نشریات و مجلات چاپی

مدرسه و پایگاه های علمی
مدرسه مجازی مهدویت
نشریه امان فعالیت خود را از سال ... آغاز کرده است. هم‌اکنون 348 نفر با این مجموعه مرتبط هستند.

رود سیال

انقلاب اسلامی ایران، بزرگ‏ترین رخداد اجتماعی قرن بیستم است . پدیده‏ای با این گستردگی و عمق، نه تنها نهادها و نظام‏‌های یك ملت و یك قوم را در هم ریخته و سرنوشت تاریخی آنان را در مسیر تغییرات بنیادینی قرار داده، بلكه دامنه آن، بسی فراتر از یك كشور رفته و تمامی اندیشه‏‌ها، سیاست‏‌ها، نهضت‏‌ها، احزاب سیاسی جهان را به چالشی نو فرا خوانده است .
1. تشیع، حقیقت اسلام و رود سیال و جاری تاریخ اسلام است[1] . تاریخ اسلام، بی‏‌تشیع، درخت آفت زده‌‏ای را می‌ماند كه قرن‏‌ها است‏ خشكیده است .
به گفته‏‌ی دكتر علی وردی (استاد جامعه شناس دانشگاه بغداد)، تشیع، آتشفشان خاموش كوهسار است كه گاه و بی‏گاه، دود و بخار و لرزه و تكان اندكی پدید می‌آورد و همین تاثیر اندك، ریشه تمام انقلابات دنیای اسلام است .[2]
ویلیام وات، محقق دانشگاه ادین بورگ، در كتاب اصول گرایی اسلام و مدرنیسم، می‌گوید:
اعتقاد به امامت و مسأله انتظار، از جمله ویژگی‏‌های تشیع‏‌اند كه در اندیشه سیاسی شیعه، نقش مهمی ایفا می‌كنند.[3]
2 . فقها، حصون اسلام[4] و حجت و پناه مردم در عصر غیبت‏‌اند .[5] فقها، نایبان و راهبران مردم در عصر حیرت اند . صفحات تاریخ هزار ساله شیعه در عصر غیبت، وامدار علما و فقها - این نایبان عام امام علیه السلام - است كه با ثار و ایثار و حماسه و عرفان خود، حیات فكری و سیاسی شیعه را رقم زدند .
نگاهی به كارنامه هزار ساله علما و مرجعیت‏‌شیعه، این دژهای تسخیرناپذیر و سنگربانان حریم تشیع، این رهبانان شب و شیران روز و ناخدایان كشتی شیعه در تندباد حوادث روزگار و مبارزات فكری و سیاسی آنان، از كلینی و شیخ مفید و شیخ طوسی گرفته تا شهیدین و نراقیین، تا شیخ انصاری و میرزای شیرازی، تا میرزای نایینی و امام خمینی،(رحمه‌‏الله ‏علیهم ‏اجمعین)، گویای «العلماء ورثه الانبیاء» و برگی زرین در تاریخ حیات مسلمانان بل تمامی بشریت، از آغاز تا امروز است .
تاریخ درخشان علما و مرجعیت‏‌شیعه، امتداد تاریخ انبیا و اولیا است .
3. امام راحل، نایب امام زمان(عج) و روح خدا بود در كالبد فسرده زمان و هدیت‏‌بزرگ الهی در قرن غفلت.
او، یادگار همه انبیاء سلف و علماء گذشته بود . با هیبت موسوی و دم عیسوی خود، از ایرانی كه مهد فرهنگ بیگانه و پایگاه بیداد شده بود و می‌رفت تا هویت فرهنگی و تمامی هستی خود را، یك جا، با بیگانه به معامله بگذارد، اژدهایی در برابر تمامی قدرت‏های استكباری آفرید، اژدهایی كه مسیر تاریخ در قرن غفلت را به گونه‏‌ای دیگر رقم زد و تمامی ساختارهای دنیا را به هم ریخت .
4. انقلاب مبارك اسلامی ایران، آذرخشی در شبستان سرد و دیجور قرن، و چراغی فرا راه انسان معاصر در متن گمراهی‏‌ها و پلشتی‏‌ها بود .
انقلاب ما، دستاورد و آرزوی همه انبیا و اولیا از آدم تا خاتم بود .
انقلاب ما، انفجار نوری بود كه بر «طور» اندیشه‌‏ها تجلی كرد و «موسی خواهان» را در سراسر این كره خاكی، بیدار ساخت، و بارقه‌‏اش در دل دشمن، ترس و وحشت، و در دل دوست، شور و امید آفرید و خفته‏‌ها را بیدار و هوشیار ساخت .
5 - انقلاب اسلامی ایران، بزرگ‏ترین رخداد اجتماعی قرن بیستم است . پدیده‏ای با این گستردگی و عمق، نه تنها نهادها و نظام‏‌های یك ملت و یك قوم را در هم ریخته و سرنوشت تاریخی آنان را در مسیر تغییرات بنیادینی قرار داده، بلكه دامنه آن، بسی فراتر از یك كشور رفته و تمامی اندیشه‏‌ها، سیاست‏‌ها، نهضت‏‌ها، احزاب سیاسی جهان را به چالشی نو فرا خوانده است . این تاثیرها، از آسیا و خاورمیانه گرفته تا قلب اروپا و آمریكا را در بر می‌گیرد .
بهتر آن باشد كه سر دلبران گفته آید در حدیث دیگران
هنری كسینجر، وزیر امور خارجه اسبق آمریكا:
پیروزی ایران در جنگ، عقاید رادیكال اسلامی را، از جنوب شرقی آسیا تا سواحل اقیانوس اطلس، گسترش خواهد داد .[6]
شیمون پرز، نخست وزیر سابق اسراییل:
انقلاب ایران، یك انقلاب بسیار افراطی و خصمانه در قبال اسراییل است . تجربه آیه ‏الله [امام] خمینی برای ما، یك تجربه بسیار تلخ در قرن بیستم به شمار می‌رود .[7]
موشه دایان، وزیر خارجه اسبق اسرائیل:
اثرات تحولات انقلاب اسلامی بر روابط سایر كشورها قابل ملاحظه است .[8]
مارگارت تاچر، نخست وزیر سابق انگلیس:
ما، غربیان، در دهه 1980 از وسائل نظامی و ابزار جنگی شوروی و اقمارش واهمه نداریم؛زیرا، اگر بلوك شرق و اعضای پیمان ورشو، مجهز به سلاح‏‌های نظامی باشند و به ادوات مخرب و ویرانگر مسلح باشند، ما نیز به سلاح‏‌های مدرن مسلح و مجهزیم، لكن از حضور فرهنگ اسلامی انقلاب ایران می‌ترسیم .[9]
ریچارد نیكسون، از رؤساء جمهور اسبق آمریكا:
وقتی حكومت‏ شاه در سال 1979م [1375ش] سقوط كرد، یك خلاء قدرت تازه به وجود آمد . انقلاب ایران، در واقع، انقلابی بود علیه ارزش‏‌های غربی . این انقلاب، همان قدر كه از سرمایه داری تنفر داشت، از كمونیسم نیز متنفر بود . هر دو را به مانند دو روی سكه مادی گرایی می‌دید . پس از انقلاب، مردم ایران، همان چیزی را به دست آوردند كه انقلاب قول داده بود . جای انكار نیست كه انقلاب اسلامی یك انقلاب واقعی اندیشه‌ها را ارائه داد و آنان آن را با عشق و ایمان پذیرفتند .[10]
آن چه كه انقلاب اسلامی به اثبات رسانده و به دنیا بیان كرده، این است كه اسلام، شایستگی حاكمیت ‏بر جامعه را دارد؛ زیرا كه دین آسمانی است . از این رو، در كشورهای اسلامی - عربی، تاثیر گذاشته است و انقلاب‏‌هایی كه هم اكنون در سایر كشورهای عربی شكل گرفته‌‏اند، جز ثمره درخت انقلاب اسلامی چیز دیگری نیست . انقلاب، ثمره‌های دیگری نیز دارد كه اثرات آن را در كشورهایی چون تونس، الجزایر، مصر، آذربایجان، كشورهای استقلال یافته‏‌ی شوروی سابق و سایر نقاط دنیا می‌بینیم . این انقلاب‏‌ها، نهرهایی هستند كه از سرچشمه جوشان انقلاب اسلامی ایران، در نقاط مختلف جهان، شاخه شاخه شده‌‏اند . انقلاب اسلامی ایران، تكرار و تجدید نهضت امام حسین علیه السلام
روزنامه‏‌ی البعث چاپ دمشق:
جهان عرب و تمامی جهان، تحت تاثیر رویدادهای ایران قرار گرفته‏‌اند كه در آن تاریخ با خون ملت و با خط راست ملت نوشته شده است .
روزنامه‏‌ی آمریكایی تایمز:
دنیای غرب، به دلیل انقلاب ایران، ناگهان بار دیگر اسلام را باور كرد . جنب و جوشی كه به دنبال انقلاب اسلامی ایران به وجود آمد هنوز ادامه دارد . برای اولین بار یك كشور مسلمان، به طور موفقیت‏‌آمیز، قدرت بزرگ غربی را به مبارزه طلبید، آن را تحقیر، و خسارت مادی به منافع آن وارد كرد . این مورد، قدرت بزرگ غربی آمریكا بود، و این ضربات، از طریق جنبشی وارد شد كه نه به نام ملی‏‌گرایی، بلكه با نام اسلام كه دارای ریشه‏‌های قدیمی‌تر و عمیق‏تر بود، عمل كرد .
6 - هر انقلابی با این وسعت و عمق و با این اهداف و شعارها كه بر خرابه‌‏هایی دو هزار و پانصد ساله بنا شود و بار جنگی هشت‏‌ساله را به دوش كشد، بدون تردید، در معرض مشكلات و آسیب‏‌های فراوان قرار می‌گیرد . به خصوص آن جا كه تو داعیه صدور انقلاب و حمایت از فلسطین و همه گروه‏‌های آزادی‏بخش و مستضعفان عالم را هم داشته باشی، كه در این هنگام، دشمن، آرام نمی‌نشیند و با ترویج ‏شبهات و شهوات و بدعت‏‌ها، و در نهایت، هجوم مستقیم، با تو درگیر می‌شود .
در برابر انقلابی با این وسعت و عظمت و با این انبوه مشكلات و دشمنان داخلی و خارجی، بهترین موضع‏‌گیری، گفته آن استاد فقید است كه گفته بود: «توجیه، حماقت و تضعیف، جنایت، و تكمیل، رسالت ما است .» .
باید آموخت كه اشتباه را از هیچ كس و از هیچ مقامی توجیه نكنیم . به گفته امام راحل، انقلاب، به هیچ كس و هیچ دست‌ه‏ای، دینی ندارد . تضعیف این انقلاب نیز جنایتی نابخشودنی است؛ چون، به گفته همان استاد، انقلاب، تنها كشتی نجاتی است كه در این دریای مواج و طوفانی و این دنیای وانفسا قرار دارد . سوراخ كردن این كشتی، مرگ خود، بل ناامید كردن همه مستضعفان و آزادی خواهان این كره خاكی است . رسالت ما و همه آگاهان و دل سوزان، تكمیل ضعف‏‌ها و كمبودهای انقلاب است .
هر كس در هر كجا هست، چه داخل و چه خارج، باید از انجام هر كاری كه می‌تواند در جهت تكمیل این انقلاب بكند، دریغ نورزد و كوتاهی نكند كه بی هیچ تردید، از این نعمت و این مسئولیت‏ بزرگ، از آنان سؤال خواهد شد: «وَ أَمَّا بِنِعْمَه رَبِّكَ فَحَدِّث‏» ،[11] « وَ قِفُوهُمْ إِنَّهُمْ مَسْؤُلُونَ »[12] .
7 - هر انقلابی، عوامل رشد و انحطاط و ركود دارد . شرط بقای هر انقلاب، شناسایی مدام این عوامل و به كار بستن و یا جلوگیری از آن هاست .
بر زعمای قوم و دل سوزان و برنامه ریزان انقلاب است كه مدام، در صدد شناسایی هر یك از این عوامل، و اقدام مناسب مطابق آن‏ها باشند . از همه این عوامل، در جای دیگری باید گفت و شنود كرد
8 - مقوله مهدویت، به خاطر دارا بودن ویژگی‏‌های متعدد، یكی از توان‏مندترین عوامل رشد جامعه دینی ما است . طرح صحیح این مقوله و گسترش این فرهنگ در سطح جامعه، بدون تردید، باعث ‏شكوفایی هر چه بیش‏تر جامعه و حفظ آن از در غلطیدن در فسادها و تباهی‏‌ها است.* *



________________________________________
1. به شهادت آیه اكمال، دین مرضی خدا پسند، دین همراه مقام ولایت است: «الیوم اكملت . . . و رضیت لكم الاسلام دینا» سوره مائده،آیه4.
2. ظهور حضرت مهدی از دیدگاه اسلام و مذاهب ؛سید اسدالله شهیدی ، ص 229 .
3. تهاجم یا تفاوت فرهنگی، حسن بلخاری، ص 130
4. الفقهاء حصون الاسلام (كافی، ج 1، ص 38، ح 2)
5. و اماالحوادث الواقعه فارجعوا فیها الی رواه حدیثنا; فانهم حجتی علیكم وانا حجه‏الله .(وسائل‏الشیعه، ج 18، ص 101; كمال‏الدین، ص 484). .
6. كیهان، 17/11/63 .
7. كیهان، 17/11/63 .
8. اطلاعات، 14/11/63
9. پیام انقلاب، ش 26، 27/11/69 .
10. پیروزی بدون جنگ، ریچارد نیكسون، ترجمه دكتر جعفر ثقه‏الاسلامی .
11.سوره ضحی، آیه 11 .
12.سوره صافات،آیه24 .
* * . برگرفته از فصلنامه انتظار شماره 6 با کمی تغییر.
* . برگرفته از فصلنامه انتظار شماره 6 با کمی تغییر.

آخرین ویرایش
در 1394/9/28 09:50 توسط فاطمه کاظمی

مطالب پربازدید را ببینید
و یا به فهرست بازگردید.

بازگشت به ابتدای صفحه

تلفن
نشانی
02188998601
تهران، خیابان انقلاب، تقاطع قدس و ایتالیا، پلاک 98
پیامک
30001366