با نگاهی گذرا به انقلاب اسلامی ایران درمییابیم كه این انقلاب، حوادث تلخ و شیرین زیادی را پشت سر گذاشته و هركدام از این حوادث، جلوه خاصی به این انقلاب شكوهمند داده است. یكی از این حوادث حساس، جنگی ناجوانمرادنه بود كه برضد این انقلاب آغاز شد. آحاد ملت ایران برای دفاع از دین و تمامیت ارضی خود، وارد عمل شدند و مقطعی حساس و بسیار درخشان در تاریخ این انقلاب عظیم به وجود آوردند كه از آن مقطع، به «دفاع مقدس» یاد میشود.
بی شک دفاع مقدس ما معارف بسیار والایی را در درون خود دارد و به فرموده مقام معظم رهبری: «این جنگ، یك گنج است. آیا خواهیم توانست این گنج را استخراج كنیم یا نه؟ این هنر ما است كه بتوانیم استخراج كنیم.» اگر ما به دفاع مقدس همانند یک گنج نگاه کنیم پی میبریم که یكی از فرهنگهای اصیلی که در دفاع مقدس درخشانتر از گذشته شد، فرهنگ مهدویت است؛ بنابراین بین دفاع مقدس و فرهنگ مهدویت، رابطه تنگاتنگی وجود دارد که به گوشههایی از این رابطه اشاره میشود.
1. مبارزه با ظلم
مردم غیرتمند کشورمان به دلیل آشنایی با فرهنگ انتظار فهمیده بودند که هر شخصِ منتظر وظیفه دارد در مقابل كجرویها و ظلم و ستمها مبارزه كند و جامعه را به سمت آیندهای روشن پیش ببرد و در این راه از هیچ تلاشیـ حتی دادن جان خود ـ دریغ نكند.
با نگاهی دقیق به جنگ تحمیلی میفهمیم كه این جنگ را نگرشی همراهی میكرد كه در پیروزی آن، بسیار مؤثر بود. این نگرش عبارت بود از: انتظار و عجین شدن این جهاد عظیم با فرهنگ مهدویت؛ زیرا فرهنگ مهدویت با فرهنگ استكبار و زورگویی كاملاً متضاد است و یك شخص منتظر، ظالم و مستكبر نیست؛ بلكه مستكبر ستیز است و هر جا ظلم و ستمی ببیند، در مقابل آن واکنش نشان میدهد.
2. پیروی از نایب امام زمان(عج)
مردم شجاع ایران با تبعیت از نایب امام زمان(عج) در عصر خود، راهی جبهههای جنگ شدند؛ چون میدانستند امام خمینی در جایگاه نایب عام امام عصر(عج) است و نگاهش را از خط سبز مهدویت گرفته و شامل مصادیق بارز «رواه حدیثنا» میشود؛ به همین دلیل بسیجیها پروانهوار، گرد شمع وجودش میچرخیدند و عاشق امام زمانشان بودند و عشق به امام راحل را در راستای عشق به امام عصر(عج) میدانستند؛ بنابراین خواسته امام راحل را در راستای خواسته امام عصر(عج) میدانستند و با این دیدگاه خاکریزهای دفاع مقدس را پر میکردند.
3. ایجاد ارتباط معنوی
بیشك در دوران هشت سال دفاع مقدس، افراد زیادی توانستند با حضرت مهدی(عج) ارتباط معنوی خوبی برقرار كنند؛ چون محیط سرشار از معنویت جبههها این زمینه را برای آنان فراهم مینمود. رزمندگان، با مناجاتهای شبانهای که با آن حضرت داشتند و فریادهای روزانه «یا مهدی ادركنی» در هنگام نبرد، اعتقاد به فرهنگ مهدویت را در خود عمیقتر میكردند.
4. افتخار سربازی امام عصر(عج)
در دوران دفاع مقدس، رزمندهها خودشان را سرباز امام عصر(عج) میدانستند و معتقد بودند این مملكت، مملكت امام زمان(عج) و رهبر واقعی آنان، آن حضرت است. آنان اعتقاد داشتند آن كسی كه در جبههها فرماندهی میكند، خود حضرت است و با این دید وارد جبههها میشدند؛ بنابراین نه تنها خسته نمیشدند، بلكه با تمام وجود در این راه گام برمیداشتند و سختیها و مشكلات را با جان و دل میخریدند.
اگر به حوادث جنگ تحمیلی ـ به ویژه روزهای اولیه جنگ ـ نگاهی دقیق داشته باشیم، به خوبی در مییابیم كه جبههها سرشار از امدادهای الهی و همچنین الطاف امام عصر(عج) بوده است؛ چرا كه طبق آمار و مستندات مراكز تحقیقاتی استراتژی جنگ، ملت ایران فقط با كشور عراق نمیجنگید. کشورهای زیادی علاوه بر كمكهای انسان و مالی، با در اختیار قراردادن تسلیحات نظامی و اطلاعات جاسوسی و ماهوارهای به عراق، این كشور را روز به روز برضد ملت ایران كه واقعاً از نظر نظامی محروم بود، مجهزتر میكردند. به تعبیر مقام معظم رهبری: «جنگ صدام با ما، که جنگ یک دولت با ما نبود، جنگ بینالمللی علیه ما بود».
آنچه كه با وجود دشمنان بسیار زیاد و امكانات بسیار كم، ملت ایران را شكستناپذیر كرد، امیدواری آنان به پیروزی اسلام بر كفر بود که این امیدواری را از فرهنگ مهدویت به دست آورده بودند و باور داشتند كه دست دیگری هست كه این جنگ را هدایت میكند و سنگر به سنگر پیروزی را نصیب آنها میکند.
دلیل دیگر براین ادعا این نكته است كه اگر به سن و سال فرماندهان جنگ در ردههای مختلف توجه كنیم، میفهمیم كه بیشتر گردانندگان به ظاهر دسته اول جنگ، بین بیست تا سی سال سن داشتهاند. علاوه بر فرماندهان جنگ، بیشتر كسانی كه وارد میدان نبرد شدند، دارای سن کمی بودهاند. طبق آمار، «15200 تن از شهدای دفاع مقدس، بین 14 تا 24 سال سن داشتهاند».
5. تبلیغ فرهنگ مهدویت در دنیا
از نکات قابل توجه در مورد فرهنگ مهدویت و دفاع مقدس این است که چون فرهنگ انتظار، با منافع استكبار سازگاری ندارد، همه سعی و تلاش استكبار این بودکه با این فرهنگ مبارزه کند؛ بنابراین برای مبارزه با این فرهنگ، از شگردهای مختلفی استفاده کردهاند كه یكی از آنها، كمرنگ جلوه دادن انتظار و فرهنگ مهدویت و حتی انکار اصل این فرهنگ است. بنابراین در بسیاری از دایرهالمعارفهای معروف دنیا مانند دایرهالمعارف بریتانیكا و دایرهالمعارف دین و اخلاق مارگلی یوت و یا در بسیاری از تبلیغات خودشان، به دنبال کم رنگ کردن فرهنگ مهدویت هستند؛ ولی دفاع مقدس ما توانست به خوبی فرهنگ انتظار و مهدویت را به گوش جهانیان برساند و به آنها بفهماند كه از عوامل مهم پیروزی ملت ایران در مقابل زورگویان عالم، روحیه انتظار و فرهنگ مهدویت است؛ بنابراین فرهنگ مهدویت که کم کم در حال کمرنگ شدن بود، دفاع مقدس بار دیگر جان تازهای به آن داد و دشمنان را به حیرت وادار کرد. دلیل این مطلب نیز نتایج كنفرانس تل آویو است كه در دسامبر سال 1948م برگزار شد.
6. الگوهای مناسب برای منتظران
یکی دیگر از رابطههای دفاع مقدس و فرهنگ مهدویت، الگوسازی برای نسل منتظر و یاوران حضرت است؛ چرا که هر انقلاب، به یاران و همراهان فداكاری نیاز دارد تا با كمكهای فیزیكی و معنوی آنها، انقلاب را به پیش ببرند. حكومت جهانی حضرت مهدی(عج) نیز از این قاعده مستثنی نیست و مسلماً به كمك و همراهی مخلصانه یارانی نیازمند است.
در روایات، ویژگیهای خاصی برای یاران امام عصر(عج) ذكر شده است كه با تفكر در آنها و تشخیص میزان انطباق خودمان بر این ویژگیها، میتوانیم بفهمیم در این مبارزه جهانی، چه جایگاهی داریم. آیا ما نیز در خیل سپاه حضرت هستیم یا مقابل آن حضرت، صف میكشیم؟ کسانی که دوست دارند از منتظران واقعی امام عصر باشند، میتوانند در این زمینه شهدا را به عنوان الگو انتخاب کنند؛ چرا که آنان توانستند ویژگیهای زیادی از یاران امام عصر(عج) را در خود ایجاد نمایند. به عنوان نمونه، روحیه شهادت طلبی که از خصوصیات یاران امام زمان(عج) است، در بین رزمندهها موج میزد. کسی که دوست دارد از منتظران واقعی امام عصر باشد، باید روحیه شهادت طلبی را در خود ایجاد کند تا در هنگام ظهور بتواند بدون هیچ ترس و واهمهای به سپاه حضرت بپیوندد و با جان و دل از حریم ولایت دفاع کند.
برخی گمان میكنند ویژگیهایی كه در روایات، برای یاران حضرت ذكر شده، ویژگیهایی كاملاً استثنایی است؛ ولی دفاع مقدس ما ثابت كرد حتی در عصری كه عصر ظلم و ستم است، باز هم میتوان این ویژگیها را كسب كرد. به بیانی دیگر رزمندههای ما در طول جنگ نشان دادند كه یاری حضرت در هر عصر و هر زمانی ممكن است؛ آنان بر تمام آن روایات مهر صحّت زدند و با رشادتهایی که از خودشان نشان دادند، آن روایات را عملاً تفسیر کرده، و ویژگیهای زیادی از ویژگیهای یاران امام عصر(عج) را در خود ایجاد نمودند؛ بنابراین کسانی که در پی کسب خصوصیات مهدی یاوران هستند، میتوانند با رجوع به خاطرات رزمندهها و شهدای هشت سال دفاع مقدس الگوهای خوبی را به دست بیاورند.
* دانش پژوه مرکز تخصصی مهدویت.
. بیانات مقام معظم رهبری، 25/4/70.
. بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با مسئولان نظام، 3/5/91.
. ویژه نامه حماسه فتح فرمشهر، خرداد 83، ص26.
امید درویشی* ـ دوماهنامه امان شماره 38