اهل سنت در این که مهدی موعود(عج) از نسل پیامبر صلی الله علیه و آله و از فرزندان زهرای اطهر است و این که زمین را از عدل و داد پر می کند پس از آن که از ستم پرشده باشد این که عیسی مسیح از آسمان نازل شده و در پشت سر حضرت نماز می خواند و این که مردم در عصر آن بزرگوار در رفاه زندگی می کنند و این که مهدی حسینی بوده و از نسل امام حسین علیه السلام است، تردید نداشته و با تمام ویژگیهای امام حسین او را می شناسند و به دلیل روایات متواتری که در این باب از پیامبر وارد شده، ابدا در وجود حضرت به خود تردید راه نمی دهند. اگر چه بیشتر آنها انکار می کنند که حضرت پسر بی واسطه امام حسن عسکری علیه السلام و خلیفه دوازدهم رسول خدا باشد و با شیعه در شخص امام عصر(عج) هم عقیده نیستند ، در اصل مهدویت و این که آن موعود ملل، حضرت مهدی است، بحثی ندارند.
از نظر شیعه مساله مهدویت و نوید ظهور مهدی موعود(عج) یکی از مسائل بسیار حیاتی اسلام به شمار می رود و به اندازه ای اهمیت دارد که اعتقاد به ظهور حضرت در ردیف وقوع قیامت و تکذیب و تصدیقش در ردیف تکذیب و تصدیق رسول اکرم صلی الله علیه و آله است و از نظر شیعه، مهدویت مساله کهن و ریشه داری است و سابقه آن به نخستین روزهای طلوع فجر اسلام و دوران شخص رسول اکرم صلی الله علیه و آله باز می گردد. به اعتقاد شیعه ، افزون بر آیات متعددی که در قرآن کریم وارد شده و پیشوایان دینی آنها را به وجود مقدس مهدی موعود تفسیر کرده اند. صدها حدیث معتبر و متواتر از حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و جانشینان حضرت صادر شده که در آن ها صفات، خصوصیات و جزئیات زندگی آن منتظر موعود و این که پس از تولد دوباره غیبت خواهد داشت و پس از غیبت طولانی ظهور خواهد کرد و جهان را پر از عدل و داد خواهد ساخت، بیان شده است. شیعه معتقد است که مهدی فاطمی، یعنی از فرزندان آن بانوی بزرگوار است .
پسر امام حسن عسکری علیه السلام دوازدهمین امام و وصی و جانشین پیامبر است. او حجت الله، خلیفه الله و بقیه الله است. شیعیان اعتقاد دارند که حضرت مهدی همنام و همکنیه پیامبر است و برخلاف فرقه های دیگر اسلامی معتقد است که زمین هیچگاه از حجت خالی نخواهد بود و هم اکنون زنده است و با آمدنش هیچ حکومت باطلی روی زمین باقی نمی ماند. مرزهای جغرافیایی میان کشورها برداشته می شود و مظاهر شرک و کفر و بی عدالتی از بین می روند . عدالت اجتماعی تامین میشود هر حقی به صاحب حق می رسد و در سراسر جهان، فقط یک نظام حکومت می کند و آن نظام عادلانه اسلام و احکام نجات بخش و آسمانی قرآن کریم است.
مهدویت از نظر شیعه دوران غیبت و بعد از ظهور را شامل می شود و به معنای اعتقاد به یک منجی است که ناظر اعمال بوده و به رفتار ما آگاهی دارد و انسان کامل و خلیفۀ الله است.
برگرفته از :
1. موعود نامه، مجتبی تونه ای.
2. موعودشاسی، علی اصغر رضوانی.
موسی جوانشیر ـ پیششماره دوم امان