بعضیها، انتظار فرج را به این میدانند كه در مسجد ،حسینیه، و در منزل بنشینند و دعا كنند و فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف را از خدا بخواهند... فكر این مهم، كه یك كاری بكنند، نبودند.
یك دسته دیگری بودند كه انتظار فرج را میگفتند: این است كه، ما كار نداشته باشیم به این كه در جهان چه میگذرد، ما تكلیفهای خودمان را عمل میكنیم. برای جلوگیری از این امور هم خود حضرت بیایند ان شاء الله درست میكنند... .
یك دستهای میگفتند: كه باید عالم پر از معصیت بشود تا حضرت بیاید. ما باید نهی از منكر نكنیم، امر به معروف هم نكنیم تا مردم هر كاری میخواهند بكنند، گناهها زیاد بشود كه فرج نزدیك بشود.
یك دستهای از این بالاتر بودند. میگفتند: باید دامن زد به گناهها. دعوت كرد مردم را به گناه تا دنیا پر از جور و ظلم بشود و حضرت عجل الله تعالی فرجه الشریف تشریف بیاورند... .
یك دسته دیگری بودند كه میگفتند: هر حكومتی اگر در زمان غیبت محقق بشود، این حكومت باطل است و برخلاف اسلام است... حضرت صاحب كه تشریف میآورند، برای چه میآیند؟ برای این كه گسترش بدهند عدالت را برای این كه حكومت را تقویت كنند. برای این كه فساد را از بین ببرند. ما بر خلاف آیات شریفه قرآن، دست از نهی از منكر برداریم، دست از امر به معروف برداریم و توسعه بدهیم گناهان را، برای این كه حضرت بیایند؟!!. (امام خمینی)[1]
قوانینی كه پیغمبر اسلام در راه بیان و تبلیغ ونشر و اجرای آن، بیست و سه سال زحمت طاقت فرسا كشید، فقط برای مدت محدودی بود؟
آیا خدا، اجرای احكامش را محدود كرد به دویست سال؟ و پس از غیبت صغری، اسلام دیگر همه چیزش را رها كرده است؟ اعتقاد به چنین مطالبی یا اظهار آنها بدتر از اعتقاد و اظهار منسوخ شدن اسلام است. (امام خمینی)[2]
نقش مهدویت
اعتقاد به مهدویت، به وجود مقدس مهدی موعود- ارواحنافداه- امید را در دلها زنده میكند. هیچ وقت انسانی كه معتقد به این اصل است، ناامید نمیشود، چرا؟ چون میداند یك پایان روشن حتمی، وجود دارد... سعی میكند كه خودش را به آن برساند. (مقام معظم رهبری)[3]
ایمان و اعتقاد به امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، مانع از تسلیم شدن است و ملتهای با ایمانی كه حضور قطب عالم امكان را در میان خود احساس میكنند، از حضور او امید و نشاط میگیرند و برای مجد و عظمت اسلام، مبارزه و مجاهدت میكنند و با تكیه بر همین امید درخشان بود كه ملت بزرگ ایران، پرچم اسلام را به اهتزاز درآورد و افتخار طول تاریخ بشر و تاریخ اسلام شد. (مقام معظم رهبری)[4]
در هدف گیری و نشانه گرفتن برای دورخیزهای تاریخی، باز مسئله مهدویت نقش دارد. میان آن ملّتی كه برای خودش آیندهای نمیبیند و فكر میكند كه: «بالاخره موج فساد، دنیا را روز به روز بیش تر میگیرد. ما هم چند صباحی محض تكلیف مقاومتی هم میكنیم، امّا آخرش چه؟»، و آن ملّتی كه میداند این مقاومت، ایجاد یك گام بلند به سمت آن آیندهای است كه خدای متعال وعده داده كه برای بشریت پیش میآید، آن هم نه یك وعده مبهم بلكه یك وعده روشن، فرق هست. رهبر آن ماجرا هم مشخّص است كه چه كسی است. او، حی و حاضر و زنده است، و دل او، متصل به ملأ اعلا و غیبت است. ملّتی كه به چنین چیزی اعتقاد دارد، ببینید كه برای چه اهدافی دورخیز میكند و چه طور همتاش بالا میرود! این عقیده، عقیده بسیار مهمّی است، كما این كه انسان خیال میكند خدای متعال هم این واقعیت را با همین تدبیر ایجاد كرده كه انسانها بتوانند با همت و اراده خود و با این پشت گرمی محكم، راهها را طی كنند تا این كه إن شاء الله، آن بزرگوار بیایند و دنیا شروع شود (مقام معظم رهبری)[5]
نَفْس وجود این پشتوانه عظیم، هر انسانی را چنان مستحكم میكند كه میتواند در همه میدانهای دشوار، وارد شود (مقام معظم رهبری)[6]
________________________________________
[1]- صحیفه نور، ج2، ص196-197.
[2]- لایت فقیه، ص30.
[3]- رسالت 26/9/76.
[4]- دیدار با اعضاء بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) و دانش پژوهان مركز تخصصی مهدویت 6/10/80.
[5]- دیدار با اعضاء بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) و دانش پژوهان مركز تخصصی مهدویت 6/10/80.
[6]- همان.
دوماهنامه امان شماره 11