43 توسط فاطمه کاظمی

مطالب پربازدید را ببینید
و یا به فهرست بازگردید.

بازگشت به ابتدای صفحه

تلفن
نشانی
02188998601
تهران، خیابان انقلاب، تقاطع قدس و ایتالیا، پلاک 98
پیامک
30001366