نشریات و مجلات چاپی

مدرسه و پایگاه های علمی
مدرسه مجازی مهدویت
نشریه امان فعالیت خود را از سال ... آغاز کرده است. هم‌اکنون 348 نفر با این مجموعه مرتبط هستند.

سینمای هالیود،سینمای متعهد!

سینمای غرب، با مدیریت و برنامه‌ریزی متخصص و هدفمند، بر سوژه‌ها و موضوعاتی دست می‌گذارد و فضاسازی‌هایی می‌كند كه حتی هنوز به صورت علنی و آشكار بر زبان و گفتار سیاستمداران و سیاست‌بازان غربی نیامده است. یعنی بسیار زودتر از آن‌كه مثلا رییس‌جمهور آمریكا لازم باشد زبان به جنگ و اعلام نبرد بگشاید، در میدان هنر و فرهنگ، هنرمندانِ مزدبگیر آن نظام، جسورانه و پیشتازانه بر طبل جنگ می‌كوبند و ذهنیت‌ها را برای پذیرش ناخودآگاهِ آنچه بعدها سیاستمداران خواهند گفت، آماده می‌سازند.
استراتژی عصر انتظار، جایگاه سینما در این میان

سینمای متعهد و سینمای انتظار كجاست؟...

به ایام نیمه مبارك شعبان رسیدیم.

این روز شاید برای برخی، فقط یك مناسبت باشد و بهانه‌ای برای جشن گرفتن و تبریك گفتن؛ البته جشنی بزرگ‌تر از جشن‌های دیگر و تبریكی جدی‌تر و عمیق‌تر از نمونه‌های نظیر.

اما آیا واقعا چنین است؟ و مهم‌تر این‌كه آیا نیمه شعبان و اصولا بحث ظهور و مفهوم انتظار فقط برای شیعیان اثنی عشری و پیروان فقه جعفری علیه السلام مطرح و مد نظر است؟ نه؛ این‌گونه نیست. مدت‌ها است كه این‌گونه نیست. اینك و در عصر معاصر، به اندازه میزان حساسیت و توجه شیعیان (و حتی شاید بیشتر)، این دشمنان جدی و قسم‌خورده ما هستند كه به این موضوع توجه نشان می‌دهند.

بگذارید از زاویه‌ای دیگر به این موضوع بنگریم و به محور بحث نزدیك‌تر شویم.

اگر شماره‌های گذشته «امان» را ملاحظه كرده باشید، بحث پر سر و صدا و دامنه‌دارِ فیلم «سیصد» و حواشی آن را دیده‌اید. حال از منظر و دیده بحث «انتظار»، و در پارادایم و حوزه «تعهد اجتماعی هنرمند»، تفسیر دیگری بر این موضوع ارائه می‌دهیم.

صرف‌نظر از ارزش‌گذاری و موضع‌گیری اعتقادی و گرایش‌های ایدئولوژیك، آیا سینمای هالیوود مصداق روشن یك سینمای متعهد نیست؟. یادآوری می‌كنم فعلا قصد ارزش‌گذاری اعتقادی نداشته و فقط كاركردها و بازخوردها و نتایج اعمال ـ بدون توجه به جهت مثبت یا منفی آن عمل ـ بررسی می‌شود.

اصولا منظور از تعهد هنری چیست؟ تعهد هنری ،یعنی پافشاری بر اصول و اركان با استفاده از ابزار هنر؛ یعنی تلاش وافر برای زمینه‌سازی و بسترسازی اهداف كلان یك نظام و سیستم؛ یعنی آن‌كه هنرمند در جایگاه پیش‌قراول و همواركننده حركت آتی سیاستگزاران و مدیران و راهبرانِ نظامِ مورد علاقه خود، فضای روانی و اجتماعی و فرهنگی لازم را فراهم كند.

با این تعاریف، با كمال تعجب (و البته تأسف)، باید اذعان داشت سینمای هالیوود با تمام نشانه‌ها و مظاهر و عناصر امپریالیستی و استكباری، سینمایی متعهد است. قطعا بسیار متعهدتر از سینمای خودمان.

سینمای غرب، با مدیریت و برنامه‌ریزی متخصص و هدفمند، بر سوژه‌ها و موضوعاتی دست می‌گذارد و فضاسازی‌هایی می‌كند كه حتی هنوز به صورت علنی و آشكار بر زبان و گفتار سیاستمداران و سیاست‌بازان غربی نیامده است. سینماگران غرب و مدیران سینمایی آن، با درك مشخصی از اهداف درازمدت نظام استكباری و جهانخوار، بسیار زودتر از آن‌كه سیاست‌ها و اهداف غربی بر زبان سران قدرت بیاید، سرشكنی می‌كنند و بذر برنامه‌ها و سیاست‌ها را در مزرعه ذهن مخاطبان داخل و خارج می‌كارند. یعنی بسیار زودتر از آن‌كه مثلا رییس‌جمهور آمریكا لازم باشد زبان به جنگ و اعلام نبرد بگشاید، در میدان هنر و فرهنگ، هنرمندانِ مزدبگیر آن نظام، جسورانه و پیشتازانه بر طبل جنگ می‌كوبند و ذهنیت‌ها را برای پذیرش ناخودآگاهِ آنچه بعدها سیاستمداران خواهند گفت، آماده می‌سازند.

آیا جز این است؟ و ده‌ها و صدها اثر سینمای هالیوود در طول سالیان و دهه‌های گذشته جز این بوده است؟.

در این دوران حساس و در این مقطع زمانی تعیین‌كننده كه تاریخ و جهان، در مسیر خود به پیچ بسیار مهم و حیاتی رسیده است، در این عصر پرالتهاب و پر تب و تابِ «انتظار»، بی‌شك یكی از اصلی‌ترین و كلیدی‌ترین وظایف و مسؤولیت‌های شیعه، تعیین استراتژی انتظار و تعریف تمام زیرشاخه‌های آن، و تبیین همه آن چیزی است كه باید «عمل كرد» و «به انجام رساند» جز این است؟

در این بین، نقش سربازان هنری و فرهنگی، شاید از تمام نیروهای دیگر مهم‌تر و تأثیرگذارتر باشد. اگر نگوییم همه تعریف هنر متعهد و هنرمند متعهد و سینمای متعهد، اما دست كم، یكی از نشانه‌ها و تعاریف آن، باید چگونگی و نحوه حضور هنرمند و سینماگر در این میدان باشد. جز این است؟ جایگاه سینمای فعلی ایران در این تعریف كجا است؟ كدام اثر سینمایی با محوریت این موضوع خلق و تولید شده است؟ چه حركت استراتژیك و دامنه‌داری برای بسترسازی در این مسیر طراحی شده؟ چه میزان شناخت از اهداف كلان نظام جمهوری اسلامی در این ارتباط توسط سینمای فعلی ایران درك و هضم شده است؟ در كدام برنامه‌ریزی، چگونگی حركتِ گام به گام و زمینه‌سازی و خصوصا «نیازسازی» برای اقشار مختلف مخاطبین در دسته‌بندی‌های متنوع آثار بلند و كوتاه، كودك و بزرگسال، داخلی و خارجی، سینمایی و تلویزیونی، و ... پیش‌بینی شده است؟

پاسخ به این سؤال‌ها ـ اگر مطلقا «هیچ» نباشد ـ نزدیك به «هیچ» است.

عجیب‌تر این‌كه اتفاقا درباره این مباحث، یعنی بحث انتظار، عصر ظهور، استراتژی شیعه و نظام اسلامی در این عصر، و ... مدیران ارشد اجرایی كشور و سیاستمداران و اقشار مختلف مردم و صاحب‌نظران، بسیار بیشتر و جلوتر از دنیای هنر و سینما، توجه و حساسیت نشان می‌دهند و به فراخور حال و با توجه به محدودیت‌ها و موانع، كارهایی به انجام می‌رسانند.

اما مگر قرار نبود هنر پیش‌قراول آن چیزی باشد كه بعدها سیاستمداران و مدیران ارشد نظام به زبان خواهند آورد؟ مگر قرار نبود دنیای هنر و مشخصاً سینما و تلویزیون، باید زمینه‌ساز مفاهیم و اهداف اصلی نظام اقتصادی و سیاسی در اذهان مخاطبان باشد؟

البته اراده قدرتمند الهی در مسیر تاریخ‌ساز و تحول آفرین خود در حال پیش رفتن است و اتفاق بزرگ، آن‌گونه كه مقدر شده است، رخ خواهد داد؛ اما این، از مسؤولیت آنان كه وظیفه‌ای به گردن دارند، نخواهد كاست.

باز می‌گردم به سؤالِ صدرِ مقال ، سینمای متعهد ما كجاست؟..

آخرین ویرایش
در 1394/8/20 17:38 توسط فاطمه کاظمی

مطالب پربازدید را ببینید
و یا به فهرست بازگردید.

بازگشت به ابتدای صفحه

تلفن
نشانی
02188998601
تهران، خیابان انقلاب، تقاطع قدس و ایتالیا، پلاک 98
پیامک
30001366