نشریات و مجلات چاپی

مدرسه و پایگاه های علمی
مدرسه مجازی مهدویت
نشریه امان فعالیت خود را از سال ... آغاز کرده است. هم‌اکنون 348 نفر با این مجموعه مرتبط هستند.

شیطان در عصر ظهور، در آثار سینمایی

تمامی تلاش‌های ضد دین و ضد فرهنگی و نیز فعالیت‌های پر خرج و سنگین با بالاترین پشتیبانی‌های مالی و سیاسی و تبلیغی، جملگی حاكی از احساس خطری جدی است كه گسترش فرهنگ مقدس انتظار منجی، برای سامریان عصر مدرن و دجالان پسا مدرن ایجاد كرده و آرامش آنان را گرفته و خواب راحتشان را آشفته ساخته است... .
اگر چنین تمایلی در قلوب مخاطبین میلیاردی جهان نبود، این همه تلاش برای قلب حقیقت و وارونه كردن فرهنگ انتظار چه ضرورتی داشت؟! آنان چنان دچار خشم و ترس شده‌اند كه از سر لجاجت شیطان را همان منجی و نظم دهنده نوین جهان معرفی كنند!
شیطان در مقابل منجی موعود
در سلسله مقالات متعدد، توضیح داده شد كه سینمای غرب و سردمدار ظاهری آن، سینمای هالیوود آمریكا، با گسترش بحث ظهور و انتظار منجی در عصر حاضر، با تمام قوا وارد میدان شد و تلاش كرد كه ابتدا جریان انتظار و منتظران را عاملان نابودی و تخریب تمدن جهانی (كه دقیقاً معادل تمدن غربی ـ آن هم از نوع و پوسته ظاهری و امروزین آن ـ تعریف شده و می‌شود) معرفی كند و سمبل‌هایی مثل مهاجمان مریخی، حمله كنندگان قضایی ناشناس، و… را معادل و ما به ازای آنان جلوه دهد.
سپس تلاش كرد با قلب واقعیت، كاراكترها و اشخاص مورد نظر خود را به عنوان منجی موعود معرفی كند و در این مسیر، تا بدانجا پیش رفت كه در برخی آثار، حتی رییس جمهور آمریكا را به عنوان ناجی جهانی معرفی كرد!!.
آنگاه در برخی آثار ـ كه از جمله متأخرین این تولیدات جهانی هستند ـ اساساً ذات و معنای ظهور و انتظار را تحریف كرد و تعریف كاملاً معكوسی از این حقیقت تاریخی و فطری ارائه كرد. درست مانند كاری كه مستكبران و مزدوران فكری و رسانه‌ای آنان، با حقایقی مثل آزادی، مردم سالاری، عزت انسانی، اخلاق و … انجام دادند (و البته در بسیاری موارد، موفق نشدند).
این‌گونه آثار كه در مورد برخی از آنها در این نوشتار سخن خواهد رفت ـ چنین طراحی شده‌اند كه آخرالزمان را برحه‌ای معرفی نكنند كه در آن، شیطان در میان انسان‌های جهان، ظاهر خواهد شد؛ با كمك عوامل و شاگردان و یارانش به سیطره كامل در جهان دست خواهد یافت؛ نظم نوین جهانی (!) را با ملاك‌ها و معیارهای خاص شیطانی خود برقرار خواهد كرد؛ ریشه دین و معنویت را برخواهد انداخت و خدا را ـ نعوذبالله ـ تا ابد حذف خواهد كرد!
شگفتا كه چگونه این كوته فكران و شیطان صفتان و نمادهای واقعی خباثت و آلودگی و پلیدی، دقیقاً تمامی مفاهیم اصلی و ارگانی ظهور و انتظار را كاملاً معكوس، تحلیل وتفسیر و تعبیر می‌كنند!
در سالیان اخیر با كنار گذاشتن ایده‌ها و جهت‌گیری‌های اول و دوم (تحریف چهره منتظران به تخریب كنندگان تمدن غربی، و نیز معرفی منجیان قلابی و فتنه آور رو به ایده و جهت‌گیری سوم آورده‌اند و آثار متعددی در این باره ساخته شده است.
در حال حاضر، برخی از این آثار به نحوی غیر مستقیم و پیچیده و سمبلیك به طرح این موضوع می‌پردازند و كاراكتر‌هایی را ـ كه گاه حتی كودك یا نوجوانی بیش نیستند ـ با نام‌هایی كه نوعاً برگرفته از برخی اسامی و القاب شیطانی در فرهنگ غرب هستند، در پوشش قصه‌ها و داستان‌هایی به ظاهر جذاب و سرگرم كننده و پر حادثه، به عنوان متحول كنندگان جوامع و تغییر دهندگان روال زندگی و آینده مردم مطرح می‌كنند.
البته به نحوی استثنایی و خاص، نمونه‌ای از این آثار در اواخر دهه هفتاد میلادی در دو فیلم «طالع نحس1» و «طالع نحس2» ساخته شد؛ كه به صورتی صریح و روشن، این مفهوم را مطرح كرده و به نقد كشید در این دو فیلم به صورتی خاص و كم‌نظیر، فارغ از پوسته‌ها و پرسش‌های سمبلیك و نمادین و غیر مستقیم، صراحتاً این نگاه را مطرح كرد كه در عصر معاصر، شیطان با ورود مستقیم به جهان، و با همكاری و همراهی مستقیم عناصر نظامی و اقتصادی و سیاسی ]كه سه ركن اصلی هر قدرت ظاهری و مادی هستند[ می‌كوشد به تمامی اركان و ابعاد جهان مسلط شود و در این بین، فقط برخی از مؤمنین و متدینین (البته با معیارهای مسیحیت) و نیز برخی از عناصر فرهنگی و رسانه‌ای تلاش می‌كنند كه جلوی این اقدام را بگیرند و جهان را از افتادن به دام شیطان و شیطان پرستان نجات دهند. لیكن در این سری فیلم‌ها، تمامی سعی و كوشش خدا پرستان و دین داران برای مقابله با حضور مجدد شیطان در جهان، ناكام می‌ماند. در واقع، این فیلم‌ها با نگاهی ناامیدانه و بدبینانه، این عقیده را مطرح می‌كنند كه علی‌رغم ذات منحوس و خبیث شیطان، جهان امروز و حقیقت انسانیت، سرنوشتی جز پذیرفتن اسارت محض او را ندارد! این مسئله مهم‌ترین نقطه انحراف این فیلم‌هاست كه پوچی و بدبینی را رواج می‌دهند؛ وگرنه كلیت تحلیل درونی این فیلم‌ها از قوت و جسارت در مضمون برخوردار است و در این آشفته بازار سینمایی و هنری جهان، در شمار معدود آثاری قرار می‌گیرند كه در عین دارا بودن كیفیت و جذابیت هنری و فنی، تحلیل نسبتاً متفاوتی از شرایط حاكم بر جهان استكباری ارائه می‌كنند و اركان قدرت جهان‌خواران را به نوعی در تقابل با معنویت، خداپرستی، ایمان و آرامش انسان می‌نمایانند.
البته همان‌طور كه گفتیم این قبیل آثار، شاذ و نادر هستند؛ اما جریان غالب آثار سینمایی كه از پشتیبانی و بازار یابی جهانی برخوردار هستند، به سمت تولید آثار شیطان پرستان و وارونه نمایاندن جریان عصر ظهور و انتظار، گرایش دارند.
برخی از این آثار، توسط مراكز فرهنگی، خریداری شده و پس از دوبله شدن، نمایش داده می‌شوند. شاید سؤال شود كه چگونه آثاری با محتوای شیطانی برای نمایش انتخاب می‌شوند؟! بخشی از پاسخ مربوط به به عدم شناخت و كم سوادی مسئولان مربوطه ار دورنمایه و محتوای این آثار است؛ لیكن پاسخ كامل‌تر آن است كه اولاً، آثار مزبور به صورت نمادین و سمبلیك و غیر مستقیم به طرح مضامین مورد نظر خود می‌پردازند و ثانیاً، نمادها و سمبل‌های استفاده شده در این آثار ـ مثلاً نام‌هایی چون «لوسی» و «لوسین» و ... كه غیر مستقیم برگرفته از القاب شیطان هستند ـ به هیچ وجه برای مخاطب شرقی و ایرانی، مفهوم نیست و تأثیر خاصی از آن نمادها در لایه‌های ذهنی و قلب مخاطب اینجایی، نمی‌گذارد.
حال آن كه این امر برای مخاطب غربی با زیر ساخت‌های خاص فرهنگ اروپایی و آمریكایی و فرهنگ كلیسایی به گونه دیگری است و نمادها برای او ـ ولو در ضمیر ناخودآگاهش ـ تأثیر مشخص‌تری دارد.
در آینده بحث را از دیگر جنبه‌ها نیز پی خواهیم گرفت؛ امام در این‌جا تذكر این نكته ضروری است كه فرهنگ انتظار منجی بشریت و اشتیاق به ظهور كسی كه بیاید و امور را سامان ببخشد، آن‌چنان در دنیای امروز، از شرق تا غرب و از عمق تكنولوژی و اوج آسمانخراش‌ها تا بومیان كپر نشین و فقیران خانه به دوش و محروم، گسترش یافته كه آثار و شواهد آن برای تمامی زورداران و زرسالاران جهان، قابل درك است.
تمامی این تلاش‌های ضد دین و ضد فرهنگی و نیز فعالیت‌های پر خرج و سنگین با بالاترین پشتیبانی‌های مالی و سیاسی و تبلیغی، جملگی حاكی از احساس خطری جدی است كه گسترش فرهنگ مقدس انتظار منجی، برای سامریان عصر مدرن و دجالان پسا مدرن ایجاد كرده و آرامش آنان را گرفته و خواب راحتشان را آشفته ساخته است... .
اگر چنین تمایلی در قلوب مخاطبین میلیاردی جهان نبود، این همه تلاش برای قلب حقیقت و وارونه كردن فرهنگ انتظار چه ضرورتی داشت؟! آنان چنان دچار خشم و ترس شده‌اند كه از سر لجاجت شیطان را همان منجی و نظم دهنده نوین جهان معرفی كنند!
و این نهایت سقوط است؛ نوعی پایان راه برای شاگردان و پیروان شیطان، و آغازی روشن و امید بخش برای منتظران نجات و رستگاری ...
آخرین ویرایش
در 1394/8/25 17:01 توسط فاطمه کاظمی

مطالب پربازدید را ببینید
و یا به فهرست بازگردید.

بازگشت به ابتدای صفحه

تلفن
نشانی
02188998601
تهران، خیابان انقلاب، تقاطع قدس و ایتالیا، پلاک 98
پیامک
30001366