نشریات و مجلات چاپی

مدرسه و پایگاه های علمی
مدرسه مجازی مهدویت
نشریه امان فعالیت خود را از سال ... آغاز کرده است. هم‌اکنون 348 نفر با این مجموعه مرتبط هستند.

آيه‌ها و نكته‌ها

عاص بن‏ وائل سهمی، یکی از مشرکان مکه بود. یک روز کنار باب بنی السهم، یکی از درهای مسجد الحرام، با رسول گرامی اسلام ملاقات کرد و با آن حضرت به گفت‌وگو پرداخت. قریشی‏‌ها که شاهد این منظره بودند از او پرسیدند: «با چه شخصی سخن می‏گفتی؟» پاسخ داد: «با ابتر!»
این پاسخ به آن رو ‏بود که آن حضرت فرزند پسری نداشت و عرب جاهلی کسانی را که دارای فرزند پسر نباشند «ابتر» قلمداد می‏کرد؛ زیرا تنها راه استمرار اهداف فرد را در وجود پسر می‏دانستند. در این هنگام سوره کوثر نازل شد و بیان داشت: «که آن کسی که گفت ابتر خودش ابتر است.» این خبر غیبی محقق شد. پیامبر نسلش استمرار پیدا کرد و نسل عاص بن وائل از بین رفت و نابود شد.
یکی از القاب حضرت زهرا سلام الله علیه و آله کوثر است. در قرآن نیز سوره‌ای است که به نام ایشان معروف شده است. كوثر، بزرگ‏ترین هدیه الهی‌ است، زیرا هدیه اشرف معبود به اشرف مخلوقات است و این هدیه نفیس در كوچك‌ترین سوره قرآن مطرح شده است: « إِنَّآ أَعْطَینَاكَ الْكَوْثَرَ».

كوثر چیست؟
حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی
چرا این هدیه، نفیس است؟ در ماجرای‌ فتح مكه كه مشركان دسته دسته و فوج فوج به اسلام وارد می‌‏شدند، خداوند، تنها دستور می‌‏دهد که ای پیامبر تسبیح بگو: «رَأیتَ النَّاس یدخلون فی‌ دینِ اللَّه أفواجا فَسَبّح‏»؛ اما وقتی‌ به او می‌گوید ما به تو كوثر عطا کردیم دستور می‌دهد: «فصلّ لربّك؛ ای پیامبر نماز بگذار». گویا اهمیت كوثر از اسلام آوردن مشركان بیش‏تر است. برویم سراغ قرآن ببینیم معنای کوثر چیست؟
إِنَّآ أَعْطَینَاكَ الْكَوْثَرَ
در آخرین آیه سوره کوثر، خداوند متعال می‌‏فرماید: «إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ». از این آیه استفاده می‌‏شود كه مراد از كوثر چیزی‌ ضد ابتر است؛ عرب به افراد بی‌‏عقبه و بی‌‏نسل كه فرزند پسر ندارند و با مردن، آثارشان محو می‌‏شود، ابتر می‌‏گوید.
البتّه كوثر، معنایی‌ عام دارد و شامل هر خیر كثیر می‌‏شود؛ ولی مقصود خداوند از کوثر در این آیه، هیچ چیز نیست مگر همان ذریه پاک رسول‌الله از نسل فاطمه زهرا سلام الله علیه و آله. زیرا:
* اگر مراد از كوثر اخلاق نیك باشد، پیامبر که دارای‌ خلق عظیم بود. «وَإِنَّكَ لَعَلی‌ خُلُقٍ عَظِیمٍ» بر این اساس معنا ندارد که خداوند به ایشان چیزی بدهد که خود داراست.
* اگر مراد از كوثر، عبادت باشد، حضرتش به قدری‌ عبادت می‌‏كرد كه آیه نازل شد: «ما قرآن را نفرستادیم تا این گونه خود را به مشقّت اندازی‌؛ مَا أَنزَلْنَا عَلَیكَ الْقُرْآنَ لِتَشْقَی‌.»
* اگر مراد از كوثر، امّت كثیر باشد، طبق وعده الهی‌ اسلام بر تمام جهان غالب خواهد شد: «لِیظْهِرَهُ عَلَی‌ الدِّینِ كُلِّهِ».
* اگر مراد از كوثر، شفاعت باشد، خدا تا جایی‌ كه پیامبر راضی‌ شود از امّت او می‌‏بخشد: «وَلَسَوْفَ یعْطِیكَ رَبُّكَ فَتَرْضَی‌».
پس مراد همان ذریه اوست به خصوص با توجه به شأن نزول این سوره، معلوم می‌شود که غیر فرزندان حضرت فاطمه سلام الله علیه و آله چیز دیگری مراد نمی‌باشد.
مقایسه‌ای بین دو سوره کوثر و تکاثر
1. كوثر ارزش است و تكاثر ضدّ ارزش، زیرا اولی‌ عطیه الهی‌ است كه دنباله‏اش ذكر خداست: « أَعْطَینَاكَ الْكَوْثَرَ، فَصَلِّ...» ولی دوّمی‌ یك رقابت منفی‌ كه دنباله‏اش غفلت از خداست: «أَلْهَاكُمُ التَّكَاثُرُ».
2. كوثر ما را به مسجد می‌‏برد برای‌ نماز: «فَصَلِّ لِرَبِّكَ‏» و تكاثر ما را به گورستان می‌‏برد برای‌ سرشماری‌ مردگان: « حَتَّی‌ زُرْتُمُ الْمَقَابِرَ».
3. در عطای‌ كوثر بشارت است: «إِنَّا أَعْطَینَاكَ الْكَوْثَرَ»؛ و در تكاثر تهدیدهای‌ پی‌ در پی‌: « كَلَّا سَوْفَ تَعْلَمُونَ ثُمَّ كَلَّا سَوْفَ تَعْلَمُونَ».
4. كوثر، عامل رابطه با خالق است: «أَعْطَینَاكَ الْكَوْثَرَ، فَصَلِّ...‏» و تكاثر، وسیله‏ای‌ برای‌ سرگرمی‌ با مخلوق: «أَلْهَاكُمُ التَّكَاثُرُ».
**
حاشیه
شأن نزول سوره کوثر
عاص بن‏ وائل سهمی، یکی از مشرکان مکه بود. یک روز کنار باب بنی السهم، یکی از درهای مسجد الحرام، با رسول گرامی اسلام ملاقات کرد و با آن حضرت به گفت‌وگو پرداخت. قریشی‏‌ها که شاهد این منظره بودند از او پرسیدند: «با چه شخصی سخن می‏گفتی؟» پاسخ داد: «با ابتر!»
این پاسخ به آن رو ‏بود که آن حضرت فرزند پسری نداشت و عرب جاهلی کسانی را که دارای فرزند پسر نباشند «ابتر» قلمداد می‏کرد؛ زیرا تنها راه استمرار اهداف فرد را در وجود پسر می‏دانستند. در این هنگام سوره کوثر نازل شد و بیان داشت: «که آن کسی که گفت ابتر خودش ابتر است.» این خبر غیبی محقق شد. پیامبر نسلش استمرار پیدا کرد و نسل عاص بن وائل از بین رفت و نابود شد.


. سوره کوثر/ 1.
. سوره قلم/ 4.
. سوره طه/ 2.
. سوره توبه/ 33.
. سوره ضحی‌/ 5.
. مجمع البیان، ج ‏5، ص ‏549؛ المیزان، ج‏ 20، ص ‏372؛ درالمنثور، ج ‏8، ص ‏652.
آخرین ویرایش
در 1394/9/2 08:09 توسط فاطمه کاظمی

مطالب پربازدید را ببینید
و یا به فهرست بازگردید.

بازگشت به ابتدای صفحه

تلفن
نشانی
02188998601
تهران، خیابان انقلاب، تقاطع قدس و ایتالیا، پلاک 98
پیامک
30001366