نشریات و مجلات چاپی

مدرسه و پایگاه های علمی
مدرسه مجازی مهدویت
نشریه امان فعالیت خود را از سال ... آغاز کرده است. هم‌اکنون 348 نفر با این مجموعه مرتبط هستند.

بی‌بی‌سی علیه مهدویت

به خوبی مشخص است که بی‌بی‌سی، حرکت خزنده‌ای را برای مقابله با رشد اسلام و تفکر شیعه در پیش گرفته است. توجه به توطئه‌های رسانه‌ای - که اکنون، عامل بسیاری از رویدادها در سطح جهان می‌باشند- سیاستمداران کشورهای اسلامی را باید به خود آورد تا در برابر حمله‌های رسانه‌ای استعمار پیر که اکنون لباس صهیونیسم جهانی را هم به تن کرده است، تدابیری بسنجند.
در شماره قبل، به اختصار گفتیم که چرا رسانه‌های بیگانه، توجه ویژه‌ای به موضوع مهدویت دارند و چرا در طول صدها سال، استعمارگران تلاش کرده‌اند تا این تفکر را ریشه‌کن کنند؛ اگرچه هیچ‌گاه موفق نبوده‌اند.

اکنون به این موضوع خواهیم پرداخت که بی‌بی‌سی (رسانه استعمار پیر) به دنبال چیست و در حیطه موضوع مهدویت، چگونه دروغ‌پراکنی می‌کند؛ ولی قبل از آن، لازم است آشنایی مختصری درباره بی‌بی‌سی و تاریخچه آن داشته باشیم و به جایگاهی که این رسانه، امروزه برای خود ایجاد نموده است، نگاهی بیندازیم تا متوجه شویم که یک دروغ کوچکِ بی‌بی‌سی چگونه به تعداد بسیاری از مردم دنیا می‌رسد و در اذهان آنان، تأثیر می‌گذارد.

تاریخچه

نخستین پخش رادیویی بی‌بی‌سی، در نوامبر 1922 و به وسیله شرکت «رادیو بریتانیا» آغاز شد. این شرکت- که به عنوان سازمانی خصوصی، بنیاد نهاده شده و امتیاز انحصاری پخش برنامه‌های رادیویی را از دولت دریافت کرده بود- در سال 1927، «مِلّی» شد و از آن تاریخ، با نام اختصاری بی‌بی‌سی (BBC)(1) به فعالیت خود ادامه داد. دربار سلطنتی بریتانیا، طی فرمانی، امتیاز پخش برنامه‌های رادیویی را به مدت ده سال، منحصراً به بی‌بی‌سی ‌اعطا کرد و این امتیاز بارها تمدید شد.

در نوامبر 1936، بی‌بی‌سی به پخش منظم برنامه‌های تلویزیونی دست زد و در سال 1937، نخستین برنامه تلویزیونی خارج از استودیو را ـ که مراسم تاج‌گذاری جرج ششم بود ـ پخش نمود.

در اکتبر سال 1991 و در امتداد برنامه‌های خبری موفقِ این شبکه، پخش «بی‌بی‌سی جهان» راه‌اندازی شد که اخبار بین المللی را به صورت تخصصی، تحت پوشش قرار می‌داد. در ژانویهه سال 1995، ساختار برنامه‌های بی‌بی‌سی به قالب کنونی‌اش تغییر یافت و توانست تا پایان سال 2002 میلادی، بیش از 222 میلیونْ بیننده را در 200 نقطه جهان، به خود اختصاص دهد و بالاخره در اواخر سال 1997 با افتتاح و راه‌اندازی پایگاه اینترنتی «بی‌بی‌سی آن‌لاین»، این شبکه توانست به اولین «بنگاه خبری سه‌رسانه‌ای» تبدیل شود.

در طول دوران جنگ آمریکا و عراق، بسیاری از مردم جهان، از طریق این شبکه، به طور 24 ساعته در جریان اخبار جنگ قرار می‌گرفتند و به این ترتیب، این شبکه توانست رکورد بی‌نظیر23 میلیونْ بیننده را، تنها در یک روز به دست آورد.

بخش فارسی رادیو بی‌بی‌سی، 66 سال است که به طور مداوم، در تهیه و پخشِ برنامه برای فارسی‌زبانان، فعالیت دارد و سایت فارسی آن نیز، 5 سال است که آغاز فعالیت نموده است. بی‌بی‌سی در طول سال‌ها فعالیت، با این‌که تلاش کرده است خود را در مسائل ایران، بی‌طرف نشان دهد، اما تاکنون، بسیاری از توطئه‌های شیطنت‌آمیز رسانه‌ای را علیه ایران انجام داده است. نمونه کوچک آن، دخالت در کودتای 28 مرداد سال 1332 است که با فرستادن پیام‌ها و کدهای رمز، در پیروزی کودتاگران نقش بسزایی داشت.(1)

رسانه‌ها و تحولات دنیا از زبان مسئولان بی‌بی‌سی

به اعتراف «کنت پاین» ـ تهیه کننده خبری بی‌بی‌سی که در زمنیه مسائل دفاعی، دارای سابقه حرفه‌ای و دانشگاهی است ـ رسانه‌های گروهی در عصر حاضر، به ابزاری برای جنگ تبدیل شده‌اند. این بدان دلیل است که پیروزی در جنگ‌های امروزی، بیش از آن که وابسته به شکست دادن دشمن در صحنه جنگ باشد، وابسته به هدایت افکار عمومی داخلی و بین المللی است و این، صرف‌نظر از تمایل بسیاری از روزنامه‌نگاران، مبنی بر ارایه ارزیابی بی‌طرفانه و متوازن از جنگ، کاملاً واقعیت دارد. اعزام خبرنگاران به همراه یگان‌های مسلح، به صحنه جنگ، تنها یک نمونه از تأثیرگذاری ارتش بر رسانه‌ها است.

تجربه ارتش آمریکا پس از جنگ سرد نشان می‌دهد که پیروزی در صحنه جنگ سیاسی وتبلیغاتی، به ندرت، به سادگی شکست دادن دشمن به وسیله نیروهای مسلح است. در خلال ماجرای اشغال عراق، ارتش آمریکا، روزانه اخبار جنگ را متناسب با استراتژی فرماندهان جنگی‌اش در قطر و پنتاگون، منتشر می‌کرد. ارتش انگلیس نیز چنین جلساتی را در لندن ترتیب می‌داد تا احتمال انتشار اخبار ضد و نقیض از رسانه‌های کشورهای ائتلاف، به حداقل برسد و چرخه خبری، متوازن گردد.(2)

امروزه، تحولات شگرفی در فناوری‌های مربوط به جمع‌آوری، تولید و توزیع اطلاعات رخ داده است. دیگر سخن گفتن از انفجار اطلاعات(3) ، انقلاب ارتباطی(4) و تأثیرات رسانه‌ها بر شکل‌گیری افکار عمومی جهانی(5) ، به ویژه، پس از توسعه فن‌آوری‌های عظیم ارتباطی و در نهایت، پیدایش عصر جامعه اطلاعاتی(6)، عادی به نظر می‌رسد. شبکه‌های رایانه‌ای، ماهواره‌ها، خبرگزاری‌ها و ایستگاه‌های مختلف رادیویی و تلویزیونی، بسیاری از مفروضات و اصول پیشین را در ساختار روابط و حقوق بین‌الملل به چالش کشیده‌اند.(7)

بی‌بی‌سی در دامن صهیونیست‌ها

وابستگی بسیاری از رسانه‌های دنیا، به خصوص رسانه‌های آمریکایی، به صهیونیسمِ بین‌الملل، به اندازه‌ای واضح است که خود این رسانه‌ها نیز اصراری بر پوشاندن آن ندارند؛ اما درباره بی‌بی‌سی، به همان اندازه که توطئه‌های رسانه‌ای این بنگاه خبری، به صورت بسیار پیچیده، عمل شده است، وابستگی‌های رسانه‌ای آن به صهیونیسم جهانی نیز کمتر در معرض توجه عموم، گذارده شده است و چه بسا در مواردی، این سازمان، خبری را علیه رسانه‌های صهیونیستی منتشر کرده‌اند؛ در حالی که وابستگی این رسانه، به صهیونیسم جهانی، بسیار ریشه‌دارتر و قدیمی‌تر از رسانه‌های آمریکایی است. (نباید از یاد ببریم که برای اولین بار، همین انگلیسی‌ها بودند که دست صهیونیست‌ها را به نشان دوستی فشردند و سرزمین فلسطین را با انجام توطئه‌های بسیار به سرزمین یهودی‌ها تبدیل کردند)

پشت صحنه این سازمان خبری، شاهد این مدعاست؛ چراکه نمایندگانی بسیاری از یهود در میان مدیران بی‌بی‌سی قرار دارند؛ از جمله، رئیس سابق بانک تجاری «اس. جی. وار برگ» دیوید اسکولی، کنت بلوم، جانت کوهن، سارا فرنک، کیث ساموئل، دیوید آرنوویچ،‌ آن سلومن روث کالب، لوئیس مارکس، تونی کی، آدام سینکر، روی ساتچی و...

رئیس برنامه‌های نمایشی شبکه رادیویی بی‌بی‌سی، «کارولین رافائل» می‌باشد که دبیری برنامه‌های نمایشی، برنامه‌های ویژه و نیز برنامه جوانان برعهده وی است. طبق نوشته مجله «شرح وقایع یهودی»(8)، رافائل، به داشتن هویت یهودی خویش افتخار می‌کند.

همانند رسانه‌های فرستندگی، صنعت فیلم بریتانیا نیز تعداد قابل توجهی از یهودیان را، هم در تهیه‌کنندگی و هم در بدنه نظارتی خود، جای داده است؛ چنان‌چه رئیس کمیسیون فیلم بریتانیا، «سدنی ساموئل سون»(9) است که متولی فیلم و هنرهای تلویزیونی و نیز رئیس کمیته اداری آن می‌باشد و در سال 1995، از دست «جان ماژور»، لقب «سِر» را دریافت کرده است(10).

شیطنت‌ها

بی‌بی‌سی برای ایجاد تفرقه و بر هم زدن انسجام کشورهای اسلامی، همیشه از شیطنت‌های خاصی استفاده می‌کند که توضیح و بررسی آن‌ها از ظرفیت یک مقاله، خارج است. ما در اینجا تنها به چند نمونه از آن‌ها اشاره می‌کنیم که می‌تواند نمونه‌ای برای توطئه‌های رسانه‌ای بی‌بی‌سی باشد:

بی‌بی‌سی‌ِ عربی به سلمان رشدی، تابعیت ایرانی داد

سایت خبری بی‌بی‌سی در دو نسخه عربی خود، با اشاره به این‌که اخیراً ملکه بریتانیا به سلمان رشدی لقب «شوالیه» اعطا کرده است، مدعی شد که رشدی نویسنده‌ای انگلیسی ولی «ایرانی الاصل» می‌باشد.

قابل توجه است که نسخه عربی بی‌بی‌سی در کشورهای عربی - که عمدتاً اسلامی هستند- مخاطبان زیادی دارد. در طی چند سال اخیر، القاء این نکته انحرافی که ایرانی‌ها مسلمان نیستند و پیرو فرقه‌ای ضالّه و منحرف هستند؛ از خطوط اصلی تبلیغات رسانه‌ای غربی و عربی، علیه ایران محسوب می‌شود.(11)

شیطنت بی‌بی‌سی در انعکاس مراسم عزاداری حسینی علیه السلام

بنگاه خبرپراکنی بریتانیا در انعکاس گزارش‌های تصویری از مراسم عاشورا، به شکل شیطنت‌آمیزی، شیعیان را عده‌ای بی‌منطق و خون‌ریز به تصویر کشید. صفحه عربی بی‌بی‌سی، در روزهای عزاداری حسینی، از بینندگان خود برای مشاهده گزارش‌های تصویری از مراسم عزاداری شیعیان دعوت کرد؛ اما در صفحات خود صرفاً تصاویری از مراسم قمه‌زنی را به نمایش در آورد.تلاش بی‌بی‌سی برای نشان دادن چهره‌ای خشن و بی‌منطق از عزاداری حسینی و بدون کمترین اشاره به عزاداری‌های معنوی و مرسوم اکثریت مطلق شیعیان، بخشی از ترفندهای غرب برای ایجاد اختلاف و درگیری بین مسلمانان و نشان دادن تصویری منفی از اسلام و خاصّه تشیع، تلقی می‌شود.(12)

رادیوی عربی، تلویزیون فارسی

بی‌بی‌سی ـ که برای پیش‌برد اهداف شوم خود، همواره به دنبال جذب شنوندگان و بینندگان مسلمان می‌باشد - درصدد راه‌اندازی رادیوی عربی و شبکه تلویزیونی فارسی برآمده است. دولت انگلیس، سالانه مبلغ 15 میلیون پوند برای راه‌اندازی شبکه تلویزیونی فارسی زبان، هزینه می‌کند. همچنین مسئولان رادیو و تلویزیون بی‌بی‌سی اعلام کرده‌اند که قصد دارند هشت رادیوی بین‌المللی ویژه خود ـ به خصوص رادیوهای اروپای شرقی ـ را تعطیل و با هزینه آن شبکه‌ها، تلویزیونی عربی راه‌اندازی کنند.

به خوبی مشخص است که بی‌بی‌سی، حرکت خزنده‌ای را برای مقابله با رشد اسلام و تفکر شیعه در پیش گرفته است. توجه به توطئه‌های رسانه‌ای - که اکنون، عامل بسیاری از رویدادها در سطح جهان می‌باشند- سیاستمداران کشورهای اسلامی را باید به خود آورد تا در برابر حمله‌های رسانه‌ای استعمار پیر که اکنون لباس صهیونیسم جهانی را هم به تن کرده است، تدابیری بسنجند.

سیاستمداران غربی فهمیده‌اند که رسانه‌ها بهترین ابزار برای مقابله با تفکراتی است که در مکتب تشیع، موجی از مقاومت در برابر استکبار جهانی را ایجاد کرده است. رسانه‌هایی چون بی‌بی‌سی، سی‌ان‌ان و ...، با پخش اخبار و گزارش‌های دروغین، تمام تلاش خود را برای تزریق تفکرات مسموم به ذهن نسل‌های جدید دنیای اسلام، به کار گرفته است؛ چراکه، در چند دهه گذشته با تحولاتی که پیروزی انقلاب اسلامی ایران در جهان ایجاد کرد، ترس از همه‌گیر شدن تفکر شیعه در میان مظلومان جهان (به‌خصوص کشورهای جهان سوم) و نیز گسترش معارف اسلام در میان کشورهای توسعه یافته، باعث شده است تا جبهه بزرگی از رسانه‌های صهیونیستی به وجود آمده و برای مقابله با اسلام بسیج شوند.

--------------------------------------------------------------------------------

1. British Broadcasting Corpoation.
1.«مدیریت سازمان‌های رسانه‌ای در BBC و CNN»، شانکلمن لوسی کونگ، ترجمه مراد مهدی‌نیا و ناصر بلیغ، نشر طرح آینده.
2.www.parameters.com .
3. Information Explosion
4. Communication Revolution
5. Global Public Opinion
6. Information Society
7. فصل‌نامه پژوهش و سنجش، سال دهم، شماره 34، تابستان 1382.
8. Jewish Chronicle
9 .Sidny Samuelson
10. «نفوذ یهود بر رسانه‌های انگلستان»/ www.yahood.ir/farsi
11. www.asriran.com/ / www.fardanews.com
12.www.alef.ir
آخرین ویرایش
در 1394/9/28 10:50 توسط فاطمه کاظمی

مطالب پربازدید را ببینید
و یا به فهرست بازگردید.

بازگشت به ابتدای صفحه

تلفن
نشانی
02188998601
تهران، خیابان انقلاب، تقاطع قدس و ایتالیا، پلاک 98
پیامک
30001366