نشریات و مجلات چاپی

مدرسه و پایگاه های علمی
مدرسه مجازی مهدویت
نشریه امان فعالیت خود را از سال ... آغاز کرده است. هم‌اکنون 348 نفر با این مجموعه مرتبط هستند.

بررسی یکی دیگر از آثار سینمایی با مضمون انتظار

مباحث اجتماعی داستان، مثل بحث عدالت­‌طلبی، مبارزه با ظلم، گذشت، ایثار و امثال این موارد با شرایط جامعه هماهنگ به ­نظر می­رسد و در کار جا می‌­افتد. اصولاً طرح این­گونه مباحث در سینما بی‌رمق، ضعیف و ـ متأسفانه ـ فاقد آثار ارزشی، به تنهایی واجد امتیاز و شایستۀ تحسین و تمجید است؛ گرچه در فضای سینمایی آن زمان، اصلاً مورد توجه قرار نگرفت و به اصطلاح تحویل گرفته نشد!
«انتظار» نوری­زاد، فیلمی صریح، مستقیم و شفاف

این بار در روند بررسی و تحلیل ـ و بهتر است بگوییم معرفی ـ یکی دیگر از معدود آثار سینمایی که با مضمون و موضوع «انتظار» و «وظایف منتظر واقعی» ساخته شده، به فیلم سینمایی «انتظار»، ساختۀ کارگردان پرکار و فعال و نسبتاً جوان، «محمد نوری­زاد» نگاهی می­‌اندازیم.

این فیلم، تولید سال 1382 است که با سرمایه­‌گذاری مؤسسۀ فرهنگی «شهید آوینی»، وابسته به نیروی مقاوت بسیج تهران تهیه شد. از این کارگردان، هم‌­اکنون، سریال «چهل سرباز» از شبکۀ دوم سیمای جمهوری اسلامی در حال نمایش است. (البته این سریال نیز با سرمایه‌­گذاری مشترک صدا و سیما و اجرای مؤسسۀ مزبور تهیه شده است.) علائق و جهت­‌گیری او در فیلم «انتظار»، قصه را در زمان معاصر و فضای زندگی امروز جامعه، تعریف کرده است.

فیلم «انتظار» به زندگی دختر جوانی از یکی از شهرهای شمال کشور می‌­پردازد که منشی یک شرکت بزرگ اقتصادی و عمرانی در تهران است. در ابتدای داستان، او که با واسطه­‌گری یکی از آشنایان، توانسته کاری در این شرکت بیابد، به اتاق مدیر دعوت می‌­شود. مدیر با مقدمه‌­چینی می­‌کوشد او را به عمل غیر اخلاقی وادار کند و از هرگونه وعده­‌ای در این راه دریغ نمی­‌کند و با این که دختر مخالفت می کند، قصد گناه و معصیت با او را دارد. اما دختر که شرایط را بسیار خطرناک دیده، آینه‌­ای را شکسته و با شیشۀ شکستۀ آن، دست خود را به خون می­‌آلاید.

مرد هوسران، با مشاهدۀ این وضع، از او منزجر شده درب قفل شدۀ اتاق را گشوده و دختر را بیرون می­کند.

(روشن است که این صحنه، برگرفته از اتفاقی است که برای یکی از عرفا در سنین جوانی رخ داد و او با آلودن خود به کثافات، توانست از دام زنی هوسران بگریزد و بر اثر این تلاش برای ممانعت از گناه، چشمه ‌های حکمت در دلش جوشید).

دختر که با این کار، هم شغل خود را از دست داده و هم مورد شماتت اطرافیان و آشنایان قرار گرفته، به خاطر این تقوا و پرهیز از گناه، صاحب حکمت و معرفت خاصی می‌­شود؛ به گونه­ای که بیماری­‌های روحی و قلبی مردم را می­‌فهمد و آنان را با نسخه­‌های شفابخش خود ـ که شامل توبه، استغفار، بازپس­دادن حقوق مردم و ... است ـ معالجه و درمان می­‌کند. او فقط یک مدعی و دعانویس نیست بلکه کاملاً در هیئت یک مصلح اجتماعی ظاهر شده و حتی سعی در نجات کسانی دارد که مستقیماً به او ظلم روا داشته­‌اند.

ضمناً با رهبری و هدایت مردم آن منطقه، مانع از دست‌اندازی زمین‌خواران و ثروتمندان مرکزنشین بر کوه، جنگل و طبیعت منطقه می­‌شود و از قصد آنان برای تبدیل آن منطقه به یک شهرک تفریحی ویژۀ صاحبان پول و ثروت، پرده برمی‌دارد. در تمام این مراحل، پیام و سخن محوری و مرکزی او در صحبت با مردم، بحث انتظار، شرایط یک منتظر واقعی، و توقعات امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف از مردم و شیعیان خود است. در این مسیر برخی برداشت­ه‌ای انحرافی و غلط و نادرست را نیز نقد و رد می­‌کند.

اندکی بعد، دختر جوان در کوره راهی نزدیک ده، توسط گروهی ناشناس ربوده می­‌شود و دیگر اثری از او به دست نمی­آید. غیبت ناگهانی او، مردم و خانواده­اش را گیج و حیران می­‌کند. آیا او به میل خود از آنان به ناگاه جدا شده یا بلایی بر سرش آمده؟ کسی نمی­داند. اما ما ـ به عنوان بینندگان داستان ـ م‌ی­دانیم که عوامل همان زمین خواران او را ربوده و زندانی کرده­اند. گاه او را در زندان می­‌بینیم که جملاتی را در مسیر بحث انتظار فرج و اشتیاق ظهور، بر در و دیوار زندان می‌­نویسد و در برابر فشار ربایندگان مبنی بر همکاری با آنان برای دست‌اندازی به زمین­ه‌ای منطقه و جلب رضایت ساکنان، فقط زمزمۀ انتظار فرج دارد.

یک بازپرس پلیس از تهران برای تحقیق پیرامون غیبت ناگهانی دختر، به تلاش می­پردازد و درواقع ما تمام مشخصات و ویژگی­های این دختر را در مسیر تحقیق این بازپرس، متوجه می‌­شویم و ساختار قصه و فیلمنامه در واقع براساس فلاش بک های(یا تکنیک FLASH BACK «بازگشت به گذشته») متعدد و گره‌­گشا و معرفی­‌کنندۀ زوایای مختلف داستان و شخصیت­‌ها شکل گرفته است. نهایتاً بازپرس به سرنخ متهمین اصلی می­‌رسد و موفق به یافتن محل حبس دختر می­‌شود. اما کمی دیر شده و دختر در اثر فشار و سختی شکنجه­‌های ربایندگان جان داده است. بازپرس با افسوس و غم به دست نوشته­‌های فراوان دختر بر در و دیوار می­‌نگرد. اما در اوج ناامیدی و یأس، می­‌بینیم که گویا انگشتان دختر تکان مختصری خورد... آری! امید هنوز باقی است و راه بی­رهرو نیست... .

البته در ساخت این داستان، باید فضای تیرۀ سیاسی و فرهنگی آن سال ها را نیز در نظر گرفت .

طبعاً ساخت فیلم در شرایط حاضر، احتمالاً با تغییراتی انجام می­‌شد و پایانی به مراتب روشن‌­تر داشت. گرچه پایان فیلم در همان شرایط نیز خالی از امیدواری نیست. مجموعاً این اثر، کاملاً هماهنگ با شخصیت سازنده­‌ی آن، از صراحت و رک­گویی و مستقیم‌­گویی برخوردار است و بدون پیچیدگی های معمول، حرف و پیام خود را در جای جای داستان از زبان شخصیت اول فیلم بازگو می­‌کند. فیلم از بار عاطفی و احساسی خوبی برخوردار است و سعی شده قصه و داستان جذاب و پرکششی داشته باشد؛ پیام‌های اخلاقی متعددی نیز در طول داستان گنجانده شده که اتفاقاً چندان هم شعاری جلوه نمی­‌کند. شاید چون شخصیت اول داستان، یک دختر جوان انتخاب شده، در فرآیند ارتباطات مختلف او با دیگران، طرح این پیام­‌ها تا حدود زیادی معقول و مقبول مخاطب قرار گرفته است.

مباحث اجتماعی داستان، مثل بحث عدالت­‌طلبی، مبارزه با ظلم، گذشت، ایثار و امثال این موارد با شرایط جامعه هماهنگ به ­نظر می­رسد و در کار جا می‌­افتد. اصولاً طرح این­گونه مباحث در سینما بی‌رمق، ضعیف و ـ متأسفانه ـ فاقد آثار ارزشی، به تنهایی واجد امتیاز و شایستۀ تحسین و تمجید است؛ گرچه در فضای سینمایی آن زمان، اصلاً مورد توجه قرار نگرفت و به اصطلاح تحویل گرفته نشد!

شاید نمایش دوبارۀ این اثر از تلویزیون، بتواند فضای بهتری در نقد و بررسی و تحلیل این اثر، و از آن مهم­تر بررسی این موضوع که چرا چنین داستان­هایی در آثار سینمایی و تلویزیونی ما به چشم نمی­‌خورد، فراهم آورد.

با توجه به خیل نمایش آثار تکراری، نمایش این فیلم‌­ها عرصه را بر کسی تنگ نخواهد کرد و اتفاقاً زمینۀ مقایسه و تطبیق تولیدات امروزی تلویزیون را با این دست تولیدات ایجاد می­کند.

کاش این فرصت برای مردم فراهم شود... .
آخرین ویرایش
در 1394/10/1 11:47 توسط فاطمه کاظمی

مطالب پربازدید را ببینید
و یا به فهرست بازگردید.

بازگشت به ابتدای صفحه

تلفن
نشانی
02188998601
تهران، خیابان انقلاب، تقاطع قدس و ایتالیا، پلاک 98
پیامک
30001366