• حصول منظور قرآن (اخراج تمام افراد بشر از ظلمات فكری و اخلاقی و عملی به عالم نور) ممكن نیست مگر به وسیله وجود انسانی كه خود از تمام ظلمات رسته، و افكار و اخلاق و اعمال او سراسر نور باشد و این همان امام معصوم است.
اگر چنین انسانی نباشد، تعلم كتاب و حكمت و قیام به قسط در امت چگونه میسر میشود؟
• حدیث ثقلین كه مورد اتفاق فریقین ]شیعه و سنی[ است، دلیل وجود چنین شخصیتی است كه او از قرآن و قرآن از او برای همیشه جدا شدنی نیست.
• باید با قرآن عالمی ـ به جمیع آنچه در قرآن است ـ از اهل بیت باشد كه تمام امت بدون استثناء، مأمور به تمسك به كتاب و سنت و آن عالم هستند و هدایت هر كسی بستگی به این تمسك دارد.
• آیه «ولقد كتبنا فی الزبور من بعد الذكر ان الارض یرثها عبادی الصالحون» به امام عصر(عج) و اصحاب ایشان تفسی شده است و مضمون این آیه كه حكومت صالحان وارث زمین خواهند بود و در آن تا به ابد سكونت خواهند نمود. دهان صالح حكمت را بیان می كند و زبان او انصاف را ذكر می نماید، شریعت خدای وی در دل داوست، پس قدمهایش نخواهد لغزید».
برخی از خصوصیات و مزایای آن حضرت
1. اقتدا عیسی بن مریم به حضرت مهدی(عج)؛ .... هنگام ظهور و قیام حكومت حقه امام زمان(عج)، عیسی بن مریم از آسمان به زمین آمده و به آن حضرت اقتدا می كند. این امامت دلیل افضلیت است. زیرا امام زمان(عج) كسی است كه از كلمه الله و روحالله و محیی موتی ]زنده كننده مردگان[ و رسول صاحب عزم خدا، وجاهتش نزد خدا و قربش به ساحت ذوالجلال بیشتر است. هنگام نماز كه هنگام عروج الی الله است، عیسی بن مریم او را امام خود قرار می دهد و به زبان او با خدا سخن میگوید.
2. حضرت مهدی(عج) خلیفة الله است؛ عنوان آن حضرت در روایات خلیفة الله است: «یخرج المهدی و علی رأسه غمامه فیها مناد ینادی هذا المهدی خلیفه الله فاتبعوه» به مقتضای اضافه خلافت به اسم مقدس الله؛ وجود آن حضرت آیت جمیع اسمای حسنی است.
3. مقام اصحاب آن حضرت، علو مقام آن حضرت از مقام اصحاب او روشن می شود كه نمونهای از آن در روایات شیعه چنین است: «عدد آنان عدد اصحاب بدر و برای آنها شمشیرهاست، بر هر شمشیری كلمهای نوشته شده كه مفتاح هزار كلمه است» اهل سنت هم روایتی دارند كه می گوید: «نمی ترسند تا از دیگری مدد بگیرند و نه خشنود می شوند به احدی كه در جماعت آنان داخل شود، شماره آنان شماره اصحاب بدر است، نه اولین بر آنان سبقت گرفتند و نه آخرین به آنان می رسند و بر شماره اصحاب طالوتند كه با او از نهر گذشتند». وقتی آنان كه در ركاب آن حضرت و تابع اویند، دارای مقام قرب مخصوص «سابقون» باشند و در پیشی گرفتن به كمالات، «آخرون» به گرد آنان نرسند، مقام مولا و آقای آنان و «بابالله» و «دیان دین الله» و «خلیفه الله و مناصر حق الله» و «حجةالله و دلیل الله» است، چه خواهد بود؟
4. حضرت مهدی(عج)، مظهر رسول الله است؛ به مقتضای خصوصیت خاتمیت كه در رسول اكرم صلی الله علیه و اله و آن حضرت است، یعنی ختم نبوت و ختم وصایت، و همچنین اینكه فتح دین به رسول اكرم صلی الله علیه و اله و ختم آن به مهدی موعود(عج) است، در آن حضرت خصوصیات جسمی و روحی و اسمی خاتم ظهور كرده است. افتتاح و اختتام این به ابی القاسم محمد صلی الله علیه و اله، كنیه و اسم و صورت و سیره با تعدد شخص به خاتم النبیین و خاتم الوصیین برای اهل نظر حكایت از مقام و منزلتی می كند كه فوق ادراك و بیان است.
5. ظهور حضرت مهدی(عج) از كنار كعبه است؛ ظهور آن حضرت بنا بر روایاتی از شیعه و سنی، از كنار خانه خداست، و جبرائیل از یمین او و میكائیل از یسار اوست.
6. ظهور آن حضرت در روز عاشورا است؛ ظهور آن حضرت، بنا بر روایتی كه شیخ طوسی در الغیبه و صاحب عقدالدرر تذكر كردهاند، روز عاشوراست تا تفسیر آیه: «یریدون لیطفئوا نور الله بأفواههم و الله متم نوره و لو كره الكافرون» ظاهر شود و شجره طیبه اسلام كه به آن خون پاك آبیاری شده، به دست آن حضرت به ثمر رسد و آیه كریمه «و من قتل مظلوماً فقد جعلنا لویله سلطانا» بر مصداق اعلای خود تطبیق شود.
7. حضرت مهدی(عج) كلمه تامه خداوند است: در دعای بعد از زیارت ال یس می خوانیم: «و كلمتك التامه فی ارضك» اگر عیسی بن مریم پیغمبر اولوالعزم، كلمهای از خداوند متعال است، مهدی(عج) كلمة الله التامه است و از آنجا كه به رسیدن به منتهای صدق است كه نهایت حكمت نظری است و به رسیدن به منتهای عدل است كه نهایت حكمت عملی است. آری، اوست كه به منتهی درجه صدق و عدل رسیده و كلمه تامه خدا گشته است.
ادامه دارد
. حضرت قیام می كند، بر سر او ابری سایه گسترده و در آن ندا داده می شود: این مهدی است كه خلیفة الله است؛ او را پیروی كنید.
. می خواهند نور خدا را با دهان خود خاموش كنند در حالی كه خدا نور خود را كامل می كند ولو كافران نپسندند.
. هر كه مظلومانه و بیگناه كشته شود، برای ولی و وارث او حق قصاص است.
جواد قاسمی ـ دوماهنامه امان شماره 12