هلا! تیغ دو دم بردار
باز برخیز و بر این كوچه گُل افشانی كن تیغ بردار و بیا نیت قربانی كن
نوبت توست، هلا! تیغ دو دم را بردار اندكی سیر در این عرصهی توفانی كن
در سكوت تو چه اسرار عظیمی است، بیا روح دریا شو و چون موج رجزخوانی كن
مثل یك شاخه به رقص آی در آغوش بهار جلوهای تازه در این محفل عرفانی كن
خاك در زیر قدمهای تو خورشید شود آفتابی به من شبزده ارزانی كن
انهدام من و دل شرط وفاداری نیست از من و دل، تو بیا رفع پریشانی كن
روی اندیشه بدین سو بگردان. نگهی سمت این خانه و این وسعت ویرانی كن
«سیمیندخت وحیدی»
آن شب الهی و نورانی (نیمه شعبان سال 255 ه.ق) در شهر سامرا و در خانه مولایمان حضرت امام حسن عسكری علیه السلام، وجود مقدس حضرت مهدی(عج) قدم بر سر و چشم عالمیان گذاشت، آیه «وَنُرِیدُ أَن نَّمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّه وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِینَ»1 و ما میخواهیم بر كسانی كه در روی زمین به زبونی كشیده شدهاند منت نهیم و ایشان را گردانیم و ایشان را (مستضعفان را وارث گردانیم) را تلاوت كرد و بر فرعونیان عصر ظهور را پیشاپیش به اهل عالم، بشارت پیروزی داد.
مقابله و مبارزه با تفكر فرعونی و فرعونیان عصر ظهور، نخستین برنامه رسمی حضرت اباصالح المهدی(عج) برای برپایی عدالت و محبت و اهتزاز پرچم توحید بر بام بلند كائنات است.
امام زمان(عج) قافله سالار بدنها و جانهای آدمیان است. او سلطان بیبدیل عالم و آدم است. تمام عالم در كف با كفایت او است.
حال به این روایت نورانی توجه بفرمایید تا معلوم شود كه همه هستی بنده مولایمان امام زمان(عج) است.
«روزی از روزها، جناب قنبر ـ غلام با وفای امیر مؤمنان علیه السلام ـ به سراغ مولایش حضرت امیر علیه السلام رفت. در خانه حضرت فاطمه سلام الله علیها را كوبید. جناب فضه، خادمه حضرت زهراسلام الله علیها بیرون آمد. قنبر از فضه سراغ حضرت علی علیه السلام را گرفت. فضه فرمود: «قنبر! مولایم حضرت علی علیه السلام برای تقسیم روزی بندگان به سوی آسمان تشریف برده است» ]هضم این سخن برای جناب قنبر كمی دشوار بود؛ زیرا هنوز از نظر معرفتی، كلاسهای بالاتری را طی نكرده بود؛ لذا با تعجب به سوی نخلستانها روان شد.[
قنبر رفت و در نخلستان مولایمان حضرت سیدالاوصیاء امیر مومنان علیه السلام را مشغول كار دید. امیر مؤمنان علیه السلام فرمود: «ای قنبر! آرام باش گویا تو ایمان حقیقی و كامل به ولایت ما نداری. دنیا و آنچه در دنیا است مانند گردویی است در دست ما.»2
امروز، امام عصر، حضرت مهدی(عج) است. او است كه روزی موجودات را میان آنها تقسیم میكند. امروز این امام زمان است كه آسمان و زمین و هرآنچه در این دو است، به اشاره و فرمان او در گردش و چرخش هستند و روزی خود را از كف با كفایت او دریافت میكنند.
لطف و محبت حضرت مهدی(عج)، سرتاسر عالم آفرینش را فراگرفته است. تمام عالم و پدیدههای آن، روزی خور سفره كریمانه امام عصر(عج) میباشند.
خورشیدی كه در آسمان ظاهر میشود و جهان را با نور و گرمایش، روشن و پر حرارت میسازد، آبی كه از آسمان نازل میشود و تشنهكامان عالم را سیراب میسازد، همه و همه روزی و رزق خود را از دستان با كرامت حضرت صاحبالزمان(عج) دریافت میكنند.
در اینباره گوش جان میسپاریم به كلام نورانی و عمیق جناب مولانا كه پر از اسرار و حكمت است.
حلق بخشد خاك را لطف خدا تا خورد آب و بروید صد گیا
بازخاكی را ببخشد حلق و لب تا گیاهش را خورد از اندر طلب
چون گیاهش خورد، حیوان گشت زَفت گشت حیوان، لقمه انسان و رفت
باز خاك آمد شد الحال بشر چون جدا شد از بشر روح و بصر
ذرهها دیدم دهانشان جمله باز گر بگویم خوردشان گردد دراز
برگها را برگ از انعام او رایگان را دایه لطف عام او
رزقها را رزقها او میدهد زانك گندم بیغذایی چون زهر
«مثنوی معنوی، دفتر سوم»
امام زمان(عج) بی مزد و منت محبتش را به عالم و آدم ارزانی میكند و هیچ موجودی به محبت حضرت مهدی(عج) نمی تواند به حیاتش ادامه دهد.
شما خواننده فهیم و رشید را به یك حكایت شیرین و جذاب دعوت میكنیم. «شیخ رجبعلی خیاط، دچار كسالت میشود. برای ساكت كردن دردی كه در جانش پیچیده است، پی درمان میرود. دارویی تهیه میكند تا با خوردن آن، درد را از خود دور سازد.
شیخ رجبعلی میگوید: «وقتی دارو را در دست گرفتم، پردههای چشمم به كنار رفتند و من توانستم باطن و ملكوت هستی را ببینم. دارویی كه در دست من بود، خطاب به مولای عالمیان حضرت صاحب الامر(عج) عرض میكند: «یا صاحب الامر! آیا اجازه میفرمایید من درد شیخ را ساكت كنم؟»
شیخ میگوید: «من با دیدن این حقیقت ملكوتی دریافت كردم كه همه هستی و پدیدههای آن، لحظه به لحظه حیات و زندگی خود را با فرماندهی حضرت صاحب الامر(عج) معنا میبخشند و همگی آنان سربازان جان بر كف و گوش به فرمان حضرت مهدی(عج) هستند.»3
«جنگ» یكی از مهمترین برنامههای حضرت ولی عصر(عج) پیش از ظهور مبارك آن حضرت خواهد بود. یكی از اصلیترین شاخصههای جنگهای امام زمان اخلاص آن حضرت میباشد. جنگ او با كفار و فرعونیان و طاغوتها، هرگز برای غیر خدا نخواهد بود و ذرهای هوای نفس در جهاد مقدس امام زمان راه ندارد. روش حضرت مهدی(عج) در جنگهایی كه پیش روی خواهد داشت، به همان روش حضرت سیدالاوصیاء، امیر مؤمنان علی بن ابیطالب علیه السلام خواهد بود.
به داستانی كه از مولوی راجع به یكی از جنگهای حضرت علی علیه السلام سروده شده ، گوش جان بسپارید:
از علی آموز اخلاص عمل شیر حق را دان منزه از دغل
در غزا بر پهلوانی دست یافت زود شمشیری برآورد و شتافت
او خدو انداخت بر روی علی افتخار هر نبی و هر ولی
در زمان انداخت شمشیر آن علی كرد او اندر غزایش كاهلی
گشت حیران آن مبارز زین عمل وز نمودن عفو و رحمت بیمحل
گفت بر من تیغ تیز افراشتی از چه افكندی، مرا بگذاشتی
گفت: من تیغ از پی حق میزنم بنده حقم نه مأمور تنم
شیر حقم، نیستم شیر هوا فعل من بر دین من باشد گواه
كه نیم؛ كوهم ز حلم و صبر و داد كوه را كی در رباید تند باد؟
كوهم و هستی من بنیاد اوست ور شوم چون كاه، بادم بادِ اوست
جز به باد او نجنبد میل من نیست جز عشق اَحَد سرخیل من
خشم بر شاهان شه و ما را غلام خشم را هم بستهام زیر لگام
تیغ حلمم، گردن خشمم زدست خشم حق بر من چون رحمت آمدست
چون درآمد در میان غیر خدا تیغ را اندر نیام كردن سزا
تا احب لله آید نام من تا كه اَبغض لله آید كام من
تا كه اَعطی لله آید جود من تا كه اَمسَك لله آید بود من
بخل من لله عطا لله و بس جمله للهام؛ نیم من آن كس
بنده شهوت بَتَر نزدیك حق نفس جنبید و تبه خوی من
نیم بهر حق شد و نیمی هوا شركت اندر كار حق نبود روا
«مثنوی معنوی، دفتر اول»
آنچه میتوان از جنگ مولایمان حضرت علی علیه السلام با دشمن خویش آموخت این است كه شاخصههای جنگهای امامان معصوم و نیز شاخصههای جنگهایی كه قطب عالم امكان، حضرت مهدی (عج) پیش روی خواهند داشت عبارتند از:
1. اخلاص
2. رحمت
3. محبت
4. مغفرت.
در یك كلام، عرفان و حماسه دو ركن اصلی جنگهای امامان معصوم است كه باید شاخصههای زیر را به آنها اضافه كرد.
5. شجاعت
6. مردانگی
7. ایثار
8. حریت و آزادگی
9. نهراسیدن از مرگ
10. همت بلند
11. عدالت طلبی و ظلم ستیزی
12. استقامت و پایداری
آنچه از روایات و احادیثی كه از امامان معصوم علیهم السلام و سخنان اولیای الهی درباره جنگهای مقدس امام عصر(عج) میتوان درك كرد و فهمید، آن است كه او تیغ به روی مردم و انسانهای عادی نخواهد كشید. جنگ امام زمان با سران كفر، طاغیان و طاغوتها و فرعونهای عصر ظهور خواهد بود.
تو از فراز زمین از غبار میآیی از انتهای شب انتظار میآیی
سوار ابر به سمت عروج میتازی به دست بیرقی از ذوالفقار میآیی
تو از قبیله نوری، تو از قبیله طور تو با عشریه آیینهدار میآیی
تو از تبار غدیری و از نژاد فدك چرا به ساحل دل سوگوار میآیی
پر است خلوتم از عطر ناب شببوها فدای آمدنت با بهار میآیی؟
«حامد حجتی»
سر این نكته كه امام عصر(عج) به هنگام تولدش آیه شریفه «وَنُرِیدُ أَن نَّمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّه وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِینَ» را تلاوت فرمود این است كه: امام زمان(عج) اراده كرد كه به عالم و آدم بگوید: برنامه او پس از ظهور مباركش فقط منحصر به بیان احكام نخواهد بود و برنامهاش مانند موسای كلیم نبرد با كفرپیشگان ستمگر و فرعونیان سركش است نه مردم عادی كه دچار ضعف فكری، فرهنگی و اقتصادی هستند.
شیوه جنگهایی كه مولای عالمیان حضرت مهدی(عج) پیش روی خواهد داشت، همان شیوه رسول خدا خواهد بود؛ یعنی بر اساس رحمت، محبت و مغفرت.
موجود مقدس سید انبیاء میفرماید: «المهدی رجل من عترتی یقاتل علی سنتی؛ كما قاتلت أنا علی الوحی».4
مهدی، مردی از عترت من است؛ بر اساس سنت من میجنگد؛چنان كه من بر اساس وحی جنگیدم.
پی نوشت
1. سوره قصص، آیه5.
2. ر.ك: نسیم معرفت، ج1، ص182، تألیف، استاد حسین گنجی.
3. ر.ك: آماده باش یاران امام زمان(عج)، استاد حسین گنجی.
4. روزگار رهایی، ج1، ص451.
دوماهنامه امان شماره 15