آب کم جو، تشنگی آور به دست تا بجوشد آبت از بالا و پست
مسلمانی که زندگی روزمره خود را بدون هیچ طلب و شوقی نسبت به امام زمان(عج) و ظهور مبارکش ادامه میدهد، هرگز نخواهد توانست حقیقت غیبت و ظهور و شرط ظهور را درک کند، اما اگر به مقام منتظران حقیقی، بار یافت، به اذن خدا در و دیوار به او حکمتها میآموزد.
کسی که منتظر موعود عدلگستر است، وقتی در موسم حج به زیارت خانه خدا مشرف میشود، از آنجا نیز پیامها و نکاتی دریافت میکند و از ملکوت خدا الهام میگیرد.
ایام حج و در کنار کعبه، قیامتی برپاست. سیل جمعیت است که با رنگها و نژادها و زبانها و ملیتهای گوناگون، به سوی شهر خدا حرکت نمودهاند و به دور کعبه، این نماد توحید، پروانه وار میگردند، به گونهای که چشم هر بینندهای را خیره میکنند. آیا این رخداد، پیامی ندارد؟ آیا این عظمت و جلوهنمایی، حاصل رغبت عمومی به این خانه نیست؟ در همین هنگام، این پرسش وجدانهای بیدار را میآزارد که وقتی عظمت نماد توحید به رغبت آحاد مسلمین است، آیا ظهور و جلوه نمایی امامی که نه تنها خود نماد توحید، بلکه جاری کننده حقیقت توحید در کل هستی است ، نیازمند رغبت و استقبال همه مسلمانان نیست؟ آیا این کعبه است که به دور مردم میچرخد و یا این که برعکس است؟
به راستی شأن امام چیست؟ آیا او باید به سراغ فرد فرد انسانها رفته و از آنها تمنای رغبت به خویش کند، یا این که این مردم هستند که باید با اشتیاق و روی آوردنی فراگیر، امامت حضرت مهدی(عج) را به تجلی درآورند و ظهور جایگاه وی را سبب شوند؟
این شباهت کعبه و امام، حیرت انگیز است و از همین روست که زهرای مرضیه سلام الله علیها از رسول مکرم اسلام صلی الله علیه و آله نقل فرمود: «مثل الإمام مثل الكعبة إذ تؤتی و لا تأتی؛ مثل امام همچون کعبه است که به سویش روی میآورند و او به سوی کسی نمیشتابد».
البته قطعاً مراد این نیست که حضرت مهدی ناظر بر مسلمین نبوده و در فتنهها دستگیر آنان نخواهد بود که او همچون پدری مهربان است، زیرا امام رضا علیه السلام در وصف امام فرمود: «الْإِمَامُ الْأَنِیسُ الرَّفِیقُ وَ الْوَالِدُ الشَّفِیق؛ امام، همدمی رفیق و پدری مهربان است» و در روایتی از خود امام مهدی نقل شده که ایشان فرمود: «ما در رعایت حال شما كوتاهی نمیكنیم و یاد شما را از خاطر نبردهایم و اگر جز این بود، از هر سو گرفتارى به شما رو میآورد و دشمنانتان، شما را از میان میبردند» ؛ سیطره اسلام با همه ابعادش بر کل جوامع و متحول شدن دنیای ظاهری مردم، تنها با ظهور بُعد امامت و رهبری سیاسی و حکومت آن حضرت میسر خواهد بود و این امر جز با میل فراگیر همه مردم به وقوع نخواهد پیوست.
بنابراین همه ما مسلمانان باید به حقیقت این مطلب رسیده و با جان از خدای متعال مسئلت نماییم كه: «إِنَّا نَرْغَبُ إِلَیكَ فِی دَوْلَةٍ كَرِیمَةٍ تُعِزُّ بِهَا الْإِسْلَامَ وَ أَهْلَهُ وَ تُذِلُّ بِهَا النِّفَاقَ وَ أَهْلَهُ وَ تَجْعَلُنَا فِیهَا مِنَ الدُّعَاةِ إِلَى طَاعَتِكَ وَ الْقَادَةِ فِی سَبِیلِكَ وَ تَرْزُقُنَا بِهَا كَرَامَةَ الدُّنْیا وَ الْآخِرَة؛ بار خدایا مشتاقانه مسئلت داریم كه دولتی با شكوه، بپا داری كه اسلام و اسلامیان را عزت بخشی و نفاق و منافقین را به خاك ذلت كشی و ما را از منادیان دعوتت و خوانندگان به سوى طاعتت و رهبران راهت قرار دهی و كرامت دنیا و آخرت نصیب ما فرمایی». و با این معرفت و آتش درون، هر صبحگاه با پروردگار عالمیان عهد ببندیم که«اللّهم انّی اجدّد له فی صبیحة یومی هذا عهداً و عقداً و بیعةً له فی عنقی، لا احول عنها و لا ازول ابدا. اللّهم اجعلنی من انصاره و اعوانه، و الذّابین عنه و المسارعین الیه فی قضاء حوائجه و المحامین عنه و السّابقین الی ارادته و المستشهدین بین یدیه» ؛ باشد كه در حیات دنیایی خویش، تجلی امامتِ امام زمان و ظهور مباركش و حكومت با بركتش را به نظاره بنشینیم.
دانش آموخته مرکز تخصصی مهدويت قم.
. اشاره به اين روايت امام صادق علیه السلام که: «إِذَا قَامَ الْقَائِمُ لَا يَبْقَى أَرْضٌ إِلَّا نُودِيَ فِيهَا شَهَادَةُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللَّهِ»؛ نور الثقلين، ج1، ص 362.
. كفايةالأثر، ص 198.
. الكافي، ج1، ص198.
. «إِنَّا غَيْرُ مُهْمِلِينَ لِمُرَاعَاتِكُمْ وَ لَا نَاسِينَ لِذِكْرِكُمْ وَ لَوْ لَا ذَلِكَ لَنَزَلَ بِكُمُ اللَّأْوَاءُ وَ اصْطَلَمَكُمُ الْأَعْدَاء»؛ الاحتجاج، ج2، ص 495.
. الكافي، ج3، ص424.
. پروردگارا! در صبح امروز با امام زمان(عج)، عهد و پيمان و بيعت میبندم، از آن برنمیگردم و تركش نمیكنم. خدايا! مرا از انصار و ياريگران و دفاعكنندگان از او و از كسانی قرار ده كه برای انجام خواستههايش سرعت میگيرند و از او حمايت میكنند و برای انجام اراده ايشان بر هم سبقت گرفته و در مقابلش شهادت را میطلبند.
المصباح كفعمی، دعای عهد، ص550.
حسن ملایی ـ دوماهنامه امان شماره 20